Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej! Vi står i kö för äggdonation i Stockholm på Huddinge men håller just nu även på att titta på alternativ utomlands eftersom vi endast kommer att kunna få hjälp här om vi hittar en donator som ställer upp och hjälper oss (ingen lycka där än så länge tyvärr, alla mina väninnor är för gamla Av vår ivf-läkare blev vi rekommenderad Island och jag tänkte höra om någon av er har hört något eller kanske t o m har varit där? Kram

• villsågärna38
    Gottisen skrev 2009-09-06 19:29:06 följande:
    Hej!Vi hade kliniken i Island som vårt förstahandsval. Men då de hade ont om donatorer och de inte riktigt visste när vi kunde komma dit (ev.efter årsskiftet) så valde vi Riga (det var redan vår tur på EGV). Men kontakta Island och fråga, vem vet, kanske har de fler nu. Det går billiga flyg dit.Här är några svar på frågor jag mailade dom.1. The cost is 4200euros for IVF and 4800 euros for ICSI, not including your medicin.2. The cost for freezing embryos is 15.000 ikr per year3. The cost for FET is 55.ooo ikr4. The cost for freezing of sperm is 15.00 ikr.5. The waiting list is 3-6 monthsHemsida: www.artmedica.isHoppas det var till någon nytta!//Gottisen
    Tack så jättemycket för informationen. 3-6 månaders väntetid, är inte det rätt ok? Eller har det gått mycket snabbare i Riga? Kram
  • villsågärna38
    Gottisen skrev 2009-09-06 20:37:39 följande:
    När vi hade stått 3 månader i Islandskön så visste de inte när jag skulle kunna få en donator. Blev lite förvånad att de skrev så till mig när det sedan inte stämde alls. Jag tror vi skulle ha fått vänta 9-12 månader kanske. I Rigakön stod vi i ca 4 månader.
    Oj, 9-12 månader, ja det är ju länge. Har du ett ovanligt utseende som kan vara svårt att matcha ? Kunde de säga vad den långa väntan berodde på? Har sett på deras hemsida tidigare och fick precis svar på ett mail också där de skrev 3-6 månader. Blir jätteosäker på om vi ska våga chansa och åka dit för ett första besök. Vi tänkte satsa på ett ställe och inte åka till flera länder och ställa oss i flera köer samtidigt men nu börjar jag fundera på om det är fel beslut.
  • villsågärna38
    saknarknytte skrev 2009-09-06 20:46:27 följande:
    Hejsan!När min partner och jag väl bestämde oss för att gå igenom äggdonation så ville vi börja så fort som möjligt. Vår fertilitetsdoktor på Sofiahemmet i Stockholm rekommenderade oss AVA kliniken i Riga. De har ingen kö, så när ni väl tar kontakt med dem så går allt fort. Deras donatorer är anonyma men om ni vill ha en öppen donator d.v.s. att ert barn kan vid myndig ålder uppsöka donatorn så föreslår jag AVA kliniken i Tammerfors och i Åbo. De har 5-6 månaders kö.Lycka till!
    Ja, vi har övervägt dem också men då vår läkare även rekommenderade Island och de var billigare så tyckte vi att det också verkade bra. Ni som varit i Riga, vet du hur utsikterna ser ut om man har ett blont skandinaviskt utseende? Jag är rödblond med gröna ögon och på Island ska det visst vara ganska många som är rödlätta vilket verkade bra. Har ni fått någon bra info om donatorerna i Riga och deras utseende? Kram
  • villsågärna38

Tack alla som gav oss info om äggdonation i både Island och Riga häromdagen. Eventuellt har vi fått tag på en tjej via Familjeliv som vill ställa upp som donator till oss, står i kön till Huddinge sen i vintras och får vi tag i en donator kan jag få hjälp där, annars hinner jag bli för gammal för hjälp via landstinget. Den här tjejen verkar helt underbar, vi vet ju inte ännu om det går vägen men att det finns så fantastiska människor gör en ju bara helt rörd!!! Går det inte vägen, vi vet ju inom några veckor om hon blir godkänd och verkligen står fast vid sitt beslut, så går vi vidare med Island och Riga.

Stort lycka till er alla kämpande tjejer i den här tråden!!!! Kram

• villsågärna38

Hej alla underbara kämpande tjejer
    Skulle behöva lite råd ifrån er. Vi har fått tag på en donator och om vi har tur får vi hjälp på Huddinge om 6 månader men behöver en back-up-plan om det inte skulle gå vägen, vi vet ju inte det till 100% ännu. Vi tänkte därför sätta igång processen utomlands också om det går. Vet ni hur det funkar? Vad förbinder man sig vid om man åker på ett första besök och vad kostar det i så fall? Funderar på Riga eller Island i så fall. Kram

• villsågärna38
    Hinos skrev 2009-09-09 21:34:48 följande:
    Villsågärna38: det är ingen kö på AVA kliniken i Riga så man behöver ingen plan B för att komma dit. Man kan säkert åka dit på första mötet innan om man vill... men det går fort där!
    Det var bra att veta. Då får vi ha Riga i bakfickan i så fall. Tack för tipset!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa