• thenic77

Låta sonen sluta på förskolan?

Jag måste få ventilera lite kring något som bekymrat mig en längre tid. Min son, snart tre år, har gått på förskolan i lite mer än ett år. Han har sen vi började varit väldigt ledsen vid lämningarna. När vi efter ett halvår påpekade detta för att få hjälp från förskolan, för att underlätta lämningarna så skrattade de mest åt oss - inget att bekymra sig över, det går över osv. Mitt hjärta har dock gått sönder varje gång jag har lämnat honom. Han är inte speciellt mammig eller pappig, och andra lämningar till släkt och vänner går som en dans.

Jag försökte föreslå för förskolan att vi kanske kunde anpassa våra tider så att en och samma fröken kunde möta oss för att få lite rutin och stabilitet i lämningarna, men det var inget de kunde tillgodose. Vi kämpade vidare, lekte dagis hemma. Jag fick spela min son och han var "mamma" som hämtade och lämnade. Efter några veckors hem-terapi så gick det lite lättare med lämningarna, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Då sonen nu är så pass stor så att han kommunicerar utan problem så börjar våra dagar hemma med att det första han säger när han vaknar är: Inte gå till dagis idag? Varpå jag är lika hurtig som vanligt när jag peppar honom och säger att, jo, vi ska gå till dagis, men inte riktigt ännu, först frukost osv...

Nu har jag dock gett upp. Jag är gravid och sjukskriven sen några veckor tillbaka och känner att jag orkar inte med dessa tunga lämningar varje morgon. Min son är förtvivlad, jag är förtvivlad och pedagogerna på dagis nonchalerar problemet.

Idag kom droppen som gjorde att bägaren rann över. Min son grät som vanligt vid lämning och jag bad då att få vara med en liten stund, då de skulle gå till en närliggande lekpark - fick då till svar att ett av barnen i gruppen blir ledsen om nån annan förälder är med, så nej, jag fick åter lämna min panikslagna ledsna son i famnen på en av fröknarna och se när de bar iväg honom på utflykten. Till saken hör, att denna pojke som nu skulle bli ledsen av andra föräldrar, själv har sin mamma med flera gånger i veckan för att, vad jag antar, bli trygg i gruppen. Jag har bett och erbjudit mig det i ett års tid, men alltid fått nej!!!

Överreagerar jag, eller tycker ni att jag gör rätt när jag nu väljer att ta hem min son för sommaren, invänta bebis som kommer i juli och sen eventuellt testa ny förskola till hösten...

Snälla, ge mig ett råd!!!

• Svar på tråden Låta sonen sluta på förskolan?
  • April Mamma

Låt honom vara hemma...så skulle jag ha gjort...samt kollat upp ev nya förskolor till hösten...

• SIN74

Jag skulle tagit hem mit tbarn och sökt ny plats. Kanske sökt ny plats till båda samtidigt.
    Är han ledsen efter lämningen, under dagen?
    Har du pratat med rektor om detta?

• lövet2

Nej, du överreagerar inte. Låt pojkstackaren slippa plågas i onödan!

You can have me ...
  • Snöflinga

Jag tycker inte alls att du överreagerar. Om du nu har möjlighet att ha sonen hemma så ha det, han verkar ju verkligen inte trivas. Han säger det ju själv. Och konstigt att personalen är så oförstående.
    Kan sonen förklara varför han tycker att det är jobbigt?

Kanske kunde en dagmamma sedan när det är dags igen (i höst eller efter föräldraledigheten är slut för barn nr.2) vara ett alternativ?

• ettplustack

Tycker att du blivit dåligt bemött av förskolan... Nu är det ju sommar så om du kan och orkar så ha barnet hemma och försök på hösten igen.

• Zorro1982

Jag har ingen erfarenhet att komma med då vår son ännu inte börjat på dagis (han ska börja nu i augusti) men min spontana tanke är absolut att du gör rätt. Som du beskriver problemet så funkar inte dagiset för er. Hade blivit galen i er situation, ett mammahjärta klarar inte hur mkt som helst.

Har förstått att alla barn är olika vad gäller dagis och det är kanske så att den formen av barnomsorg inte passar din son. Varför inte låta sonen vara hemma under föräldrarledigheten (och givetvis försöka träffa barn på andra sätt, tex öppna förskolan osv). Kanske ska prova dagmamma (eller iaf byta dagis) när det återigen blir dags för dig att jobba?

Oavsett så tror jag att ni som föräldrar bäst avgör vad som passar er son!

• thenic77

Tack för era svar. Känner mig hemsk som har kämpat på så länge, samtidigt som alla propsar på att alla barn trivs på dagis.... Uppenbarligen inte min son!!! Just nu så har jag honom bara på förskolan för att alla andra tycker det - att man ska vara så dålig på att stå på sig!!! :(

• vampyria2

Jag skulle absolut fundera på att ta hem mitt barn om situationen såg ut så. Sen när han har fått vuxit på sig lite så kanske det skulle funka bättre.
    Jag har haft mina äldre barn hemma när de har fått småsyskon när de inte gick i skolan och det är jag helt övertygad om har varit bra för dem. Är nog skönt att slippa gå upp och stressa i väg till en förskola och slipa se mamma lämna dem på en förskola för att gå hem själv med små syskon.

Vore det så att han älskade förskolan och längtade ditt så vore det ju en anna sak {#lang_emotions_dreamer}

• Tinnys

Ha han hemma och sök ny förkola när det är dax för syskonet att börja.

• Lady Bird

Nej, du överreagerar inte. Kanske du ska låta honom sluta dagis och vara hemma med honom. Du skrev att du var arbetslös och gravid. Om du mår bra och inte beräknar att du kommer börja arbeta innan bebisen föds skulle jag kunna tänka att han kan vara hemma med dig. I annat fall kanske du ska se över alternativet dagmamma. Det är inte alla barn som trivs på förskolan. Några föredrar att vara i hemmiljö med färre barn.

Skulle det vara jag så skulle jag ta honom ur dagis nu till sommaren och börja spana efter en privat dagmamma som kunde ta honom några timmar i veckan till hösten. Du har ett bra läge iom att det kommer ett syskon snart. Ger större flexibilitet.

Lycka till!

Svar på tråden Låta sonen sluta på förskolan?