• CTMT

Lekhage = tortyrredskap?

Det var det någon som påstod i ett forum...

Vad tycker ni?
    Vår dotter är i en sådan ålder nu att hon nästan kan krypa. Men lägger man henne på golvet så tar hon sig framåt ganska snabbt ändå genom att vända sig, rulla, hasa sig bakåt etc. och hon är även i en sån ålder att man knappt kan lämna henne ensam (såvida hon inte sover en stund) för då kanske hon skadar sig själv :(
    En mamma måste ju kunna gå på toa när det kniper i magen och kanske då och då duscha...
    ... så vi funderar på en lekhage så man vet var man har henne och att hon sitter säkert under tiden man inte har full uppsikt.
    Givetvis är det bara under korta perioder hon ska sitta där, som t.ex när man duschar, går på toa eller behöver laga mat.
    vad tycker ni? Hur har det funkat för er? Var får man tag i bra lekhagar för ett bra pris?? (gärna en smidig lekhage som inte tar jättestor plats och som man lätt kan flytta på i de olika rummen)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Lekhage = tortyrredskap?
  • CTMT
    Astarte skrev 2009-06-09 16:47:58 följande:
    Jag har lekhage till Liten eftersom jag har djur som springer löst. Tycker det är en bra uppfining och ser inget som helst fel i det.
    Var kan man köpa lekhagar till vettigt pris?
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Astarte
    CTMT skrev 2009-06-09 16:55:11 följande:
    Var kan man köpa lekhagar till vettigt pris?
    Jag körde med Blocket! De hinner ju inte slitas nämnvärt efter ett barn, så min ser ut som ny.
  • FiaiMalmö

Antingen gillar hon den - då kan det ju inte vara tortyr. Eller så gillar hon den inte - och då kommer ni inte ha henne där vidare länge eftersom hon kommer att gnälla hela tiden. Så hur det än blir så blir det inte tortyr.

• helenamamman

Funderar också på det. Min dotter tar sig också runt ganska bra bara genom att rulla och snurra och det går ju inte att säkra precis allting. Senast provade hon att kila fast huvudet i utrymmet mellan köksbänkarna och golvet... Då blev hon tvärarg.

Jag håller med FiaiMalmö! Det jobbiga med alla barnprylar är ju att man inte vet innan man köper hur barnet reagerar, så det är ju alltid en chansning.

Och så lite barnboksprat: barnboksprat.dagar.se
  • Zezana

Vi funderar också på att inskaffa en lekhage till vår son, just för att vara på säkra sidan.. Har två stora (50 & 60 kg) hundar som är ganska klumpiga & dessutom gamla, dumt att riskera ngt dom gånger man inte kan ha full uppsikt..

• Lantani

Jag tycker asbolut inte att det är tortyrredskap. Hade vi haft pengarna och platsen att ha en lekhage hade vi nog också haft en sån till sonen. Det är lätt att plocka bort alla saker barnet inte får ta, men man kan ju inte plocka bort hörnor på skåp, bord osv som de kan slå i sig i.

Jag brukar sätta sonen i sin matstol om jag måste göra något sånt.

• Blåklockan79

Tycker inte det är tortyr, men min dotter skulle inte funka i en sån, för hon vill gärna ha koll på att mamma är i närheten, så hon brukar få föja med när jag ska på toa eller ducha, bara lägga skötbädden på golvet och duscha utan drapperi så kan man sjunga och dumma sig, funkar, även om det är skönare att duscha när sambon är hemma och kan underhålla henne alternativt komma in om hon absolut ska se mig. Matstolen funkar också i badrummet att sitta och leka vid, har en antilop med bord från ikea.

• Pebblas

När jag behövde "sätta ifrån" mej min son som alltid skulle vara i famnen hos mig, tex. när jag skulle duscha, laga mat osv. så satte jag honom i hans babysitter. Det fungerade för honom de minuterna jag behövde! Annars har jag som ovannämnt satt honom i hans spjälsäng / resesäng, lagt i leksaker och han stormtrivdes. Vi har aldrig haft något behov av lekhage.

• Double the joy

Beror väl på hur man använder den. Allt kan göras till tortyrredskap
    Jag har 9mån tvillingar och det är inte alltid lätt att jonglera med två. Byte, förflyttningar matlagning mm. Inhandlade en STOR lekhage på babyproffsen för ca 1 mån sen och det har varit kanon. Båda två trivs jättebra i den. Nu kan jag i lugn och ro byta på en och veta var den andra är under tiden. Jag tycker att argumentet att barnsäkra inte håller vs lekhage pga det finns alltid saker man kan missa och kanske satt ned något på golvet just för stunden då man rusar iväg av någon anledning. Det tar inte så lång tid för våra underverk att hitta det förbjudna.
    Så en lekhage använd med måtta är enl mig inget tortyrredskap utan ett utmärkt hjälpmedel.
    Lycka till

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Volcany

Mina erfarenheter med lekhagar är att dom är alldeles för lätta att komma ut ur och mitt barn trillade ner för trappan när jag hade en lekhage som var för enkel att putta på

Svar på tråden Lekhage = tortyrredskap?