• Linda Famillia

Atarax till småbarn

hej
    jag va hemma hos en bekant ikväll o hon gav sin 11månaders Atarax..
    jag blev väldigt förvånad, för trodde det var för ångest o sånt. eftersom jag själv tagit det för ångest..
    o flickan har inte nässelfeber eller klåda.. utan hon gav det innan hon skulle sova..
    jag blev bara chockad, har aldrig hört något om sånt till småbarn..
    är det någon här som vet?

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

KRAMAR

• Svar på tråden Atarax till småbarn
  • Henrik33

Ja, det har jag hört talas om.

• siamusen

Ja, det har jag hört talas om. Dock inte pa ett sant litet barn, men det förekommer säkert.

• siamusen

Linda Famillia skrev 2009-06-09 00:44:03 följande:

i vilket sammanhang använder man det?
    SÖmnsvarigheter och ADHD vad jag vet. Finns kanske andra anledningar ockksa.
  • Saridh

Varför frågade du inte? Jag må möljigvis vara obekväm och frågvis, men undrar jag över nått så frågar jag.
    I din situation skulle jag ha låtsas som att jag inte visste vad det varför medicin, bara spelat "dum" och helt enkelt frågat "är det nån medicin hon får? Vad är den för?

• Linda Famillia

jo jag borde ha frågat, men d va kalas o mamman pratar inte engelska eller svenska o pappan va inte där så kändes inte som jag kunde fråga någon annan att förklara för mig..
    nej flickan är inge fel på, hur underbar som helst, är ofta själv med henne med min kille som är gudfar..

tänkte bara om det va nån här inne som använt det eller vet va det används för..
    innan man frågar nåt.. ja det kanske är fegt,. men om någon skulle frågat mig o jag trodde det va bra för mitt barn skulle jag nog känna mig ganska stött, iaf om inte personen har nån beläggning för det den skriver.

inte för att jag vill va elak eller så utan för att jag blev bekymrad, vi är nämligen i Kap verde där mediciner skrivs ut hur som helst, du kan gå in på apoteket o säga vad du vill ha för mediciner utan någon som helst grund, för dom bryr sig inte.

• siamusen

Linda Famillia skrev 2009-06-09 00:55:17 följande:

jo jag borde ha frågat, men d va kalas o mamman pratar inte engelska eller svenska o pappan va inte där så kändes inte som jag kunde fråga någon annan att förklara för mig..nej flickan är inge fel på, hur underbar som helst, är ofta själv med henne med min kille som är gudfar.. tänkte bara om det va nån här inne som använt det eller vet va det används för..innan man frågar nåt.. ja det kanske är fegt,. men om någon skulle frågat mig o jag trodde det va bra för mitt barn skulle jag nog känna mig ganska stött, iaf om inte personen har nån beläggning för det den skriver.inte för att jag vill va elak eller så utan för att jag blev bekymrad, vi är nämligen i Kap verde där mediciner skrivs ut hur som helst, du kan gå in på apoteket o säga vad du vill ha för mediciner utan någon som helst grund, för dom bryr sig inte.
    Min son blev erbjuden det mot sina sömnbesvär. Barnet kanske sover dåligt?
  • Saridh

Linda Famillia skrev 2009-06-09 00:55:17 följande:

jo jag borde ha frågat, men d va kalas o mamman pratar inte engelska eller svenska o pappan va inte där så kändes inte som jag kunde fråga någon annan att förklara för mig..nej flickan är inge fel på, hur underbar som helst, är ofta själv med henne med min kille som är gudfar.. tänkte bara om det va nån här inne som använt det eller vet va det används för..innan man frågar nåt.. ja det kanske är fegt,. men om någon skulle frågat mig o jag trodde det va bra för mitt barn skulle jag nog känna mig ganska stött, iaf om inte personen har nån beläggning för det den skriver.inte för att jag vill va elak eller så utan för att jag blev bekymrad, vi är nämligen i Kap verde där mediciner skrivs ut hur som helst, du kan gå in på apoteket o säga vad du vill ha för mediciner utan någon som helst grund, för dom bryr sig inte.
    jaha...då förstår jag varför du inte frågade. och varför du är orolig (jag har oxå atarax mot ångest, men som du skriver får man de ju på recept här) Jag föreställde mig en situation här i Sverige med en svensktalande mamma.
    Hoppas du på nått sätt får svar på din fråga iaf.
  • Linda Famillia

hej tack för era svar.. ska söka lite vidare om det...

ja här kan man ju gå in o säga att man vill ha narkotikaklassade (i sverige) preparat hur som helst, o vem vet, mamman kanske vet vad hon gör.. tänkte bara jag skulle försöka se va det används för innan man frågar.. eller säger något..
    men här kan dom använda helt vridna mediciner pga "någon annan sa att detta va bra"

ja flickan kanske sover dåligt, men hon verkade väldigt trött o nästan somnade i mitt knä innnan hon kom o tog bort henne för att ge henne medicinen..

jag blev bara orolig som sagt eftersom jag själv tagit det, o jag FICK klåda av det om inte annat..
    Nu tar jag ingenting då jag är gravid o vi väntar :)

god natt på er alla, klockan är bara 22 här men jag är helt slut!

• siamusen

Linda Famillia skrev 2009-06-09 01:08:35 följande:

hej tack för era svar.. ska söka lite vidare om det...ja här kan man ju gå in o säga att man vill ha narkotikaklassade (i sverige) preparat hur som helst, o vem vet, mamman kanske vet vad hon gör.. tänkte bara jag skulle försöka se va det används för innan man frågar.. eller säger något..men här kan dom använda helt vridna mediciner pga "någon annan sa att detta va bra" ja flickan kanske sover dåligt, men hon verkade väldigt trött o nästan somnade i mitt knä innnan hon kom o tog bort henne för att ge henne medicinen..jag blev bara orolig som sagt eftersom jag själv tagit det, o jag FICK klåda av det om inte annat..Nu tar jag ingenting då jag är gravid o vi väntar :)god natt på er alla, klockan är bara 22 här men jag är helt slut!
    Natti

Fraga pappan nâsta gang sa slipper du kanske oroa dig
  • mammajennifer

jag får atarax så att mina eksem inte ska klia så hemskt mycket och vad jag förstått det som så är det en sorts allergimedecin...

• I have a kid

atarax är för många olika saker

sömn problem, ångest klåda.

jag har det emot panikattacker

• I have a kid
    I have a kid skrev 2009-06-19 01:54:38 följande:
    atarax är för många olika sakersömn problem, ångest klåda.jag har det emot panikattacker
    Hur verkar läkemedlet ?
    Atarax dämpar vissa funktioner i hjärnan utan att vara vanebildande samt blockerar histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader. På så sätt ger den effekt mot ångest, oro, klåda och nässelfeber.
    Vid klåda och nässelfeber nås effekt efter ca 1 timme och kvarstår minst 24 timmar. Vid ångest och oro märks effekt efter ca 15 minuter och kvarstår i ca 12 timmar.

Innehavare av försäljningstillstånd
    UCB Nordic A/S

Arne Jacobsens Allé 15

2300 Köpenhamn S

Danmark

Vad används läkemedlet för?
    Atarax används vid klåda och nässelfeber samt vid ångest och oro.

När skall läkemedlet inte användas?
    Atarax ska inte användas av personer som är överkänsliga mot hydroxizin, cetirizin, andra piperazinderivat, aminofyllin, etylendiamin eller något av de övriga ämnen som ingår i läkemedlet.

Att tänka på innan och när läkemedlet används
    Personer med nedsatt funktion hos lever och njurar bör rådgöra med läkaren om detta före användning av Atarax.
    Alkohol bör ej förtäras i samband med Atarax-behandling, eftersom denna kombination kan förstärka effekterna av Atarax
    Muntorrhet kan vara en biverkan av Atarax. Därför är det viktigt med god munhygien vid behandling med Atarax.

Atarax ska användas med försiktighet av patienter med riskfaktorer för stroke (slaganfall). Atarax ska också användas med försiktighet av patienter med hjärtsjukdom.
    Samtidig behandling med Atarax och neuroleptika (läkemedel som används vid psykisk sjukdom) bör undvikas.

Graviditet
    Risk finns att fostret påverkas. Atarax bör därför inte användas under graviditet. Rådgör alltid med läkare före användning av Atarax under graviditet.

Amning
    Okänt om Atarax går över i modersmjölk. Rådgör alltid med läkare före användning av Atarax under amning.

Körförmåga och användning av maskiner
    Yrsel och dåsighet kan påverka förmågan att köra bil och använda maskiner.
    Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbeten som kräver skärpt uppmärksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.

Vad skall Du undvika när Du använder detta läkemedel
    Behandlingseffekten kan påverkas eller risken för vissa biverkningar kan öka om detta läkemedel tas samtidigt med vissa andra läkemedel. Tala om för läkare eller apotekspersonal om du tar eller nyligen har tagit andra läkemedel, även receptfria sådana.

Hur ska Du använda läkemedlet?
    Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för Dig.

Vid klåda och nässelfeber:
    Vanlig dos för vuxna: 1 - 2 tabletter à 25 mg på kvällen.
    Vanlig dos för barn 5 - 12 år: 1 tablett à 10 mg - 1 tablett à 25 mg på kvällen.
    För yngre barn rekommenderas Atarax oral lösning eller orala droppar.

Vid ångest och oro:
    Vanlig dos för vuxna: 1 - 5 tabletter à 10 mg 2 - 3 gånger dagligen eller 1 - 2 tabletter à 25 mg 2 - 3 gånger dagligen.
    Vanlig dos för barn 5 - 10 år: 1 tablett à 10 mg 2 - 3 gånger dagligen.
    För yngre barn rekommenderas Atarax oral lösning eller orala droppar.

Läkemedelsbehandling av ångest ska endast vara ett komplement till annan typ av behandling.

Ändra inte dosen utan att först tala med Din läkare.

Om Du glömmer bort att ta en tablett behöver Du inte oroa Dig, ta bara nästa dos när det är tid för det.

Vad händer om du tagit för stor dos?
    Om du har intagit en överdos av medicinen, kontakta alltid en läkare, ett sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel. 112).

Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
    Atarax kan eventuellt ge oönskade effekter. Om Du får biverkningar ska Du berätta detta för Din läkare.

Vanliga biverkningar (mer än 1 per 100 patienter): Dåsighet, illamående, muntorrhet.

Mindre vanliga biverkningar (mindre än 1 per 100 patienter): Retlighet, yrsel, huvudvärk.

Sällsynta biverkningar (mindre än 1 per 1000 patienter): Angioödem (svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller sväljsvårigheter), nässelfeber, mardrömmar, hindrad urinavgång samt hjärtstillestånd, påverkan på hjärtrytmen, oregelbunden hjärtrytm och EKG-förändringar i samband med detta.

Vid högre doser kan man känna viss dåsighet, men den brukar försvinna efter 2 - 3 dagar.
  • Tequeida86

min lilla dotter har också atarax,hon är nu 2,9år hon fick det mot sina eksem för att hon inte ska klia sönder händer och armar på nätterna...

Svar på tråden Atarax till småbarn