• Hädvigg

älgfilé?

Vi har flera älgfiléer i frysen, jag är rätt ovan med att tillreda dem, så det brukar mest bli ugnsstekt med vitlöksklyftor instoppade.

Har ni några favoritrecept ni vill dela med er av? Jag har kokböcker och jag kan söka recept på nätet, men nu vill jag höra vad ni tycker är gott!

• Svar på tråden älgfilé?
  • k girl

Om jag hade älgfilé hemma skulle jag helsteka den, bara salta och peppra, och servera med råstekt potatis och murkelsås...

• lövet2

Äh, vi brukar bara steka i lite tjockare skivor, krydda med salt och peppar, låta det puttra 20 minuter i stekskyn och så hälla i lite grädde före servering. Enkelt men jättegott!

I washed my hands this morning!
  • SweSprew

Gör en marinad på följande:
    Ett par kvistar färsk rosmarin
    En halv kruka färsk timjan
    10 krossade enbär
    2 krossade vitlöksklyftor
    Ett halvdussin drag med svartpepparkvarnen
    Lite soja
    Olivolja

Rör ihop, lägg ner den tinade filén i en liten fryspåse och häll på marinaden. Förslut och massera försiktigt in marinaden nån minut. Lägg in i kylen och låt ligga i alla fall 12 timmar.
    Ha inte i något salt eftersom det drar ur vätska ur köttet.

Tar ur köttet ur marinanden, torka av det, lägg ner i en het stekpanna med en del smör och bryn runtomkring. Salta samtidigt.

Tar ur kötter och lägg det i en ugnssäker form och kör in på runt 180 grader. Det tar tid för det att bli klart så stick in en ugnstermometer och håll ett öga på den.
    När den är 60 grader i mitten tar du ut den och lägger i ett foliepaket där den får vila 10 minuter.
    Sen är det bara att skära upp och njuta.

Lämpligt till är färskpotatis, en god sås (kanske en rödvinssås?) och gelé.

• lill linda 82

Min favvo är: Bara steka köttet med salt o peppar
    ädelostsås (3dl matlagningsgrädde + valfri mängd ädelost, peppar)
    stek morötter, palsternacka o potatis o andra rotfrukter i ugnen ...
    Mina barn älskar detta..

• lill linda 82

ååh jag glömde soyan till såsen....

• linjes

Fan jag som inte kom på namnet på såsen vi skulle ha till älgsteken idag,så nu har jag ju redan handlat
    Murkelsås var det ju gött gött

Tror ni rödvinssås passar?
    Jag funderar på den eller kantarellsås?

k girl skrev 2009-06-09 11:12:24 följande:
    Om jag hade älgfilé hemma skulle jag helsteka den, bara salta och peppra, och servera med råstekt potatis och murkelsås...
  • Fru waran

Marinera och stek i ugn är godast. Ha en stektermometer så du vet när den är klar.

• Hädvigg
    linjes skrev 2009-06-09 15:06:02 följande:
    Fan jag som inte kom på namnet på såsen vi skulle ha till älgsteken idag,så nu har jag ju redan handlat Murkelsås var det ju gött gött Tror ni rödvinssås passar? Jag funderar på den eller kantarellsås? k girl skrev 2009-06-09 11:12:24 följande:
    Båda fungerar nog bra. Åh, kantarellsås...
  • Ord blind
    k girl skrev 2009-06-09 11:12:24 följande:
    Mums!!! Vilken tid hos dig?
Svar på tråden älgfilé?