• Mickan21

Måste man ha ett skötbord?

Hej!

Vi funderar på om vi verkligen behöver ett skötbord eller om vi kan använda vårat databord som är vitt och utan kanter? Det är så olika vad man får för synpunkter för enligt vissa ska man ha det och vissa säger att så länge det funkar så går det bra.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Måste man ha ett skötbord?
  • Annaa

Nej! Vi hade ett till vårt första och till vårt andra har vi inget! Fungerar jättebra Känner inte det minsta att vi behöver ett

• wiizz

jag tycker verkligen skötbord är bra att ha, köpte billigaste på ikea och det har vart jätte bra

• April Mamma

Nej, måste måste du väl inte =)
    Men ett skötbord kan vara praktiskt att ha alla saker på osv...Men det kanske funkar lika bra med databordet....ni får testa =)
    Ett skötunderlägg kommer ni ju att behöva, ett sådant med lite kanter på..finns på tex babyproffsen...

• MammasSötnosar

jag tycker inte att man behöver det, hade bara en sån där mjuk "sak" man lägger barnet på.. kommer inte på vad det heter. men den användes bara ibland, va bekvämast att byta i sängen eller soffan, varför lägga ut massa pengar på skötbord?
    man kan ju köpa nått man har mer användning för för dom pengarna istället.. :)

• Alexi

Det är väldigt bra, det är bra höjd, bra utrymme och tänk på att det ibland kommer lite blandade vätskor ut på bordet vilket man kanske inte vill ha på ett databord...

• mollo

vi hade skötbord tills sonen började vända sig om. sen var det helt omöjligt att byta där. funkade bättre att byta på andra ställen:-P
    Så, nej. det måste man inte

• Delfinen

Vi ska till en början ha sånt uppblåstbart enkelt från IKEA, Gullunge tror jag det heter! Vitt i plast, sånt man själv hade under sig som bebis ;) (iaf jag!)

Det kommer vi lägga på tvättmaskinen. Vi har inte möjlighet att ha något skötbord eller så.. ganska begränsat utrymme minst sagt, och jag vill absolut ha det i badrummet för alla lukter och prylars skull. Samt att vara nära vatten!!

Det mesta går nog bra, sålänge man är rädd om sin bebis och inte lämnar den när den ligger på "skötbordet" eller vad man nu har. Man måste inte ha senaste, största, bästa av allt direkt!! ;)

• momster

jag anser inte att man behöver nått skötbord.
    på grabben anv jag ofta sängen som skötbord. jag la bara en handuk under han så det inte skulle komma nått på lakanet.

• nallemaja

Nej men det är bra höjd så för min rygg var det bra.
    Köpte Ikeas som vi använde 1 år sedan har vi gjort det på golvet i badrummet.
    Det blir inte så mycket "kladd" som jag trodde när jag var gravid.

• Sennaboo

Jag tycker det som varit bra med ett skötbord är att där är kanter runt bordet. Barnet kan inte bara rulla av (även om man självklart ändå ska ha vara där hela tiden). Sedan är där bra förvaring till allt man behöver. Höjden är anpassad till att stå upp och arbeta. Kan vara bra eftersom man ändå spenderar ett antal timmar där under 2-3 år.

• vilja777

Sitter på golvet och bytar, och det trots skötbord
    Funkar jättebra med en sån där uppblåsbar kudde man har till skötbordet, finns på tex IKEA. Jätteskönt att koppla av och slippa fånga henne i luften mer

• Mickan21

Vårat databord är som ett vanligt vitt litet bord, kanske egentligen inget databord men vi använder det som det. Men använder vi det till skötbord så kommer vi köpa ett riktigt databord till datorn sen.

Jag tänkte att vi skulle skruva upp en hylla i så fall där vi kunde ha blöjer osv. Det är bra plats under så där kan man har backar eller soptunna eller vad som.

Men det är 75 cm högt, kanske för lågt då?

• Kajsan

Nej, vi trodde ju det, till det första barnet.
    Men innan det andra barnet föddes tog vi bort det, det användes aldrig ändå
    Kanske vore det annorlunda om vi kunde ha det i badrummet eller på toaletten.
    Men nä, onödigt.

Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
  • Mysaaan

Vi hade skötbord kanske en månad, men det kändes helt onödigt och inget vi behövde alls, så nu har vi en skötbädd på golvet, känns mycket säkrare nu när dottern ska överallt

Svar på tråden Måste man ha ett skötbord?