• wajlet

Hur rengör man en nedkissad madrass

Vår son är 4 år och har tack och lov bara kissat i sängen en handfull gånger då han druckit för mycket kvällen före. Nu har det hänt. Eftersom han är så stor, kommer det rätt mycket kiss. Han vaknade inte utan upptäckte det när jag väckte honom i morse. Det har alltså gått igenom madrassskyddet och ner i skumgummimadrassen. Den känns nästan genomfuktig.

Hur gör jag? Det känns äckligt att inte göra något och bara låta det torka... Ska jag tvätta hela madrassen i badkaret och ställa på tork?

• Svar på tråden Hur rengör man en nedkissad madrass
  • Slöjan

Jag ahde köpt en ny madrass.... det finns gaska billiga bra amdrasser idag på ex jysk....

• kaksmulan

ta ut madrassen på gräset och skölj igenom madrassen med vatten på det stället det är kiss. Sen stampar du ut så mycket vatten du kan. Lägg gärna handdukar över och unders som suger upp vattnet som kommer ut. Sen låter du den bara lufttorka. Om inget övrigt är fel på madrassen är det onödigt att slänga bort den.

Sen kan jag tippsa om IKEAS madrassydd. Det är en stor plastad frotté som man liksom trär över hela madrassen. Helt suverän!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Amanda N

skulle ha lagt den i badkaret och tvättat den med vatten sen försökt få ut så mycket vatten som möjligt sen låta lufttorka..
    Samma sak hände här inatt och jag ska göra så iaf

• Winglur

Jag hade nog oxå lagt den i badkaret.
    Tvättat, stampat ut så mkt vatten som möjligt, tvättat igen, stampat ur och låtit torka...

Kanske onödigt att göra två gånger men det är jag... :P

• Stargirl

Jag hade slängt och köpt nytt. Det är inte så dyrt med barnmadrasser.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Millcha

ättika och vatten tar bort lukt

• Brunello

Det finns ett medel som heter uf2000 (tror jag) som är jättebra på att ta bort just urindoft rekommenderas!

• wajlet

Ja, nu ligger madrassen och lufttorkar efter att ha fått sig en omgång i badkaret. Jag körde med bara vatten. Sedan la jag badlakan över och under och gick fram och tillbaka på den som en druvtrampare. Det luktar inget nu i alla fall.

Tack för era svar!

Ikväll blir det mindre att dricka!

Svar på tråden Hur rengör man en nedkissad madrass