• yaaniz

Vad händer om han sväljer en fästing?

Vi har katt här hemma, och som dom flesta katter så drar dom in fästingar. Katterna är långhåriga så det är svårt att hitta fästingarna innan dom är stora. Idag kom sonen på 1år med en blodfyld fästing i handen och gav pappan.

Nu börjar jag bli rädd för att han ska svälja fästingen om han får tag på fler. Vad kan hända om han gör det? Vad ska man göra om han gör det?

Det känns som det kan vara farligt med tanke på alla sjukdommar den kan bära på och det att det är någon annans blod?

Vad har ni för tankar om detta?

• Svar på tråden Vad händer om han sväljer en fästing?
  • viseversa

Äh dety är inge farligt. Dol allra flesta bakterier dör i magsyrorna. Viiserligen är det äckligt men knappast farligt! och inte blir dom så stora att dom kan fastna i halsen heller!

• yaaniz

Okaj så man behöver itne oroa sej för att tex borellia kan sprida sej så?
    Fästingen kan inte suga sej fast inne i halsen eller magen eller nått sånt?

Låter kanke som knäppa frågor men jag blir orolig när jag inte vet nått om det.

• viseversa
    yaaniz skrev 2009-06-08 19:08:23 följande:
    Okaj så man behöver itne oroa sej för att tex borellia kan sprida sej så?Fästingen kan inte suga sej fast inne i halsen eller magen eller nått sånt?Låter kanke som knäppa frågor men jag blir orolig när jag inte vet nått om det.
  • yaaniz

Det kom inte med det du skrev

• viseversa
    yaaniz skrev 2009-06-08 19:13:15 följande:
    Det kom inte med det du skrev
    Oj konstigt. Jag skrev att det var en artickel om just detta för ett tag sen. och det kom fram till att det INTE var farligt att äta fästingar. Men väldigt äckligt.
  • Lisa7817

Det här var en himla intressant fråga så den skall jag följa med intresse, vi har en hund, brukar hinna plocka de flesta fästingar innan de sätter sig eller eventuellt när de satt sig men jag har oxå en liten paltare på 1 år

• yaaniz
    viseversa skrev 2009-06-08 19:14:39 följande:
    Oj konstigt. Jag skrev att det var en artickel om just detta för ett tag sen. och det kom fram till att det INTE var farligt att äta fästingar. Men väldigt äckligt.
    Har du någon länk till den artikeln? Skulle vara intressant att läsa.
    I mina öron låter det konstigt att det INTE skulle vara farligt..med tanke på att det är farligt att ha en fästingen som suger på en liksom.
  • viseversa
    yaaniz skrev 2009-06-08 19:19:20 följande:
    Har du någon länk till den artikeln? Skulle vara intressant att läsa. I mina öron låter det konstigt att det INTE skulle vara farligt..med tanke på att det är farligt att ha en fästingen som suger på en liksom.
    Ja men den dör i magen. och döda festingar kan inte suga sig fast. och nej jag har ingen länk. Artickeln handlar om en pojke som blev mobbad på kollo tror jag det var. och dom andra barnen tvingade honnom att dricjka ett glas vatten innehållande en full festing. Dom hadde även intervjuvat en läkare om saken och han sa att det är inte farligt att få i sig festingar. men väldigt kränkande för pojken och äckligt! Sök själv om du är intresserad. Jag har faktisjkt inga länkar liggandes på datorn utifall folk vill ha bevis. googla vet jag!
  • yaaniz

puffar lite för mer funderingar

• Calici

Skulle tro att det är helt ofarligt. i mun och svalg finns så mycket skyddande slem och sedan när fästingen är i magen så kommer den att utsättas för magsyran och det kommer den inte att klara. De bakterier och virus som finns hos fästingar vill jag minnas är känsliga för ph förändringar och har således inte en chans att klara sig i magen.

yaaniz skrev 2009-06-08 19:19:20 följande:
    I mina öron låter det konstigt att det INTE skulle vara farligt..med tanke på att det är farligt att ha en fästingen som suger på en liksom.
    Men en fästing som suger har ju direktkontakt med ditt blod och kan därigenom smitta dig. En fästing i magen är rätt körd. De flesta fästingar är dessutom helt ofarliga och bär inte på smitta, de är bara äckliga.
  • yaaniz

Okaj, skönt med fler som tror så :) Är så himla nojjig när det gäller sånt här då min 1åring är väldigt känslig för precis ALLT!

• Losa

Känner bara att jag måste skriva min åsikt, eftersom jag gjorde mig av med vår katt av den anledningen. När min son var liten o stoppade mycket i munnen, läste jag en artikel om en pojke som blev hemskt sjuk. Det visade sig att han svalt en fästing som släppt från familjens hund. Fästingen bar på Harpest, och pojken höll på att dö av harpest.
    Nu skriver jag inte det för att skrämma eller menar att det är vanligt, men det KAN vara farligt.
    Vår katt fick extremt mycket fästingar på sig, och jag hittade flera gånger fyllda fästingar på golvet, så jag ville inte riskera något.Sen har jag lite av fästingfobi så jag tyckte det var skönt att slippa dem.(Men katten lever fortfarande hos en släkting och får fortfarande VÄLDIGT MYCKET fästingar på sig)

• Sorbus

Behandla katten med Frontline så slipper ni att den drar hem fästingar. Se bara till att följa anvisningarna, och undvik att barnet leker med katten precis när ni applicerat medlet (därför rekommenderas att man sätter på det på kvällen).
    Känn genom kattens päls när ni släpper in den så ni märker om den skulle ha någon fästing på sig.
    Att barnet ska svälja en fästing är väl ändå inte jättesannolikt. Att fästingen i sin tur skulle bita sig fast och inte dö i magen låter inte heller väldigt sannolikt. Och att just den fästingen dessutom skulle råka vara smittbärare gör sannolikheten ännu mindre.Det finns en massa saker små barn kan svälja och som kanske skulle kunna innebära fara, man kan inte oroa sig för precis allt, då blir livet till slut ohanterligt.

• Calici

Om du är orolig så ring för all del till SMI och fråga. Nummer finns på deras hemsida. Där får du säkerligen det bästa svaret. Vore intressant att höra vad de har att säga.

• yaaniz

Vart kan man köpa frontline? Och vad kan det kosta?
    Det är väldigt svårt att känna igenom katternas päls då dom är långhåriga.

Jag nojjar mig absolut inte för allt, men har jag väl börjat nojja mig så har jag svårt att sluta innan jag vet exakta svaret på det.

• Månblommor

hittade detta

vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp

läs detta inlägget:

"Finns fler som mumsat fästingar! HaHa

En kompis till mig satt ute och fika med vovvar och gubbe, är HON fikat klart passa hon på att plocka lite fästingar från sina vovvar, fästingarna la hon i gubbens kaffekopp - som INTE fikat klart, han "drack upp" ett antal fästingar!!! I sommar är fem år sen det hände - Gubben lever och mår gott fortfarande!!! "

• yaaniz
    Månblommor skrev 2009-06-09 18:34:11 följande:
    hittade detta vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp... läs detta inlägget: "Finns fler som mumsat fästingar! HaHa En kompis till mig satt ute och fika med vovvar och gubbe, är HON fikat klart passa hon på att plocka lite fästingar från sina vovvar, fästingarna la hon i gubbens kaffekopp - som INTE fikat klart, han "drack upp" ett antal fästingar!!! I sommar är fem år sen det hände - Gubben lever och mår gott fortfarande!!! "
    FY FAN vad äkligt :D Tack ska kolla länken!
  • Sorbus

Frontline finns på apoteket
    www4.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.aspx&tab=Rp&menu=St&searchType=global

191 kr för 3 doser. Finns också större förpackning som blir billigare per dos. Engångsdos som man sätter på kattens nacke. En dos räcker ca en månad, så en förpackning räcker hela sommaren/fästingsäsongen för en katt ungefär. Det har varit väldigt effektivt på våra katter.

Jag är inte så oroad för att bebben ska plocka upp fästingar som sugit blod och fallit av. De faller av för att de sugit så mycket blod så de inte kan suga mer, mao är risken för att de ska sätta sig på någon annan inte så stor (de är bara grymt äckliga!). Däremot tycker jag det är obehagligt med de små fästingarna som fastnat i pälsen men ännu inte hunnit bita sig fast i katten. De faller av där katten rör sig, och har man otur kan man få dem på sig själv.

Svar på tråden Vad händer om han sväljer en fästing?