• egonsmamma

Pysslingen-förskolor, svasr önskas snabbt!

Vi har fått erbjudande om plats på en Pysslingförskola. Är inte särskilt insatt i pysslingen. Har läst på deras hemsida och det verkar vara väldigt inriktat på lärande. Nån som vet hur det skiljer sig från "vanliga" förskolor? Vi måste svara på torsdag. Tacksam för synpunkter från er som har koll på pysslingen, positivt eller negativt. Den info vi fått i ett brev därifrån är att de utforskar naturen mm och det låter ju bra. Är bara rädd att de har för mycket fokus på lärande. Sonen är ju bara 3 år och man ska ju ha kul på sin förskola.

• Svar på tråden Pysslingen-förskolor, svasr önskas snabbt!
  • AnnaKarin79

Vår son gick på ett nyöppnat Pysslingen under förrförra och förra året. Vi var väldigt nöjda med det, men han var drygt ett år näst han började och gick nästan ett år där. Vi bytte förra sommaren då vi fick plats på ett dagis närmare hemma.

Tyckte inte att det var så farligt med 'lärandet' det gör ju saker på barnens nivå. Lukas var 1,5 år och gick i en grupp som hette 'matteverkstaden' - men lärandet handlade mest om färger och så.

Sen har det mycket att göra med personalen tycker jag. Att de kan skapa ngt bra utav det som de har att jobba med.

• egonsmamma

AnnaKarin79; tack för ditt svar! På den här förskolan kommer de vara 5-6 pedagoger på 40 barn. Känns som ganska lite personal. Tyckte du att det kändes som att det var en förskola med vinstintresse eller verkade man för barnens bästa?

• AnnaKarin79

eftersom det var så nystartat så tog det en stund för dem att få till alla rutiner på rätt sätt ( leksaker, samlingar, många inskolningar, grovplanering och annat ) men jag tyckte ändå att de funkade bra.
    något måste de ha gjort rätt eftersom de öppnar fler och fler skolor i den andan..

• egonsmamma

Nån mer med erfarenhet?

• Michanna

Har alla min tre på en pysslingförskola/skola.
    ja, lärande är den röda tråden men på barnens nivå.
    men samtidigt så leker man ju mycket. man leker fram lärandet iblandannat mattematik. 
    Thomas började när han var 1 och han fyller snart 4. erik började när han var 2½ och han är snart 5. michaela har gått i 5 år nu och går i 3an.
    vi trivs jättebra och kan absolut rekomendera detta sätt.
    Hos oss går barnen i mindre grupper som är åldersindelade har totalt 20 barn per grupp och då mellan 3-4 pedagoger per grupp.
    Michaelas klass som är lyxverksamheten. ( första 2 årskullar i skolan ) hon går i en 3-4a och dom är 8 st.

annars är dom runt 20 barn i klassen.

• ladysoul77

Vi har också fått plats på ett pysslingen-dagis! Ska på Öppet hus på torsdag kväll.. Kanske är samma? Var bo du? Jag vet inte heller så mycket om dem, men har googlat lite och det låter ju rätt bra tycker jag. Vi bor i Hammarby sjöstad och det är helt sjukt svårt att få dagisplats så det lutar åt att vi tar platsen trots att lokalerna är provisoriska och det är inte supernära..

• mapo51

Vi har sonen på en Pysslingen-förskola sedan i januari (han är 1,5 år) och är jättenöjda.
    De har åldersindelat och det är 3 pedagoger på 15-16 barn på sonens avdelning.

Jag kan inte säga att jag tycker att det är så mycket lärande, men de gör lite pyssel som passar årstiden tex så tog de in snö i vintras och tittade vad som händer med den när den kommer in i värmen, de sådde smörgåskrasse i mjölkpaket i våras.
    Annars är det mycket lek.

• egonsmamma

Ladysoul77; samma här, vi bor också i Hammarby sjöstad. Funderar på om vi ska satsa på nacka eller om vi ska chansa och hoppas på att få plats på Södermalm. Ska också på öppet hus idag, spännande!

• salvavinnie

Hej!

Har haft sonen på en Pysslingförskola på Södermalm och vi är så otroligt nöjda. Nu ska vi flytta och det gör ont i hjärtat att behöva byta förskola men det blir alldeles för långt att åka. Vi har verkligen bara bra erfarenheter, pedagogerna är verkligen underbara. Det är ganska mycket "pedagogiska lekar" där barnen själva får delta genom att berätta sagor och måla och leka med vatten etc. Jag har enbart upplevt det som positivt och även om allt är på en lättsam nivå tycker jag att min son har utvecklats mycket. Han är född 06 och blir snart 3 år. Nu är ju Pysslingförskolorna olika och alla kanske inte är så här bra men jag är iallafall jättenöjd.

• solida

Pysslingen har ingen gemensam pedagogik eller arbetssätt. Det Pyssling-förskolor har gemensamt är att man satsar mycket på personalen. Utbildningar, föreläsningar, personalvård och planeringstid. Och det tror jag är positivt inte bara för personalen, utan för barn och föräldrar också.
    MEN; att vara 5-6 pedagoger på 40 barn känns otroligt lite!!!!! hur gamla är barnen? Inte för att det egentligen spelar nån roll, det är väldigt låg pedagogtäthet oavsett ålder.

På mitt jobb är vi ca 10 pedagoger på 40 barn, både på småbarn och på storbarn.

• ladysoul77

Egnosmamma: Då kanske vi ses där?! Vi tar nog Nacka.. Vi bor vid Sickla Udde så det är ju inte så himla långt..

• Förskollärare2017

Jobbat på 2 pysslingförskolor och det de har gemensamt är att det bara är fokus på ekonomi. Personalens och barnens välmående kommer i andra hand. Ta en annan

Svar på tråden Pysslingen-förskolor, svasr önskas snabbt!