• gbg65

vrålförkyld! tips sökes!

Hej!
    Jag och min älskling är jätteförkylda bägge två. Jag har gett honom suppar för febern och suger näsan med en Näsfrida, den bara rinner å rinner.
    Är det ngn som har några tips på vad mer jag kan göra förutom detta, vagga å lugna, vad gjorde du när din sötnos blev förkyld??
    Han är 8 mån.

Tack på förhand!

• Svar på tråden vrålförkyld! tips sökes!
  • limmelime

jag gav näsdroppar en liten stund innan läggdags, för han va alldeles igenkorkad i näsan (han e 9 månader o har precis blivit bättre).. provade först egen koksaltlösning,men det hade ingen effekt alls.
    höjde upp huvudändan av sängen med ett par tjocka böcker.. fast han ville bara somna i mitt knä, sittandes grensle över mitt ena ben, men när han hade somnat kunde jag lägga ner honom.
    vällingen på kvällen hade en tendens till att täppa/gröta igen näsan ännu mer oxå, så jag försökte tidigarelägga det kvällsmålet lite, o det funkade.

lycka till!

• limmelime

förresten, har han hög feber?

• gbg65

Han har 38,5 så den är inte så hög tack å lov. Han näsa rinner oavbrutet då ger man väl inte näsdroppar, det är väl mot nästäppa.
    Jag tänkte på det där med sängen men han ålar runt från hörn till hörn nu när han är dålig så jag vet inte hur jag skulle lösa det. I vanliga fall sover han hela natten men nu när han är så snuvig och hostar vaknar han med ca 2-3 timmars mellanrum och gråter och snorar Då går jag in och bara torkar rent i ansiktet och stryker han över ryggen så att han somnar om.
    Mot hostan finns det väl inget at ge?
    Jag ger honom mat oftare och lite mindre, han äter ok för att vara en liten sjukling och då är väl allt ok eller?

• Nervis

been there done that! uscha! Wilma blev förkyld för ett tag sedan. iofs är hon ju hela ett år men hon har knappt varit sjuk tidigare så man blir ju lite ställd.

första natten fick jag ha henne sovandes i vagnen lite upp pallad så hon kunde andas ok.

Näsdropparna funkar ju även för slemhinnorna, avsvällande så om du kan torka bort snoret och få i lite näsdroppar innan läggdax eller välling är det ju bra. Vi köpte nässpray, tror man kunde ge det från 7 månader om jag inte minns fel. tyckte de var bättre när man nu lyckades träffa rätt dvs

Ang höja sängen hade vi samma problem. Jag fick gå in och skifta böckernas läge när hon hade somnat så de var i rätt ände sas. det gick faktiskt bra, hon vaknade inte...

lycka till! Inge roligt det där..

• limmelime

jag fick Mollipect till emil, för han hostade så mycket så varken han eller vi fick sova nånting..
    jo, näsdroppar e ju mest mot täppthet, men ja tänkte att just på natten när de ligger ganska stilla så rinner kanske ej näsan lika mycket (det gjorde ej det på emil iallafall) utan då samlas det o blir täppt istället..? så det var därför han fick det på kvällen men inte på dagen..

det där med febern, jag frågade för jag tänkte på en sak som min kära mor "lärde" mig:
    om de inte har så mycket feber: strunta i att ge febernedsättande, det är mycket lättare många gånger att få dom att få sova om de är lite febriga o slöa...och feber är ju faktiskt kroppens sätt att "bearbeta" infektionen..

o sen badade jag emil strax innan läggdags oxå, för det visste jag att han alltid kommer till ro lättare av.

Svar på tråden vrålförkyld! tips sökes!