Inlägg från: Cotton Candy |Visa alla inlägg
  • Cotton Candy

Tips för potträning av 3-åring?

Har precis skrivit ett långt inlägg under Barn 1-3 år kring våra "problem" med sonens pottträning. Han fyller 3 nästa vecka och blir jätte ledsen när vi tar av honom blöjan och han vill, trots han lyckats både kissa och bajsa på pottan ngr gånger, absolut inte sitta på pottan längre. Toa-sits tycker han inte heller om.

Funderar på att testa dessa Potty Training Pants på honom, ni vet, blöjor som känns blöta när man kisser i dom. Då tar jag ju inte bort blöjan, som känns viktig för honom just nu, men han blir förhoppningsvis mer medveten om när han kisser samt att blöjan kanske inte känns lite bekväm längre.

Någon av er som testat dessa blöjor?

• Cotton Candy

Jag tycker också det är svårt det här med om de är mogna eller inte. Min son vet precis vad man ska göra på pottan/toan men han vill inte. Igår tog jag av honom blöjan och då gick han flera timmer utan att kissa, sen åkte vi och handlade och då hade han ju blöja på sig - den tog jag av så fort vi kom hem och då var den full av kiss! {#lang_emotions_surprised} Det tolkar jag som om han håller sig, dvs att han börjar kunna kontrollera blåsan.

Samma sak med bajset. Sonen visar mycket tydligt när det är dags för nr 2 och han kom och bad om en blöja - hemska mamman som jag är sa jag "nej". Trodde i min enfald att han skulle "kapitulera" och bajsa på pottan men nej - det gick ngr timmer utan att han bajsade.

I morse vaknade jag av att han rumsterade på hans rum (04.45) och jag insåg att han bajsade. Då fick jag jätte såligt samvete.... han hade alltså undertryckt sin bajsnödighet bara för att han inte ville bajsa på pottan. Det är ju inte hälsosamt. {#lang_emotions_embarassed}

Idag har jag inte tjatat överhuvudtaget utan tänkt att jag måste backa lite. Han har gått utan blöja (utan olyckar men inte heller någonting på pottan) och jag har bara frågat om han ville sitta på pottan en gång ("neeeeeej"!!!). {#lang_emotions_baby}

På något sätt är det "skänt" att det finns flera därute som har samma problem som oss. Jag trodde ett tag att det bara var vi, att det kanske var något fel på vår son som verkar så ointresserad.

• Cotton Candy

Låter bra med alla tips {#lang_emotions_tongue_out}! Keep them coming!

Min pojke har gått utan blöja sen kl 14 nu och har suttit på toa (pottan vägrar han) flera gånger men jag har ingen aning om det har kommit något där eller inte. På pottan syns det ju tydligt om det är kiss eller inte men jag ser inte om det har kommit något i toan.... om han inte har kissat måste han verkligen vara bra på att hålla sig {#lang_emotions_undecided}. Jag har t o m gått runt och känt på mattor och i soffan för att se om han kissat där men ingenting.....

• Cotton Candy
    DeZire skrev 2009-06-15 18:05:41 följande:
    sätt in nån såndär wcgrejj som avger blå färg, dvs så vattnet blir blåfärgat för om han då kissar så blir färgen mer grönaktig i toan och man ser om barnet kissat :)
    Bra idé! Tack {#lang_emotions_flower}

Gissa vad! Nu har min son kissat på pottan!! {#lang_emotions_heart}
    Flera gånger efter varandra dessutom!!! Han har ju inte kissat sen 14 och till slut såg jag att han verkligen höll på att kissa på sig. Då tog jag honom och satte honom på pottan - trots protester - och sen busade jag lite med honom så att han började skratta - och då kissade han. Han blev så stolt och gick fram och tillbaka till pottan och kissade små kisspölar.

Känns jätte bra men nu får vi se om det var en engångsförteelse eller om han kanske förstår att pottan inte är så tokig ändå.
Svar på tråden Tips för potträning av 3-åring?