• snuffsis

Någon som ätit FLUKONAZOL, mot svampinfektion? Hjälp...

Jaha så hade man fått tilbaka detta elände!

Har en förp Flukonazol á 7 st kapslar 50 mg, dessa är dock ej utskrivna till mig utan till min man. Ska man som kvinna äta samma dos? 1/dag i 7 dagar? Eller finns det någon annan ordination till kvinnor?

Har haft svampinfektion tidigare, provat canesten, pevaryl ja det mesta. Har även ätit den dyrare varianten som börjar på D.... någonting, den funkade men då minns jag bara att det var en kapsel!

Någon som vet???

• Svar på tråden Någon som ätit FLUKONAZOL, mot svampinfektion? Hjälp...
  • fabt

Du bör ALDRIG äta medicin som är utskriven till någon annan.
    Inte ens om det handlar om ickereceptbelagda preparat just för att det kan bli fel och doseringen är gjord för personen som receptet är skrivet på.

Bättre att
    A)Gå till en läkare och få egen dos utskriven
    B)Direkt till apoteket och prata med dem där och få rätt preparat.

• Themis

Kan bara hålla med FABT ovan.

Engångskapseln du har fått heter Diflucan, men att ständigt hålla på och egenbehandla med svampmedel gör svampen resistent och man ska vara medveten om att svampläkemedel är irriterande för underlivet bara i sig själva.

Om du inte får hjälp av läkare att behandla på RÄTT sätt, lagom länge och att även respektera andra bakomliggande orsaker så kommer du kanske aldrig att bli av med svampen igen.

Så länge man fortsätter t ex äta mycket sött, ha sex, tvätta med fel tvålar på fel ställen, ha trånga kläder och underkläder av syntet så vet jag inte många som blir av med svampen varaktigt. Har man väl fått en irritation i underlivet så är den svår att bli av med och svampen kan vara död för längesen utan att irritationen för den skull lägger sig. Bara läkarens mikroskop kan ge dig svar på om svampen fortfarande lever och rätt tilläggspreparat för att bli av med irritationen, t ex klådstillande salva eller rentav antihistaminer.

• tii

Jag har ätit fluconazol, det är samma som diflucan, bara det att fluconazol är billigare.
    Jag fick diflucan på receptet men fick fluconazol på apoteket.

Jag åt en tablett varannan vecka i ca 3 månader, o sen åt jag 1 tablett i månaden i 3 månader till.

men som dom andra skrivit, du ska aldrig ta receptbelagd medicin som inte är din egen.

Svar på tråden Någon som ätit FLUKONAZOL, mot svampinfektion? Hjälp...