• ester

Underhållsbidrag???

Min sambo har två barn sen tidigare. Det äldre barnet bor hos sin mamma och det yngre barnet bor hos oss. Ingen av föräldrarna har betalat nåt till varandra.
    Nu har det äldre tagit studenten. Borde inte mamman betala underhåll för det barn som bor hos oss?

Nån som vet hur vi skall göra?

• Svar på tråden Underhållsbidrag???
  • Ts Mamma
    ester skrev 2009-06-09 11:33:49 följande:
    Min sambo har två barn sen tidigare. Det äldre barnet bor hos sin mamma och det yngre barnet bor hos oss. Ingen av föräldrarna har betalat nåt till varandra.Nu har det äldre tagit studenten. Borde inte mamman betala underhåll för det barn som bor hos oss?Nån som vet hur vi skall göra?
    Ni har nog rätt till det iaf...
    ~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
  • Nyfiken gul

underhåll kan ansökas hos Försäkringskassan - i annat fall ska föräldrarna komma överens själva om detta.

Underhåll är inget som sköts automatiskt - det måste man ansöka om utifall att man vill ha det.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ester

Aha, okej.
    Från och med när kan man börja med det?
    Jag läste nånstans att när barnen har gått ut gymnasiet så behöver man inte betala något för dem? Har min sambo rätt att "kräva" underhåll från exet från och med nu?

Jag vill ju inte låta girig, men jag vet, att vore det det omvända, så skulle exet redan ha fixat med underhåll från sambon. Vill ju att det skall vara rättvist.

• Nyfiken gul

Eftersom ni har haft varsitt barn så har nog det varit mest rättvist att ni försörjt för varsitt barn och därför har nog ingen tänkt på att ta upp frågan om underhåll för dom pengarna har ju liksom bara kvittats...

Han har betalat 1273 kr och fått tillbaka 1273 kronor...

så om ni begär underhåll från och med nu så blir det ju snedvridet eftersom han inte längre behöver betala underhåll för det äldre barnet som då anses kunna försörja sig själv och därmed ska betala hemma för sitt uppehålle...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Underhållsbidrag???