• Anonym (saga)

Han vill ha en tjej att sätta på piedestal...

Läget är så här: Jag har träffat en kille som jag verkligen tycker om och han tycker om mig, vilket har gjort att vi har kommit varandra väldigt nära på kort tid. Jag vill gärna satsa på ett förhållande med honom och han säger att han vill detsamma men att han är förvirrad för att jag inte passar in i hans "mall".

Han vill ha en söt, tyst och försynt tjej för att det är såna tjejer han brukar bli kär i och han kände inte kärlek vid första ögonkastet med mig..Sen kan vi prata om allt och det tycker han också är ett dåligt tecken?! Que?

Han tycker jag är snygg, attraktiv och en grym person och det gör honom helt förvirrad bara för att jag 1) tar för mig och kan vara lite grov i munnen ibland 2) inte sätter mig på en piedestal och blir dyrkad 3) inte är pinnsmal och näpen. Till saken hör att han är 34 nu och inte har dejtat en ny person sen han var 20...visst är det väl skillnad på hur det känns ibörjan i olika åldrar eller??!! Dessutom trivs han bättre med tjejer som mig då vi har mer gemensamt och han får det inte att funka med "piedestaltjejerna". Men han verkar inte komma över sina konstiga principer trots att han vill...Hur får jag honom att bryta mönstret? Han låter kanske lite störd men han är en grym kille och jag vill ge det en chans! Hjälp?!

• Svar på tråden Han vill ha en tjej att sätta på piedestal...
  • hammoleket79

Kanske ni kan diskutera vad som egentligen får ett förhållande att fungera, så han inser att han har mycket stora chanser att få det att fungera med dig. Jag var vän med min man först, innan vi blev kära, och vi kunde prata om allting. Dessutom trivs vi bra ihop. Det är främst de två sakerna som gör att vi har varit gifta i åtta år nu, och varit tillsammans i nio. Jovisst är vi kära i varandra också, men det är inte förälskelsen som gör att det håller när det kommer svårigheter.
    Att kunna prata om allt är ett väldigt bra tecken om man vill ha ett förhållande som håller.
    Om han inte har dejtat en ny person sedan 14 år tillbaka, kanske han helt enkelt är rädd och osäker.

• Anonym (har inga svar)

Säg att hans mall tydligt inte fungerar eftersom han nu inte lever med någon och inte gjort det sen han var 20.... Sen de tjejer han föll för innan , hur kommer det sig att det tagit slut?
    Här har han något annorlunda och spännande. Kärlek vid första ögonblick???? nja behöver det vara så? Sen är det positivt att ni kan prata om allt. Varför sluta sin värld för den andre?
    Hoppas han ändra sin "mall" för den har tydligen inte fungerat förr
    Lycka till

• Anonym (saga)

Jag kanske var lite otydlig, han var tillsammans med sitt ex i 9 av de där 14 åren och hon var en "piedestaltjej" som inte alltid behandlade honom så väl... Jag försöker säga att kärlek kommer i olika förpackningar och han köper det... men ändå blir han så förvirrad, han är väldigt principfast som person, samtidigt som han tycker det är underbart att han kan lita på mig och att jag inte dömer honom. Vi tar det försiktigt steg för steg, men jag är rädd att han inte släpper sitt tankemönster och att det hindrar honom från att bli riktigt kär... Finns det något mer jag kan göra?

• Elyse

Man kan visst lära gamla hundar sitta, det tar bara längre tid

• snabla

tycker att han ska våga satsa på er först då kan han ju märka om han trivs eller inte som du skriver kan man ju ändras som person jag menar det höll ju inte m förra så då var ju det inte rätt...finns nog inte en spec typ som bara passar. Lycka till!

• Anonym (saga)

Men visst blir man väl kär på ett annat sätt när man är 30 än när man är knappt 20? Det tycker jag iaf, att det kanske är mer tonårstokkärlek då, men att det finns fler viktiga faktorer nu? Och kommunikation måste ju vara en bra grundsten tycker jag, likaså attraktion?

• Polly S

hmm, han satte exet på en piedestal och hon behandlade honom illa -och ändå strävar han efter DET? varför?

• Anonym (saga)
    Polly S skrev 2009-06-08 22:50:30 följande:
    hmm, han satte exet på en piedestal och hon behandlade honom illa -och ändå strävar han efter DET? varför?
    Hon gjorde väl inte det jämt, men jag får en känsla av att han blev lite nedtryckt ibland...han har kanske fått dålig självkänsla av det och söker sig till nåt liknande?
  • riskakan

Jag tror att din nya har en föreställning om hur hans "drömtjej" ska vara, som inte stämmer med verkligheten. Han måste försöka ta sig ur den bilden. Försök förklara för honom att det nästan aldrig blir exakt som man har föreställt sig, om/när man träffar sin stora kärlek. Ibland blir det inte alls som man har föreställt sig, det kan vara en helt annan typ av person man vill ha/behöver, än vad man tror!

Han måste jobba med detta, men kanske är det som sagt bara osäkerhet från hans sida? Och sann kärlek är ju inte att sätta på piedestal, utan att acceptera och älska sin partner för den h*n är!

• Takex

Later som att han inte ar sa into you. Hade han verkligen gillat dig hade han inte ens tankt pa sin forra mall. Jag hade tagit lost pa relationen, funnits dar om han velat traffas men anda haft dorrarna oppna. Om han sedan marker att han faktiskt tycker om dig pa riktigt sa kommer han komma och ni blir ett par pa riktigt och du slipper hora det dar igen. Annars sa sparar du dig sjalv en massa tid och kanslor.

• Anonym (saga)
    Takex skrev 2009-06-09 04:05:33 följande:
    Later som att han inte ar sa into you. Hade han verkligen gillat dig hade han inte ens tankt pa sin forra mall. Jag hade tagit lost pa relationen, funnits dar om han velat traffas men anda haft dorrarna oppna. Om han sedan marker att han faktiskt tycker om dig pa riktigt sa kommer han komma och ni blir ett par pa riktigt och du slipper hora det dar igen. Annars sa sparar du dig sjalv en massa tid och kanslor.
    Jo fast om han inte hade tyckt om mig skulle han väl inte bry sig så mycket om hela grejen eller vara så förvirrad. Vi tar det sakta och jag märker ju att han tyr sig till mig.
  • Takex

Anonym (saga) skrev 2009-06-09 11:26:07 följande:

Eller?
    Nej. Fel. Säger inte att han inte gillar dig, såklart att han inte tycker illa om dig. Bara inte tillräckligt. Spar dig från att bli sårad men håll det ändå öppet ifall han skulle inse "and come around".
  • hammoleket79

Han kan visst tycka om dig tillräckligt. En del människor blir väldigt störda om deras förväntningar och planer inte stämmer med verkligheten, och kan ha svårt att tänka om.
    Min man var inte heller med på noterna när han blev kär i mig, han trodde inte att jag var "den rätta", men efter ett par månader och mycket funderande så ville han inget hellre än att gifta sig med mig. Och det var äkta och starka känslor, det kan jag garantera.

• Anonym (saga)
    hammoleket79 skrev 2009-06-09 23:02:14 följande:
    Han kan visst tycka om dig tillräckligt. En del människor blir väldigt störda om deras förväntningar och planer inte stämmer med verkligheten, och kan ha svårt att tänka om. Min man var inte heller med på noterna när han blev kär i mig, han trodde inte att jag var "den rätta", men efter ett par månader och mycket funderande så ville han inget hellre än att gifta sig med mig. Och det var äkta och starka känslor, det kan jag garantera.
    Ja, det är precis så jag har erfarenhet av att det kan vara! Hur fick du honom att fatta då?
  • Takex
    hammoleket79 skrev 2009-06-09 23:02:14 följande:
    Han kan visst tycka om dig tillräckligt. En del människor blir väldigt störda om deras förväntningar och planer inte stämmer med verkligheten, och kan ha svårt att tänka om. Min man var inte heller med på noterna när han blev kär i mig, han trodde inte att jag var "den rätta", men efter ett par månader och mycket funderande så ville han inget hellre än att gifta sig med mig. Och det var äkta och starka känslor, det kan jag garantera.
    Nej jagt ycker det bara ar ursakter gjorda av tjejer for att vi vill sa garna.

Samma tips som jag gett till TS hande dig bara det att du var tillsammans med honom samtidigt. Klart man ibland behover tid att tanka men det kan ocksa vandas at andra hallet, darfor foreslog jag att TS anda ska ha lite ogon oppna.
  • hammoleket79

Anonym (saga) skrev 2009-06-10 09:58:15 följande:

Ja, det är precis så jag har erfarenhet av att det kan vara! Hur fick du honom att fatta då?
    Jag umgicks mycket med honom (såklart), och sedan hade vi ett allvarligt snack om saken en kväll. Jag berättade hur jag kände, och frågade honom om det kunde vara meningen, speciellt som varken han eller jag tänkt att vi skulle bli kära i varandra från början. Och jag sade åt honom att han var tvungen att bestämma sig. Han fick en månad på sig ungefär att fundera. Så han bestämde sig för att satsa på mig, vilket jag är glad för :)
  • Anonym (saga)

Ååå vad fint Jag känner mig rätt cool med det hela nu, jag har kvar honom i tankarna men har ändå plats för andra (och för mig själv hihi)

Svar på tråden Han vill ha en tjej att sätta på piedestal...