Hacka lök?
Hur är det där tricket man kan göra för att slippa gråta över löken? Vet att det är nå't med vatten, men vad?
Hur är det där tricket man kan göra för att slippa gråta över löken? Vet att det är nå't med vatten, men vad?
5. Låt sambon/pojkvännen/maken hacka löken!
Jag har testat ladyhawks tips med simglasögon, men det funkade inte för mig då det gick in via näsan ändå. Så det är väl bara att ta fram cyklopet och hoppas att inte grannarna ser
Andas genom munnen istället för näsan.... ...hjälper mig iallafall
6. Gasmask... är din sambo med i Hemvärnet, så har ni en sån hemma.
Räck ut tungan!
Grejen är den att det funkar att bara räcka ut tungan! Jo det är sant! Det finns nämligen nån slags enzymer i lök som dras till fukt. Kranvatten eller tungan utsträckt, det spelar ingen roll.... Och tar du inget av dem så drar sig enzymerna till fukten i dina ögon.....
Man kanske skulle gå ut hårt o ställa sig i duschen med vattnet på, iklädd simglasögon o med utsträckt tunga?
Hmm det häär med öppen mun fungerar faktiskt (i alla fall till en viss del). Mitt tips är att stoppa in en bit knäckbröd mellantändera utan att tugga. Så att den tvingar munnen att vara öppen. Det är nämligen lätt stänga munnen utan att tänka på vad man gör.
Så Andas genom munnen - tårkanalerna sitter vid näsan(?!)
Jag har faktiskt märkt skillnad på att hacka med linser och glasögon. Linser fungerar mycket bättre.
Eller varför inte handla lökhackare ? Garanterat tårfritt, o fint hackad lök!
Men även med en lökhackare så måste man väl skala löken först? Då får man väl göra det med öppen mun eller vid vattenkranen.
Men,så mycket blir det ju inte genom att bara ta av skalet eller?
Prova med en skiva hårt bröd i munnen
Du kan dela löken och låta den andas i några timmar.
Så brukar den inte bli sån.
asså man fåt tårar på grund av lökenslukt.... täck näsan så får du inga tårar
Jag köper färdig hackad lök :)
Skalar och delar löken under rinnande vatten sen hackar. Det brukar funka.