• happy72

Trotsig 2,5-åring - råd tack!

Behöver råd!

Vår dotter som är drygt 2,5 år beter sig så trotsigt flera ggr om dagen, däremellan är hon en solstråle och supercharmig. Som en berg- och dalbana. Har funderat på om det beror på sockerfall och försöker ge henne t ex banan vid dagishämtning.

Ett exempel - hon vägrar ibland att följa med hem från lekparken. Jag har konsekvent kört med att förbereda henne på att vi snart ska gå, men hon hittar på nya saker hela tiden. Idag fick jag bära henne skrikande därifrån. Känns förnedrande för både henne och mig, inget kul. Har försökt att prata med henne om varför vi behöver gå, även i förväg. Hon förstår mycket och är väldigt verbal själv, så språket känns inte som en frustration i sig. Har även gett ultimatum - vi går bara till lekparken en liten stund efter dagis, annars går vi inte alls. Att locka henne med olika belöningar hemma håller inte i längden, även om det har funkat. Hon vill helt enkelt leka vidare, och HELA världen störtar samman när mamma förstör hennes lek för att vi måste gå hem och laga mat. När vi äntligen kommer hem är vi VRÅlhungriga och det blir fortsatt skrik och panikmatlagning. Samtidigt behöver bebisen ammas.
    Vad göra?

En annan fråga: Försöker berömma henne de gånger hon är "duktig" och följer med utan tjat. Förstärka det positiva beteendet. Men så läser man att man ska undvika beröm och att "bekräftelse" är bättre för självkänslan. Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Trotsig 2,5-åring - råd tack!
  • Henrik33

Välkommen till verkligheten! Det kanske inte är någon tröst, men alla går igenom denna period.

• Danitra

Det där med att bära henne skrikandes under armen kan du nog behöva göra några gånger. Barn har en stark vilja och i den här åldern provar dom hur långt dom kommer med den.

Det är jättebra med kompromisser, men sen måste hon lära sig när du som förälder tar ett beslut som hon inte gillar så är det ändå det som gäller.
    Angående beröm så kan jag tycka att många föräldrar är lite överdrivna och att man istället ska arbeta med bekräftelse samt indirekt beröm.
    T ex:
    "Vad kul att du körde in cykeln själv idag! Du hittade ju en jättebra plats för den!"
    "Vad bra att du kom in när jag bad dig, det gjorde mig väldigt glad!"
  • Huskatt

Det låter som om du gör allt RÄTT!
    Barn är inte alltid roliga och troligtvis kommer hon hålla på ett tag till.
    Den enda tröst jag kan ge, är att det kommer bli bättre.
    Ju mer konsekvent man är, dessto kortare tid brukar trots-åldern sitta i som värst.

• Annelies

hej! samma samma här.. min dotter är född okt 06 och har även en liten som kom mars 09-
    nattning och städa på rummet är lite A & O här hemma numera :S
    funderar på om det är det att hon blivit stora syster som är "problemet"?
    kan inte minnas att hon var så här "arg" tidigare.. hur har det varit för dig?

• lövet2

Trotsåldern innebär en hel del fajter tyvärr. För min del drar jag ner på en massa krav och inriktar mig enbart på sådana fajter som inte går att undvika. Det är standard att barnet absolut inte vill följa med när man ska gå, och ju mer angelägen man är själv, desto mer vägrar barnet. Förberedelser underlättar. Förbered middagen innan ni går, ta med något litet mellanmål och kanske en vagn för att slippa bära en vrålande unge hela vägen hem. Muta inte och hota inte, för då blir det bara värre. För en del barn funkar det bra om man säger att "Nu ska vi gå till ... och göra ..." i stället för "Nu ska vi gå härifrån".

Att förstärka det positiva beteendet som du gör, kan ha motsatt effekt på ett barn i trotsåldern. Hon kan ge sig katten på att absolut inte upprepa det beteende hon fått beröm för! Däremot kanske det går att förstärka beteendet på ett annat sätt, om du säger "Vad bra att vi kom i väg så fort! Nu hinner vi göra ...". Då uppfattar hon det inte som att du är nöjd med hennes beteende, utan hon uppfattar att det finns fördelar med att komma på direkten.

You can have me ...
  • happy72

Tack för inlägg, ja det är väl så det är bara. Hon har en stark vilja, och det är väl något positivt i sig också.

Annelies - ja, vi har precis samma ålder på våra barn. Ilskan går inte ut över lillasyster, men över oss föräldrar. Men hon var faktiskt såhär redan innan syster kom. Hon har alltid haft en stark vilja. Hon testar gränser hela tiden. Märker dock att fasta rutiner gör henne tryggare. Att t ex pallen i hallen står på samma plats varje morgon, och där ska hon sitta och ta på skorna, allt i en viss ordning. Det gör nog även mig som mamma lite tryggare, jag blir mer bestämd. "Nu gör vi såhär, eller hur? Det gör vi alltid." Försöker få henne att samarbeta, att vi är ett team. Ibland kan det funka och det är stor lycka!!

Danitrass - Bra tips kring bekräftelse. Gärna mer! Vill ju egetnligen undvika ordet "duktig flicka". Hon ska inte behöva sukta efter beröm senare i livet (som jag själv gör) utan vara trygg i sig själv och att det hon gör duger och är bra.

• Danitra
    happy72 skrev 2009-06-09 23:34:38 följande:
     Danitrass - Bra tips kring bekräftelse. Gärna mer! Vill ju egetnligen undvika ordet "duktig flicka". Hon ska inte behöva sukta efter beröm senare i livet (som jag själv gör) utan vara trygg i sig själv och att det hon gör duger och är bra.
    Ja, jag försöker använda "duktig" sparsamt. Likadant med "fint" och "bra" som enda respons.
    Visar han mig en teckning så frågar jag vad det föreställer. Vill han visa hur snabbt han springar så bekräftar jag det med intresse.
  • happy72
    lövet2 skrev 2009-06-09 23:30:15 följande:
    ...För en del barn funkar det bra om man säger att "Nu ska vi gå till ... och göra ..." i stället för "Nu ska vi gå härifrån".
    Ja, det kan funka ibland. Att nu ska vi hem och göra fint, för sedan kommer XX på besök! Men det är inte alltid som något extraordinärt händer. Men jag ska försöka tänka mer på det. Om inte annat - "nu går vi hem så får vi hjälpas åt att laga mat".
    ...Däremot kanske det går att förstärka beteendet på ett annat sätt, om du säger "Vad bra att vi kom i väg så fort! Nu hinner vi göra ...". Då uppfattar hon det inte som att du är nöjd med hennes beteende, utan hon uppfattar att det finns fördelar med att komma på direkten.
    Ja, den funkar ibland! "Nu hinner du och jag leka lite, innan lillasyster vaknar i vagnen, och innan vi ska laga mat".

Maten - idag räddade djupfryst köttfärssås!
  • Birgitta L

Svar till happy72:

Först och främst vill jag säga att självklart ska du berömma din dotter! Beröm och bekräftelse är samma sak, att särskilja det är nonsens.

Det som är viktigt nu i din dotters "trotsperiod" är att du har tålamod och hög toleransnivå, och det verkar du ju har på din beskrivning av er situation. Men ställ inte ultimatum eller belöna henne, det är för svårt i den där åldern. Det kan man göra först i 5-6 årsåldern. Fasta rutiner är viktigt och får henne att känna sig trygg i hennes nu kaotiska inre. Trotset handlar om att hon inom sig känner kaos och frustration över upptäckten att hon inte kan påverka omgivningen helt och hållet med sin vilja, vilket hon trott och upplevt sig kunna hittills. Att trotsa är på så sätt ett viktigt steg i utvecklingen mot självständighet. Att bli arg tillbaka är därför inte bra, det skapar otrygghet. Men samtidigt ska du komma ihåg att det är mänskligt att det blir så ibland (ibland kanske till och med ofta), kanske för att du är stressad osv. Din dotter blir inte otrygg av det. Det är konstant bemötande av trotset med egen ilska som skapar otrygghet.

• Danitra
    Birgitta L skrev 2009-06-09 23:42:44 följande:
    Svar till happy72: Först och främst vill jag säga att självklart ska du berömma din dotter! Beröm och bekräftelse är samma sak, att särskilja det är nonsens. Det som är viktigt nu i din dotters "trotsperiod" är att du har tålamod och hög toleransnivå, och det verkar du ju har på din beskrivning av er situation. Men ställ inte ultimatum eller belöna henne, det är för svårt i den där åldern. Det kan man göra först i 5-6 årsåldern. Fasta rutiner är viktigt och får henne att känna sig trygg i hennes nu kaotiska inre. Trotset handlar om att hon inom sig känner kaos och frustration över upptäckten att hon inte kan påverka omgivningen helt och hållet med sin vilja, vilket hon trott och upplevt sig kunna hittills. Att trotsa är på så sätt ett viktigt steg i utvecklingen mot självständighet. Att bli arg tillbaka är därför inte bra, det skapar otrygghet. Men samtidigt ska du komma ihåg att det är mänskligt att det blir så ibland (ibland kanske till och med ofta), kanske för att du är stressad osv. Din dotter blir inte otrygg av det. Det är konstant bemötande av trotset med egen ilska som skapar otrygghet.
    Håller inte alls med om beröm/bekräftelse. Det är en rätt markant skillnad!
    Ultimatum fungerar utmärkt på min son, även om det oftast framställs som alternativ.
    "Vi har bråttom nu, antingen går du åt samma håll som jag eller så måste du åka i vagnen"
    Fasta rutiner har jag inte heller känt något behov av för vår son. Inte kring så mycket i alla fall. Dom rutiner han har behövt har han själv skapat.
  • happy72
    Danitrass skrev 2009-06-09 23:37:57 följande:
    ..Vill han visa hur snabbt han springar så bekräftar jag det med intresse.
    Ja, att bara visa intresse kanske räcker som bekräftelse ibland. Att man tittar på när de leker och ger ett leende. Iofs tycker jag att jag inte gör annat.. Ger glada tillrop och vill så in i norden att vi ska ha så trevligt hela tiden. Hon kanske får FÖR mkt fokus..?! Puh... När jag tänker efter så lekte hon som bäst i sandlådan med en kompis idag när jag under en stund stod långt bort och pratade med en annan förälder. När vi kom närmare började det genast med "Näää jag hade den!" och gråt, så att mamma ska medla.

Och det är nåt jag även vill ta upp. Om jag SER att min dotter egetnligen hade en kul leksak i sin hand och så kommer ett annat barn och rycker den ifrån henne. Då känns det löjligt att be det barnet lämna tillbaka saken, utan man försöker få sitt barn att vara generös och istället hitta nåt annat. Men man ha rju lärt henne att om hon tar från nån annan, så är det ajaj. jag har slutat ta ställning, utan sagt att nu får ni leka tillsammans med saken. Funkar ibland.. Hur gör ni?
  • Danitra
    happy72 skrev 2009-06-09 23:49:51 följande:
    Om jag SER att min dotter egetnligen hade en kul leksak i sin hand och så kommer ett annat barn och rycker den ifrån henne. Då känns det löjligt att be det barnet lämna tillbaka saken, utan man försöker få sitt barn att vara generös och istället hitta nåt annat. Men man ha rju lärt henne att om hon tar från nån annan, så är det ajaj. jag har slutat ta ställning, utan sagt att nu får ni leka tillsammans med saken. Funkar ibland.. Hur gör ni?
    Jag brukar gå fram till det andra barnet och förklara att mitt barn hade leksaken men att han/hon kan fråga om dom får låna den. (Om barnet är stort nog för att förstå detta)
    Jag brukar då uppmuntra sonen att låna ut leksaken och det brukar han gå med på. Men jag tvingar honom inte till det.
  • Annelies

happy72-
    nej här är lillasyster jätte fin o hon vill gärna hålla o gulla med henne :)
    det är vi föräldrar som är i siktet :P
    vi stör då hon leker för att tex maten är klar eller vi ska åka på dagis osv..
    förösker köra med samma sak varje dag men ah..
    hon hade en stark vilja redan innan men efter att lillan kom så har hon fått lite lösare tyglar så att säga :S
    tror att det enda man kan göra är o bita ihop o hoppas att det går över snart..
    en skrikande unge under armen har ALLA haft nån gång :P
    försöker köra med att "skriker man får mamma ont i öronen" osv osv

• Familjen KRAM

Din dotter börjar att bli en stor tjej & har blivit storasyster!
    Mkt som händer i hennes liv...
    Trots är jobbigt & som förälder så förstår man sig sällan på dessa utbrott!
    Men det är naturligt för hon testar sig fram...
    Låter du henne "vinna" så vet hon det, spinner på & då blir det värre, tro mig =)
    Jag jobbar på förskola & har själv barn.
    Mitt tips är att vara hård men rättvis.
    Förklara alltid med ord & till slut så förstår hon & då kan ni kommunicera till slut!
    Trots kommer man aldrig ifrån, det är så barn växer & lär sig =)
    Var konsekvent & stärk hennes självkänsla med småsaker såsom att hjälpa till i hemmet (hämta saker, baka, laga mat, byta blöja osv).
    Det gör att hon känner sig stor & duktig!
    Men glöm inte att låta henne vara en liten flicka emellanåt =)
    Jag själv har alltid låtit min son ha 2 vägar att välja.
    Fortsätta & trotsa & vara allmänt jobbig & göra dagen/kvällen tråkig elr att berätta varför han är som han är, lösa det, prata om det & bli vänner!
    Idag är han 7 år & visst kommer det fram då & då de små hornen men nu så kan vi kommunicera.
    Ibland får jag låta honom vara arg en stund men sedan så pratar vi om det.
    Jag brukar även att ha kvalitetstid med enbart honom då lillan sover så det känns som förut då han hade ensam nr: 1 plats =)
    Lycka till & håll ut!
    Det går över =)

• SCSI

Frukt är verkligen en fantastisk grej vid dagishämtning! Det har räddat rätt många situationer för oss. Ett ynka päron kan vara skillnaden mellan glad unge och världens undergång.
    Ta med en banan till dig med!

Min bonus var ett väldigt "snällt" barn fram till 2½år ungefär, då han upptäckte det där med egen vilja. Cool pryl, klart man vill använda den JÄMT då! Jag försöker se det som en stor förälskelse i Den Egna Viljan snarare än trots, det hjälper mig att behålla förståndet...

Vi måste ha klara gränser uppsatta för allt. "Du får åka FEM gånger i rutschkanan, sen går vi hem!" med nedräkning för varje gång brukar funka betydligt bättre än att bara säga att nä, nu måste vi hem och laga mat! Vid aktiviteter hemma använder vi ofta äggklockan. Han får vara med och dra upp den och vet att det är dags att avbryta bad/spel/tv-tittande när den ringer. För det mesta brukar jag ställa klockan med lite marginal för att avrunda lite.

2-valsmetoden funkade fram till 3år ungefär (han är 4 nu). Sen började han propsa på att lägga till egna val och bete sig som att världen går under om han inte får som han vill. "En annan gång..." brukar funka att lirka med. Och faktiskt se till att det BLIR en annan gång rätt snart.

Det som ändå rent generellt funkat bäst i trots-perioder likaväl som därimellan är att förbereda. Tjata, tjata och tjata om hur man ska göra och vad som händer. De gånger allt kraschar är när jag och sambon slarvat med att vara tydliga, raka och konsekventa. Säger man på morgonen att idag när jag hämtar dig hinner vi inte stanna och leka utan ska hem och laga mat direkt så brukar det funka. Blir det ändå bråk och skrik så är det bara att upprepa. "Men vi sa ju det redan imorse, eller hur? Vi går till parken imorgon/en annan dag".

Sen är min bonus rätt skön på det sättet att han - antagligen för att jag är likadan - rätt tidigt lärde sig det där med blodsockrets inverkan. Han kan själv stanna upp och konstatera att "jag är lite hungrig och grinig nu". Det tar liksom udden av utbrottet och vi konstaterar att det nog är bäst att vi fixar lite käk så att vi blir glada och mätta istället. =)
    Det är dock ingen idé att börja med att påpeka det när personen ÄR hungrig och grinig (vilket min sambo fortfarande inte lärt sig trots att jag är nära att bita huvudet av honom varje gång han surt säger åt mig att äta nåt), men prata om det när ni har ätit (om hon nu ÄR gladare mätt?) och skratta lite åt hur tokigt allt kan bli bara för att man är hungrig...

• Kakgumman

I den åldern började vi räkna med vår son. Du får sitta kvar i helikoptern tills jag räknat till 10 sen måste vi gå. Funkade jättebra! De gånger de inte funkade bra bars han skrikande därifrån o sen pratade vi om det. Hur mycket trevligare det är när han följer med direkt. Nu ber han ibland om att vi ska räkna...Bara ett tips!
    Du verkar förresten göra allt "rätt". Det är en tuff ålder!
    Lycka till!

• happy72

TACK för bra tips! Det där med nedräkning och äggklocka ska jag testa redan imorgon.

• linhen
    Danitrass skrev 2009-06-09 23:47:01 följande:
    Jag håller även jag med om att beröm/bekräftelse är två olika saker. Däremot ser jag inte anledningen till att hålla borta beröm. Jag menar att det självklart är viktigt med självkänsla och att det är den i främsta ledet som är av värde. Men vad är felet med gott självförtroende? Vad är felet med att prestera bra och få beröm för det? Jag uppskattar det som vuxen trots att jag har både god självkänsla och gott självförtroende. När jag presterar något gillar jag att höra att det var duktigt.

Vidare det här med fasta rutiner. Vet inte där - däremot ser jag att mina barn mår bra av en förutsägbar vardag. De gillar att veta vad som händer och att det är ungefär samma saker vecka ut och vecka in.
  • linhen
    Annelies skrev 2009-06-09 23:58:12 följande:
    happy72- nej här är lillasyster jätte fin o hon vill gärna hålla o gulla med henne :) det är vi föräldrar som är i siktet :P vi stör då hon leker för att tex maten är klar eller vi ska åka på dagis osv.. förösker köra med samma sak varje dag men ah.. hon hade en stark vilja redan innan men efter att lillan kom så har hon fått lite lösare tyglar så att säga :S tror att det enda man kan göra är o bita ihop o hoppas att det går över snart.. en skrikande unge under armen har ALLA haft nån gång :P försöker köra med att "skriker man får mamma ont i öronen" osv osv
    Det där med maten känner jag igen. Vi brukar ropa och säga att maten är klar. Ofta blir svaret -"okej, jag kommer". Ibland blir svaret-"jag leker". Då brukar vi be dem komma när de lekt färdigt och är redo att äta. Tar oftast någon minut eller två - men vi har alltid gjort så, så det kanske inte är någon sport att sinka?

Dagis är ju svårare - vissa tider måste man ju bara passa. Men om ni testar och märker att det funkar vid middagen så kanske det även funkar när ni ska iväg. Det lönar sig ju ofta att vänta två minuter i stället för att dra igång ett tredje världskrig.
Svar på tråden Trotsig 2,5-åring - råd tack!