Nån med tips på bot mot eksem?
Hej!!
Min 10 åriga tjej har lidit av eksem sen hon var spädbarn. (böjveckeksem)
Har kommit och gått fram och tillbaka.
Har varit riktigt bra en längre tid, men nu är det tyvärr tillbaka igen.
Nu har hon ena handen helt "förstörd" i eksem, öppna sår på böjvecket på tummen och hela handflatan är helt fnasig och sårig.
Har henne varannan vecka så nu i fredags då hon kom till mig, så var det nog det värsta jag sett på länge.
Började direkt med att smörja in henne med de hon haft förut som hon tyckt varit bra. (atrix) men eftersom det var mycket värre nu så hjälper den inte lika bra denna gång.
Idag var jag till apoteket och rådfrågade med dom. Inhandlade bomullsvantar som hon ska ha på sig nattetid för att förhindra att klia sönder sig ännu mer.
Sen köpte jag en fet salva och en salva som hon kan ha efter att hon tvättat händerna (en som inte försvinner av vatten)
Nu till min fråga:
Är det någon som kan ge mig bra tips på vad jag kan göra för att underlätta för dottern.
Eftersom hon lider så av svedan.
Jag vill helst undvika kortison i första taget. Hon är "uppväxt" med kortison.
Huden blir tunn och känslig utav det.
Skulle bli glad av massor av tips.. Hur gör ni med era barn som ev har jobbig eksem?
Lider verkligen med dottern. Eftersom man använder händerna/fingrarna till nästan allt så är det extra jobbigt. Hon börjar även få i knävecken.
En annan fråga..
Hon har färgat sitt hår nyligen. För ca 2 veckor sedan. Visst kan det påverka hennes eksem?
(jag avrådde henne, men vad gör man när hon har en till förälder och dess sambo?)
Vet att barnläkaren sa till mig redan då dottern var under året att vi skulle hålla oss ifrån "hårvätskor" då dottern blev större. och att hon inte skulle ha tankarna på frisöryrket när hon blev så stor och ska välja yrkesinriktning.
Jagvill som sagt verkligen få tips och råd hur jag kan gå till väga för att råda bot mot dotterns lidande!!
Tacksam för svar
/Mamma Marie