• yaaniz

Vad händer om han sväljer en fästing?

Vi har katt här hemma, och som dom flesta katter så drar dom in fästingar. Katterna är långhåriga så det är svårt att hitta fästingarna innan dom är stora. Idag kom sonen på 1år med en blodfyld fästing i handen och gav pappan.

Nu börjar jag bli rädd för att han ska svälja fästingen om han får tag på fler. Vad kan hända om han gör det? Vad ska man göra om han gör det?

Det känns som det kan vara farligt med tanke på alla sjukdommar den kan bära på och det att det är någon annans blod?

Vad har ni för tankar om detta?

• Svar på tråden Vad händer om han sväljer en fästing?
  • yaaniz

Okaj så man behöver itne oroa sej för att tex borellia kan sprida sej så?
    Fästingen kan inte suga sej fast inne i halsen eller magen eller nått sånt?

Låter kanke som knäppa frågor men jag blir orolig när jag inte vet nått om det.

• yaaniz

Det kom inte med det du skrev

• yaaniz
    viseversa skrev 2009-06-08 19:14:39 följande:
    Oj konstigt. Jag skrev att det var en artickel om just detta för ett tag sen. och det kom fram till att det INTE var farligt att äta fästingar. Men väldigt äckligt.
    Har du någon länk till den artikeln? Skulle vara intressant att läsa.
    I mina öron låter det konstigt att det INTE skulle vara farligt..med tanke på att det är farligt att ha en fästingen som suger på en liksom.
  • yaaniz

puffar lite för mer funderingar

• yaaniz

Okaj, skönt med fler som tror så :) Är så himla nojjig när det gäller sånt här då min 1åring är väldigt känslig för precis ALLT!

• yaaniz

Vart kan man köpa frontline? Och vad kan det kosta?
    Det är väldigt svårt att känna igenom katternas päls då dom är långhåriga.

Jag nojjar mig absolut inte för allt, men har jag väl börjat nojja mig så har jag svårt att sluta innan jag vet exakta svaret på det.

• yaaniz
    Månblommor skrev 2009-06-09 18:34:11 följande:
    hittade detta vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp... läs detta inlägget: "Finns fler som mumsat fästingar! HaHa En kompis till mig satt ute och fika med vovvar och gubbe, är HON fikat klart passa hon på att plocka lite fästingar från sina vovvar, fästingarna la hon i gubbens kaffekopp - som INTE fikat klart, han "drack upp" ett antal fästingar!!! I sommar är fem år sen det hände - Gubben lever och mår gott fortfarande!!! "
    FY FAN vad äkligt :D Tack ska kolla länken!
Svar på tråden Vad händer om han sväljer en fästing?