Trotsig 2,5-åring - råd tack!
Behöver råd!
Vår dotter som är drygt 2,5 år beter sig så trotsigt flera ggr om dagen, däremellan är hon en solstråle och supercharmig. Som en berg- och dalbana. Har funderat på om det beror på sockerfall och försöker ge henne t ex banan vid dagishämtning.
Ett exempel - hon vägrar ibland att följa med hem från lekparken. Jag har konsekvent kört med att förbereda henne på att vi snart ska gå, men hon hittar på nya saker hela tiden. Idag fick jag bära henne skrikande därifrån. Känns förnedrande för både henne och mig, inget kul. Har försökt att prata med henne om varför vi behöver gå, även i förväg. Hon förstår mycket och är väldigt verbal själv, så språket känns inte som en frustration i sig. Har även gett ultimatum - vi går bara till lekparken en liten stund efter dagis, annars går vi inte alls. Att locka henne med olika belöningar hemma håller inte i längden, även om det har funkat. Hon vill helt enkelt leka vidare, och HELA världen störtar samman när mamma förstör hennes lek för att vi måste gå hem och laga mat. När vi äntligen kommer hem är vi VRÅlhungriga och det blir fortsatt skrik och panikmatlagning. Samtidigt behöver bebisen ammas.
Vad göra?
En annan fråga: Försöker berömma henne de gånger hon är "duktig" och följer med utan tjat. Förstärka det positiva beteendet. Men så läser man att man ska undvika beröm och att "bekräftelse" är bättre för självkänslan. Vad är skillnaden?