• Lille  skutt

Ge katten avmaskningstablett - tips på hur lura i honom?

Hej Kattägare! Är det någon som har nåt bra tips på hur jag kan lura i min katt ett avmaskningspiller. Jag tycker att jag försökt med allt. Bla krossat tabletten och rört ut i blötmat (han luktade och gick därifrån), delat tabletten i många småbitar och tryckt in i leverpastej, lax, köttbullar etc (går inte heller), mosat tabletten och blandat med räkost och strykt på tassen (sprätter av det). osv....

Finns det några andra knep som ni har lyckats med? Vill helst inte linda in honom i en handduk och tvinga ner den i halsen, men jag kanske blir tvungen? Hur gör jag då i sådana fall på smidigaste vis? Hjälp!

• Svar på tråden Ge katten avmaskningstablett - tips på hur lura i honom?
  • Tin o Trolls mamma

Nädu, de tips jag hade har du redan prövat ser jag.. Hmm, vet faktiskt inte riktigt hur man gör. Du kanske kan höra med veterinären om de har en dosspruta. Då håller man fast katten (gärna inlindad i en handduk) och sen sprutar man medicinen på sidan av munnen, rätt långt bak i munnen, så ska katten svälja automatiskt.

Ekorren.

• Lene1

Ta katten i famnen, öppna munnen försiktigt, stoppa in tabletten och håll upp huvudet och smek katten längs halsen så sväljer den till slut. hoppas du förstod hur jag mena. Svårt att förklara

• Helenas

Min känner också lukten av avmaskningspiller på långt håll. Så jag tar honom i famnen, pillar in tabletten så långt det går och stryker honom sedan 'under' halsen så att han sväljer. Fungerar för oss.

• Danbala

Vi hade en spruta (utan kanyl alltså) till vår besvärligaste katt. Krossa tabletten i vatten, vira in honom (i sådär två badlakan), ner med sprutan i halsen... Det kändes lika elakt varje gång, men vad tusan, värre att låta honom gå med masken.

• såsen

Hej
    Ja detta är ingen lätt sak att ge kissen.... men prova att köpa ettt avmasknings medel som finns doserat i en spruta de är som en pasta som du sprutar in i kissens mun mycket enklare än dessa tabletter och inte behöver man ge så mycket heller....kommer nu inte i håg vad detta medel heter.....

Men när de gäller tabletten peta den så långt du kan in i kissens mun och håll huvudet högt samtidigt som du smeker katten på halsen så ska du se att den åker ner...

Lycka till

• Lille  skutt

TACK för svaren!! Ja, jag får lyda era råd att ta honom i famnen (inlindad i ett par handdukar, hehe) och pula ner tabletten. *gruvar mig* Inbillar mig att han ska titta snett på mig efteråt men som sagt det är värre me mask. Wish me luck!

• FijaPija

Hejhej Lille skutt... det här har man gjort ett antal gånger...suck... Har nämligen en utekatt som är tolv år så då blir det ett par gånger om året. Du kan tyvärr glömma alla delikata anrättningar där du har avmaskingspillan inblandad... de är alldeles för smarta :)

Så det är bara att ta tag i det hela; sätt dig på knä bakom katten och så att säga kila fast den (så den inte kan backa undan). Ta ett fast grepp och ta i underkäken och kila in den i munnen. Håll kattens mun stäng och stryk den lugnande under hakan under tiden. Vänta tills det borde vara svalt men håll koll för ibland gömmer de den i munnen och spottar när kusten är klar. Lycka till!

• Helenas

Lille skutt: Du kanske kan ge honom något gott efteråt så kanske han inte tittar så snett på dig.

• milimina

det snabbaste är ju att stoppa ner den i halsen och "gnugga" lite så sväljreflexen gör att den går ner... katten kommer nog över det snart men du vet ju att du egentligen inte är elak, det du gör är ju för kattens bästa.

vi brukar krossa piller och blanda med räkost och sen smeta det runt munnen på aktuell kattstackare. får de smeten i mungipan kommer de reflexmässigt slicka sig rena. åtminstone om de är normala och inte som våran badis som gick med banminth i ansiktet tre dar innan vi gav upp och tvättade bort det den lilla damen som gått på penicillinkur avskyr numera räkost men vet att hon inte kommer undan om tuben kommer fram, så hon går med på att äta det utan större åthävor.

• fantasy

Jag brukar sitta ned på golvet, på mina ben, och så sätter jag katten mellan mina ben så att han/hon inte kan backa eller fara åt sidorna, då är det bara att med den ena handen snabbt öppna munnen och fixera huvudet och med den andra handen snabbt stoppa ner tabletten LÅNGT ner i halsen.
    Låt sedan katten stänga munnen och håll gärna igen munnen på den medans du stryker över kattens hals.(fortfarande med huvudet lite uppåt vinklat.
    Detta har funkat utan problem med alla mina katter och tack vare att man stoppar katten mellan sina ben och på så sätt håller fast den så behövs ingen handuk.
    Då man lärt sig tillvägagångssättet så går det jättesmidigt!!
    Ge lite gotta sen till kisse så glömmer han/hon snabbt!

• giz
    inget fjosk då blir kattenmer besluten, ta honom i knät, öppna munnen på han stoppa in tabletten, stäng munnen å killa honom lite på halsen till han sväljer. du ska alltså knipa igen munnen på katten.
    det är så vetrinärer gör och även lär ut, mina katter har alltid fattat då jag mosat in dom i diverse godbitar dessutom blir tabletten besk när den krossas.......
  • giz

haha såg du fått det svaret redan inte vaken i dag tror jag

• Lille  skutt

Hallå igen! Puh, då var det gjort! Tack vare era tips gick det galant! Han protesterade lite när jag höll fast han men han svalde så fint när jag smekte halsen. Sen fick han mat och sen gick han ut igen. Gruvade mig i onödan...men hade nog inte gjort rätt utan era råd så tack så mkt!!

• prinsessa05

Värm mjölk & lägg i tabletten som då smälter & katten får i sig tabletten...

• milimina

prinsessa05,

man ska inte ge katter mjölk eftersom de är laktosintoleranta. så gör man på det sättet är risken rätt stor att katten kräks upp allt eller får diarré och medicinen inte hinner verka. och framför allt får stackaren väldigt ont i magen...

• prinsessa05

Tror knappast att katten lider av den lilla skvätt mjölk jag blandar medicinen med..

Svar på tråden Ge katten avmaskningstablett - tips på hur lura i honom?