Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

ja det har jag med min dotter
    Hon jollrade ingenting, sen kom talet som ett vatten och hon pratade på
    Men extremt lillgammalt och när hon var 4 fick hon diagnosen autism

• SaramedM
    5busar skrev 2009-06-12 15:56:25 följande:
    Hej!Jag vill inte vara en olyckskorp men jag tycker att du ska uppmärksamma BVC om språket och se till att det inte skjuts på framtiden vid varje kontroll och acceptera inte svaret "Eftersom hon kom tidigt är det ingen fara, vi väntar och ser."Språket är en viktig del i utvecklingen.Min son började inte tala förrän han var 4 år och vägen dit har inte varit en dans på rosor. När han var runt 1 år tog jag upp min oro för hans tal, hans uppmärksamhet och att han var extremt aktiv med BVC. De sa bara "Det kommer och alla barn är aktiva då de lär sig nya saker, oroa dig inte." (Min son lärde sig arr gå strax före 10 månaders ålder och sedan dess har han sällan gått, han springer jämnt.)Vid 2 års ålder fick vi remiss till logoped och där konstaterades det att han har en försenad språkutveckling. Förra sommaren genomgick han en nevopsykriatisk utredning och då hade han just börjat tala med ord men använde ett väldigt begränsat ordföråd. Idag vet vi att det beror på att han har Autism. Språket stimuleras genom böcker, sånger och ramsor.
    Håller helt med

För våran del så var M oehört nyfiken på oss, ett krävnade barn visserligen men inget som vi tyckte var konstigt
    Bortsett från att hon var så tyst
  • SaramedM
    Babybalo skrev 2009-06-13 12:01:31 följande:
    Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig! Min son jollrade knappt någonting förrän vid 8 månader (vilket ju din flicka är nu med tanke på att hon är lite för tidigt född). Han var knäpptyst utom när han var ledsen i princip.    Vid 8 månader började han plötsligt med dada, gaga osv, och sedan dess pladdrar han på (från 0-100 över en natt!). Nu är han 13 månader och säger titta, där, kisse osv.Alla barn är så olika! Mina stora döttrar var också väldigt tysta fram till ca 9-10 månader när de plötsligt började prata och säga riktiga ord. De är idag 10 resp 12 år och är definitivt inte autistiska! En del barn är tysta och betraktande,de iakttar och spanar in,  inget fel med det alls! Om din dotter fortfarande inte jollrar alls vid 10 månaderskontrollen så tycker jag att du ska ta upp det med BVC, mest för att höra vad de tycker, men fram tills dess- oroa dig inte!
    jo visst är barn olika men utblivit jorell som spädbarn var en av de sakerna de frågade oss om vid utredningen
  • SaramedM
    Babybalo skrev 2009-06-13 13:28:37 följande:
    Självklart kan det vara så i några fall även om jag tror att det då även finns andra "symtom". För TS dotter verkar det ju inte alls vara fråga om någon form av diagnos. Hon är ju en tjej som interagerar med andra människor, är nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Man måste ju se till helheten!Som förskollärare har jag mött många barn som varit oerhört tysta även vid dryga året, utan att det varit några som helst problem. De har kommit igång med talet även de, och har ingen som helst diagnos.Citat från Bebishandboken av Lena Lidbeck och Marianne Rydin "Några barn jollrar mycket, andra är tysta. Att ett barn jollrar lite behöver inte betyda att barnet blir sent i sin talutveckling"
    Nej det fanns inga andra symtom vid den åldern
    Och nej jag vet att det inte behöver betyda nått alls bara att det KAN göra det
Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?