• Eliin80

Kan "alla" 11-månaders det här?

Fick utskick från Babycenter för några dagar sedan, och så här stod det där:

Om du frågar din bebis var munnen är, kommer den förmodligen att peka på sin egen. De flesta elvamånadersbebisar kan ge svar på enklare frågor genom att peka. Ditt barn kanske också kan svara på enklare instruktioner — om du ber om en puss kanske du får en!

Min dotter pekar då inte på sin mun om jag frågar henne var den är. Är det verkligen så att de flesta 11-månaders gör det?

Undrar också om era 11-månaders kan säga några ord och att de förstår vad de säger? Min dotter säger "titta", men det säger hon hela tiden, så det känns inte som att hon förstår vad det betyder.

Får känslan av att min dotter är lite sen...
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Kan "alla" 11-månaders det här?
  • Mamma 0406

Jag minns inte hur det var med språket men jag är i alla fall ganska säker på att sonen inte kunde peka ut några kroppsdelar i den åldern.

• LindaSundberg

Har stört mig på utskick från dem många gånger. Fast mest på folk i omgivningen, för alla säger: Han säger inte mycket, det var likadant med ..... han började babbla när han var två år och så vidare. Har de redan glömt från när deras barn var små undrar man.. Min lille säger fler ord än de andra i sin ålder liksom..

• Sandris82

Hej!
    Det har inte mina tjejer heller kunnat! Dock kan den lilla tjejen 15 mån, säga mamma, pappa, att'en (katten) muu, titta osv.., Plus långa haranger som man inte har en aning om vad hon snackar för nåt! Att peka ut en kroppsdel är ju rätt svårt! Däremot brukar dom små liven lära sig att pussas- det är mer naturligt skulle jag tro!

// Sandra

• pyretochbönan0809

Man blir ju för 17 stirrig när man läser sånt....Jag reagerade precis likadant nu när jag läste ts, och började stressa upp mig över att min flicka inte kan peka ut kroppsdelar mer än att hon ger mig handen när jag ber henne om det....men å andra sidan har vi inte övat de m henne heller (har inte tänkt på att det är nåt jag BORDE göra för den delen....kanske skulle börja med det nu?).

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Sennaboo

Nej, hon är säkert inte sen. Vår kille på snart 15 månader skulle heller inte kunna peka på munnen. Det beror ju på vad man lär dem. Vi har inte övat var något sitter, då kan de ju inte det. Däremot kan jag be honom att hämta en bok som vi kan läsa för det brukar vi göra. Inget att vara orolig för.

• pyretochbönan0809
    little squirrel skrev 2009-06-08 19:58:25 följande:
    Man blir ju för 17 stirrig när man läser sånt....Jag reagerade precis likadant nu när jag läste ts, och började stressa upp mig över att min flicka inte kan peka ut kroppsdelar mer än att hon ger mig handen när jag ber henne om det....men å andra sidan har vi inte övat de m henne heller (har inte tänkt på att det är nåt jag BORDE göra för den delen....kanske skulle börja med det nu?).
    Jo, hon tittar efter mig när hennes pappa frågar var mamma är och hon tittar efter pappa när jag frågar var han är, hon tittar efter djuren också när man frågar var dom är vid namn eftersom det är det hon hör om dagarna.
    Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Puff Mummy

Din dotter är inte sen!

Fick samma utskick för en vecka sedan och började genast träna pussar. Det gick ganska bra i två dagar (fick någon slemmig puss), men nu har hon redan glömt. Hon har ingen aaaaning var munnen är. Dottern säger mamma, titta, hedddå (hejdå) men har ingen aning om vad orden betyder. Mest säger hon ADAA.

• Puff Mummy

Din dotter är inte sen!

Fick samma utskick för en vecka sedan och började genast träna pussar. Det gick ganska bra i två dagar (fick någon slemmig puss), men nu har hon redan glömt. Hon har ingen aaaaning var munnen är. Dottern säger mamma, titta, hedddå (hejdå) men har ingen aning om vad orden betyder. Mest säger hon ADAA.

• Aurora Borealis

Jag tror inte att det är nån fara, på ettårskontrollen blev läkaren imponerad över att min dotter sa -titta och pekade på saker. Det är inte vanligt att 11-månaders barn säger något alls, och det där med att peka på kroppsdelar etc. frågar de om barnen kan på 18-månaders kontrollen, det är då språket börjar komma igång mer.

• Mau82
    Henrik33 skrev 2009-06-08 13:38:25 följande:
    Jag hade kontaktat bvc för en utredning.
    varför??
Svar på tråden Kan "alla" 11-månaders det här?