Inlägg från: Babybalo |Visa alla inlägg
  • Babybalo

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig!
    Min son jollrade knappt någonting förrän vid 8 månader (vilket ju din flicka är nu med tanke på att hon är lite för tidigt född). Han var knäpptyst utom när han var ledsen i princip.    Vid 8 månader började han plötsligt med dada, gaga osv, och sedan dess pladdrar han på (från 0-100 över en natt!). Nu är han 13 månader och säger titta, där, kisse osv.
    Alla barn är så olika! Mina stora döttrar var också väldigt tysta fram till ca 9-10 månader när de plötsligt började prata och säga riktiga ord. De är idag 10 resp 12 år och är definitivt inte autistiska! En del barn är tysta och betraktande,de iakttar och spanar in,  inget fel med det alls! Om din dotter fortfarande inte jollrar alls vid 10 månaderskontrollen så tycker jag att du ska ta upp det med BVC, mest för att höra vad de tycker, men fram tills dess- oroa dig inte!

• Babybalo
    SaramedM skrev 2009-06-13 12:33:07 följande:
    jo visst är barn olika men utblivit jorell som spädbarn var en av de sakerna de frågade oss om vid utredningen
    Självklart kan det vara så i några fall även om jag tror att det då även finns andra "symtom". För TS dotter verkar det ju inte alls vara fråga om någon form av diagnos. Hon är ju en tjej som interagerar med andra människor, är nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Man måste ju se till helheten!
    Som förskollärare har jag mött många barn som varit oerhört tysta även vid dryga året, utan att det varit några som helst problem. De har kommit igång med talet även de, och har ingen som helst diagnos.
    Citat från Bebishandboken av Lena Lidbeck och Marianne Rydin "Några barn jollrar mycket, andra är tysta. Att ett barn jollrar lite behöver inte betyda att barnet blir sent i sin talutveckling"
  • Babybalo
    jordgubbe0812 skrev 2009-07-02 22:48:18 följande:
    Nej, det gör hon inte. Det är nog den biten jag är mest orolig för.
    Har ni kollat hennes hörsel?
  • Babybalo
    jordgubbe0812 skrev 2009-07-03 18:34:15 följande:
    Inte mer än alla andra, dvs på BB och på 8-månaderskontrollen.Fast jag tror inte det är hörseln. Jag tycker hon reagerar på både mörka och ljusa ljud. Hon klappar alltid händerna efter man sjungit t.ex (öppna fsk gör så), skrattar när man säger mjao, mjao. Det är bara vanliga ord som tycks gå henne förbi.
    Det kommer säkert!
    Har ni provat att "lära" henne enstaka ord, ett i taget? Att i flera dagars tid prata om lampan, tex. Var är lampan, titta lampan, där är lampan. Det kan vara bra att inte överösa med olika ord utan att koncentrera sig på ett och försöka lära barnet det. Kanske har ni redan gjort så, men det kan vara ett tips...
    Sedan är det ju så att alla är olika och barnen fokuserar ju på olika saker. Min son blir 14 månader den 12 juli och han förstår väldigt mycket av det vi säger till honom MEN han kan inte klappa händerna. Jag, min man och sonens två storasyrror klappar händerna för glatta livet varje dag, men sonen bara stirrar med oförstående blick på oss och skrattar!
Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?