• Jossofräs

tappa andan i sömnen?

Min 8 dagarsdotter låg och sov i mitt knä så kände jag hur hela hon spände sig och spärrade upp ögonen, jag lyfte upp henne och klappade henne i rumpan och då tog hon ett djupt andetag och sedan somnade hon om.
    Jag blev skit rädd, vad kan det ha varit för nåt?

• Svar på tråden tappa andan i sömnen?
  • Lavendelbris

Är inte säker, men tror inte det är nån fara. Har hört att bebisar ska ha oregelbunden andning. Sonen har nästan slutat med det, men är du orolig så kontakta bvc.

• MammaTillNeoh

Kommer inte ihåg vad det heter men barn kan ibland sluta upp att andas i några sekunder och sedan börja igen. Min son fyllde ett för några dagar sedan och jag har kommit in i hans rum och sett han gjort så flera ggr, senast för några veckor sedan. Jag blir livrädd och kutar in och puttar på honom, sedan tar han ett djupt andetag och sover vidare. Han gjorde så när han var typ 5 månader också,, då höll han upp ganska länge, i flera sekunder och jag tog upp honom i panik på axeln och hoppade och studsade och var totalt panikslagen, men sedan började han gråta, antagligen blev han rädd för att jag var så uppriven och studsade och hoppade så :P

• Flickan och kråkan

Ditt barn är väldigt litet ännu och då är korta andningsuppehåll liksom ojämn andning normalt och vanligt. Andningsuppehåll kallas för apnéer. Får barn långa apnéer är det självklart viktigt att kolla upp....och om apnéerna inte går över när barnet blir lite äldre.

Svar på tråden tappa andan i sömnen?