• pixiewings

3 äggblåsor på VUL.. men

Har gjort VUL idag och det var tre stycken stora "fina" blåsor.
    Läkaren sa att de ej fick rekomendera att man hade sex de månaderna och att risken är stor för trillingar.
    Men hur pass stor risk är det egentligen och har ni alla som fått den rekomendationen skyddat er eller har ni kört på?
    Tvillingar skulle ju inte vara nåt stort problem men trillingar är ju inte ultimat.

Hjärnan säger att vi självklart ska låta bli men hjärtat säger att vi borde tuta och köra..

(om det är någon som känner oss som läser detta - vänligen var lite tyst om att vi kämpar på med syskon!)

• Svar på tråden 3 äggblåsor på VUL.. men
  • Moonstone

Hmm, man ska ju inte gå mot läkarnas rekommendationer, men... med "bara" tre blåsor hade jag nog kört ändå.

Första gången jag sprutade fick jag över 20 blåsor, så det var ju givet att låta bli. Andra gången blev de två, men flera som läkaren sa att han "inte kan garantera att de också växer till sig". Han gav alltså inget sexförbud, sa bara att vi skulle vara medvetna om risken.
    (sen visade det ju sig att mina ägg inte var mogna överhuvudtaget så det spelade ju ingen roll...)

Klart att trillingar innebär en risk... Men samtidigt är ju chanserna att ens ETT ägg ska befruktas och fastna tyvärr inte enorma.
    Kör som ni känner (med antingen hjärna eller hjärta...) och lycka till!

Per Aspera Ad Luna
  • pixiewings

Hej!

Tack så jättemycket för bra svar
    Har fortfarande inte bestämt oss men eftersom väntad ägglossning borde vara i slutet av helgen så är det nog dags att ta ett beslut omgående.
    Det är som du säger inte ens säkert att ens ett ägg ska befruktas..

Får uppdatera sen

Sebastian 080301
  • Moonstone

Spännande

Per Aspera Ad Luna
  • Cahela

Efter att ha varit i den här bebisverkstan i fem år så kan jag återge lite av mina erfarenheter:
    Vid mina pergokurer har jag ett par gånger haft flera äggblåsor och ändå aldrig blivit gravid.
    Jag har till och med gjort insemination på tre äggblåsor och inget hände.
    Jag vet att det finns risker med tvillingar och trillingar men efter mina fem år skulle jag se tre blåsor som en större chans till att överhuvudtaget bli gravid än som en risk för att bli gravid med tvillingar eller trillingar.
    Det är klart att det kan hända men jag tror att chansen eller risken (beroende på hur man vill se det) är liten.

• pixiewings
    Cahela skrev 2009-06-12 22:08:40 följande:
    Efter att ha varit i den här bebisverkstan i fem år så kan jag återge lite av mina erfarenheter: Vid mina pergokurer har jag ett par gånger haft flera äggblåsor och ändå aldrig blivit gravid. Jag har till och med gjort insemination på tre äggblåsor och inget hände. Jag vet att det finns risker med tvillingar och trillingar men efter mina fem år skulle jag se tre blåsor som en större chans till att överhuvudtaget bli gravid än som en risk för att bli gravid med tvillingar eller trillingar. Det är klart att det kan hända men jag tror att chansen eller risken (beroende på hur man vill se det) är liten.
    Har läst runt lite och fått samma intryck som du (tyvärr).
    Så vi kör på och blir glada om det ens tar sig
    Kram!
    Sebastian 080301
  • mary k

när jag va på vul innan jag blev gravid så hade jag 5 st äggblåsor
    blev gravid me 1 barn
    min bm sa att d e inte ofta alla äggen släpps samtidigt

• Mammi1982

Me mig sa dom att ja hade 3st blåsor, hade sex men blev inte gravid iaf, kör på du ;) ibland e de bara ett som blir befruktat

• pixiewings

Vi körde på men jag har en känsla att det inte tog sig alls.. får väl se
    Vet att slemhinnan var tunnare än den ska så riskerna är väl stora för missfall om det ens blev nåt befruktat

Sebastian 080301
Svar på tråden 3 äggblåsor på VUL.. men