• ming

Nån med tips på bot mot eksem?

Har hon atopiskt eksem (böjveckseksem) så kan mycket väl hårfärg påverka hennes hud. Då kan man vara allmänt överkänslig utan att ha några klara allergier.
    Duscha inte så ofta och inte i för varmt vatten, det torkar ut huden. Använd en bra kräm (finns bra utan recept, men det blir billigare för er om ni får ett recept på det). Kortison kan ju vara ett nödvändigt ont för att slippa eksemet. Om vanlig hydrokortison inte funkar så kanske det behövs något starkare, och då har jag för mig att man måste gå genom sjukvården.
    Antihistamin är bra för att slippa klådan. Finns allergitabletter utan recept och de är inte superdyra.

• ming

Och jag kan säga att det blir oftast bättre ju äldre man blir. Man lär sig leva med det är lär sig hantera det bättre och kan undvika saker som man vet ger sånt.

Jag såg att ni inte har varit hos en hudläkare. Det bör ni definitivt göra. Kanske skulle hon ta och göra ett pricktest också? Fast är det enbart atopiskt eksem så finns det tyvärr inte så mycket att göra.

• ming
    Alle skrev 2009-06-08 14:43:56 följande:
    Ah - antihistamin skulle jag ju ha bett läkaren skriva ut när jag förnyade mitt Betnovatrecept samt fick en ny mjukgörare. Klådan är gräslig, vaknar på nätterna av att jag ligger och kliar
    Ja, klådan är jättehemsk! Jag ville nästan dö när mitt atopiska eksem var som värst! Och då är det ändå "bara" klåda, liksom! Antihistamin och guld värt!
    Nu för tiden har jag det nästan helt under kontroll och får väääldigt sällan eksem, tack och lov!
Svar på tråden Nån med tips på bot mot eksem?