5busar skrev 2009-06-12 15:56:25 följande:
Hej!Jag vill inte vara en olyckskorp men jag tycker att du ska uppmärksamma BVC om språket och se till att det inte skjuts på framtiden vid varje kontroll och acceptera inte svaret "Eftersom hon kom tidigt är det ingen fara, vi väntar och ser."Språket är en viktig del i utvecklingen.Min son började inte tala förrän han var 4 år och vägen dit har inte varit en dans på rosor. När han var runt 1 år tog jag upp min oro för hans tal, hans uppmärksamhet och att han var extremt aktiv med BVC. De sa bara "Det kommer och alla barn är aktiva då de lär sig nya saker, oroa dig inte." (Min son lärde sig arr gå strax före 10 månaders ålder och sedan dess har han sällan gått, han springer jämnt.)Vid 2 års ålder fick vi remiss till logoped och där konstaterades det att han har en försenad språkutveckling. Förra sommaren genomgick han en nevopsykriatisk utredning och då hade han just börjat tala med ord men använde ett väldigt begränsat ordföråd. Idag vet vi att det beror på att han har Autism. Språket stimuleras genom böcker, sånger och ramsor.
Håller helt med
För våran del så var M oehört nyfiken på oss, ett krävnade barn visserligen men inget som vi tyckte var konstigt
Bortsett från att hon var så tyst