• januaribebis09

Nässugen blir som tortyr för honom!

Vår kille på 5 månader har ofta snorbobbor i näsan och eftersom det verkar störa honom så försöker vi använda nässugen på honom när det är som värst. Problemet är bara att han HATAR det. Han slingrar sig, slår bort sugen med armarna och vrider huvudet i panik, och skriker. Vi försöker allt, prata lugnt, sjunga etc men det går inte. Till slut försöker vi hjälpas åt och hålla i hans armar men det känns så hemskt. Ibland får ut nåt, ibland inte och ofta får vi ge upp då vi har en alldeles förtvivlad son i våra armar. Att använda papper eller något annat fungerar inte heller då han nu verkar koppla ihop allt som har med peta i näsan att göra som obehag.

Hur ska vi göra? Vill ju inte att han ska gå med snorbobbor hela dagen och få svårt att andas. Men vill ju inte heller att han ska bli så ledsen och kanske uppleva att vi gör honom illa =(

• Svar på tråden Nässugen blir som tortyr för honom!
  • catarina06

Tror inte det är många bebisar som upplever sugen speciellt rolig.

Jag har använt den på min lilla när han vart förkyld.
    Men det är vilda protester. Han gillar det inte alls.
    Jag har fått hålla fast honom lite skonsamt och sen sugit lite snabbt.

Ibland ha rjag gjort det när han sovit ett tag, då har han inte ens märkt av det.

Det du ska tänka på är att inte göra det för ofta. i värsta fall kan ha helt tappa förmågan att få ut det själv.

Jag brukar dessutom droppa i koksalt innan så att det blir mer lättrunnet.

• pojkens

vi hade lite samma problem. Kändes hemskt, Kan säga att det fortfarande är hemskt för honom på nätterna när han vaknar för då är han oftast hungrig men kan inte äta pga snoret i näsan. Så då måste man suga ut det innan maten kommer och det är mycket skrik och gråt då. Men om jag gör det under dagtid när han redan är lugn, och visar upp näsfridan först och försiktigt sätter den mot näsan så går det bättre. Då tittar han bara på den lite undrande och vill helst äta upp den :). Finns det något tillfälle när han är lugn så testa då, bara för att visa den så kanske han kan vänja sig vid den själv.

• catarina06

Jag brukar låta honom leka med den själv ibland.
    Och dessutom låtsas göra det på mig själv.
    Allt för att han ska se att den inte är farlig.

• Längtarflickan

Min bebis blir mest förvånad när jag använder den och tittar storögt på mig och undrar vad jag håller på med :)

• pojkens

jag måste bara fråga, vet ni om det finns någon fara med att använda näsfridan för ofta? För min kille är alltid mer eller mindre snorig, även om han inte direkt är förkyld. Men varannan dag i alla fall måste vi suga snor eller spruta in saltlösning. Kan det förvärra saken?

• MammaTillDomFinaste

min dotter har också varit mer eller mindre snorig sen hon föddes typ. Vi använder den när det blir riktigt täppt, men hon blir riktigt arg också! har du testat att hälla i saltlösning en liten stund innan? så att det löser upp snoret riktigt. Finns på apoteket. Det går oftast lite snabbare då att få rent, och otfta kan dom nysa till då och få upp det själv.

• DeZemBer
    pojkens skrev 2009-06-10 11:51:30 följande:
    jag måste bara fråga, vet ni om det finns någon fara med att använda näsfridan för ofta? För min kille är alltid mer eller mindre snorig, även om han inte direkt är förkyld. Men varannan dag i alla fall måste vi suga snor eller spruta in saltlösning. Kan det förvärra saken?
    jag har behövt använda koksalt och nässug varje morgon på min dotter sen hon var 1 månad.
    Barnläkaren och bvc sköterskan säger att det är helt ok och att jag ska fortsätta med det så länge som det behövs (har tagit upp det varje gång jag vart där...)

bvc läkaren sa dock att jag skulle sluta för att jag gjorde så att produktionen av snor ökade....

svårt när alla säger olika!
  • Enigmia

Jag har aldrig använt nässug till mina barn och skulle aldrig komma på tanken ens vid förkylning. Att suga ut snor öka bara produktionen. Bättre att torka med mjuk näsduk när det rinner och försiktigt peta bort hårda snorkråkor med fingret vid behov. Om bebisen dessutom inte tycker om det och man gör det ofta så är ju inte det så kul. Har även hört att om man suger för hårt kan det leda till problem med öronen.

• Little Ms Chatterbox

Och om man har barnet i upprätt ställning kan det gå lite bättre men då är det enklast om man är 2 som gör det, en som håller barnet i famnen, stabilisera huvudet. Den andra suger med Näsfrida.
    Sen när barnet sitter riktigt ordentligt kan man passa på att göra det när det sitter i matstolen. Om man ställer sig lite bakom och böjer sig fram/över så man kommer åt. Barnets huvud håller man mot sin kropp.
    Och som andra säger, droppa i koksaltlösning en stund innan. (Kommer inte in på apotekets sida just nu men det finns en storpack med koksaltlösning som är mycket billigare i längden än de små pipetter som Renesans säljer.)

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
  • catarina06
    pojkens skrev 2009-06-10 11:51:30 följande:
    Jag har hört att man inte ska göra det för ofta bara.
    För att det kan hämma barnets förmåga att i framtiden själv klara av att snyta sig och fräsa och såvidare. Det var det BVC som sa till mig.

Att låta bli att göra det är däremot inte ett alternativ för mig.
    Koksaltet har inte haft någon verkan på min kille. Inte mer än att det kanske tagit bort bakterier och renat det lite i näsan.
    Men är han riktigt riktigt dan i näsan så måste jag få ut det. Kraken får ju knappt luft annars. Vilket blir ett problem om han ska äta.

Gör det med måtta och sunt förnuft.
    Det tror jag på.
Svar på tråden Nässugen blir som tortyr för honom!