• bebis maj 12

Min bebis går ej upp i vikt..Fler??

Undrar om de är fler som är i samma situation som jag..Jag har en son på 12 dagar som äter ersättning.Han äter dock bara 40-75 ml..allt i från varannan till var fjärde timma.
    Han vägdes i fredags (5/6) och då hade han gått upp 200 g sedan den 2/6 (men då hade han också tappat 300 g från födsel)
    Idag,5 dagar sen han sist vägdes har han inte gått upp något alls!!
    Blir super orolig!!
    Dom på bvc säger att han är ej uttorkad,men att han måste väckas för att äta varannan timma...Vet dock inte hur mycket dom anser att han ska få i sig då..
    Vad gör dom om han fortsätter att inte gå upp??
    Ska dit på fredag igen...
    Fler som är eller vart i samma situation??Vad gjorde ni?Vad beror detta på??

• Svar på tråden Min bebis går ej upp i vikt..Fler??
  • Ell

Men äter han varannan timme om ni erbjuder det? Verkar han pigg när han väl är vaken eller sover han hela tiden? Vill INTE skrämmas men vår dotter sov och sov och fick väckas alla mål under flera dagar, de kollade hennes blodvärde och det var så lågt att hon till slut fick en blodtransfusion! Hon fick sedan järndroppar i maten alla mål i flera månader.  

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • 071020

har varit i din sits, vi varannan timmes matade i 2 dagar (50ml/mål) för att få igång henne. Hon sov mkt o va för trött för att orka äta (fick ingen mat i sig de 3första dagarna pga att bm inte upptäckte att hon inte kunde amma). Sen har hon gått upp ivikt väldigt långsamt och ätit väldigt lite. Idag är hon 1 1/2 väger 8,8kg (föddes 3330g). Har varit på oändligt många undersökningar men har konstaterat att hon "bara" är liten i mat o växt.

Hör med bvc, fortsätter din bebis att inte gå upp i vikt får de göra en utredning.

Lycka till!!!

• Niccipicci

Jag fick väcka min lilla tjej var tredje timme. Och då fick jag i henne ca 50-70 ml när hon var i din killes ålder. Hon gick upp mellan 70-100 gram/vecka. Det har varit lite hysteri kring hennes viktuppgång kan jag känna och jag har fått vara och väga henne 1 gång/vecka. Och även varit på barnmottagningen på sjukhuset och kollat henne en massa. Men hon är pigg och frisk som en nötkärna.

Jag var också lite inne på att hon kanske hade lågt blodvärde eftersom hon bara sov och sov.
    Men inget var fel på henne och jag tänker att hon gick upp så dåligt i vikt för hon åt ju knappt inget. Men hon var nöjd i alla fall

• bebis maj 12
    Ell skrev 2009-06-10 13:27:06 följande:
    Men äter han varannan timme om ni erbjuder det? Verkar han pigg när han väl är vaken eller sover han hela tiden? Vill INTE skrämmas men vår dotter sov och sov och fick väckas alla mål under flera dagar, de kollade hennes blodvärde och det var så lågt att hon till slut fick en blodtransfusion! Hon fick sedan järndroppar i maten alla mål i flera månader.  
    Han vaknar själv..ibland sover han två timmar upp till 4 timmar.På natten kan han sova 5-6 timmar innan han vill ha mat.Jag har precis börjat mata varannan timma.Ska prova igen kl 15.
    Han är pigg när han är vaken och är oftast vaken 45 min eller mer mellan målen..
    Hoppas verkligen han gått upp lite tills på fredag...
  • redneck girl

det är så mycket hysteri över det där.beror helt på vad man har för bvc sköterska tror jag.har en kille som alltid varit en riktig smalis.han gick upp i sin egen takt.växte på längden,utvecklades i övrigt bra.han är 9 år nu och han är fortfarande smal.men lika lång som sina kompisar.pojken är bara 12 dagar.vissa barn tar lite tid på sig i början.

• bebis maj 12
    071020 skrev 2009-06-10 13:32:57 följande:
    har varit i din sits, vi varannan timmes matade i 2 dagar (50ml/mål) för att få igång henne. Hon sov mkt o va för trött för att orka äta (fick ingen mat i sig de 3första dagarna pga att bm inte upptäckte att hon inte kunde amma). Sen har hon gått upp ivikt väldigt långsamt och ätit väldigt lite. Idag är hon 1 1/2 väger 8,8kg (föddes 3330g). Har varit på oändligt många undersökningar men har konstaterat att hon "bara" är liten i mat o växt.Hör med bvc, fortsätter din bebis att inte gå upp i vikt får de göra en utredning.Lycka till!!!
    Vi upptäckte också när våran grabb va 4 dagar att jag inte hade mjölk själv..Han sov typ 8 timmar i sträck..jag fattade inte att de berodde på att han inte fått i sig ngn mat..Sen började vi med ersättning och fick en helt annan vaken kille:)
    Men som sagt..han äter tydligen för lite..Dom på bvc tror att de är för att han orkar inte äta mer..hoppas verkligen de kommer igång..
  • Ell
    bebis maj 12 skrev 2009-06-10 13:34:30 följande:
    Han vaknar själv..ibland sover han två timmar upp till 4 timmar.På natten kan han sova 5-6 timmar innan han vill ha mat.Jag har precis börjat mata varannan timma.Ska prova igen kl 15.Han är pigg när han är vaken och är oftast vaken 45 min eller mer mellan målen..Hoppas verkligen han gått upp lite tills på fredag...
    Med tanke på hans dåliga viktuppgång ska du kanske överväga att inte låta honom sova 5-6 timmar utan låta det gå max 3 timmar mellan målen dygnet runt och se om det blir nån bättring tills på fredag. Det låter ju som han inte är sjuk på nåt sätt i alla fall om han orkar vara vaken vid varje mål och ca 45 minuter är helt normalt för en i den åldern. Du kan väl berätta hur det går för er nu under veckan!
  • 071020

7barns mamman skrev 2009-06-10 13:37:07 följande:

det är så mycket hysteri över det där.beror helt på vad man har för bvc sköterska tror jag.har en kille som alltid varit en riktig smalis.han gick upp i sin egen takt.växte på längden,utvecklades i övrigt bra.han är 9 år nu och han är fortfarande smal.men lika lång som sina kompisar.pojken är bara 12 dagar.vissa barn tar lite tid på sig i början.
    tror också att det är mkt hysteri... men samtidigt finns det sjukdomar som kan orsaka dålig viktuppgång. Jag är otroligt lättad att vi fick en sån grundlig utrednin trots att det varit jobbigt och att det visade sig vara ingenting...
  • bebis maj 12
    Ell skrev 2009-06-10 13:41:00 följande:
    Med tanke på hans dåliga viktuppgång ska du kanske överväga att inte låta honom sova 5-6 timmar utan låta det gå max 3 timmar mellan målen dygnet runt och se om det blir nån bättring tills på fredag. Det låter ju som han inte är sjuk på nåt sätt i alla fall om han orkar vara vaken vid varje mål och ca 45 minuter är helt normalt för en i den åldern. Du kan väl berätta hur det går för er nu under veckan!
    Va nyss å vägde Silas..han har gått upp till 3330 g!! Han vägde 3100 g i onsdags..åh..så glad jag blev..
  • Ell

Vad skönt! Matar du oftare nu eller hur blev det?

• vivvan

hej! jag hade samma problem med min lilla dotter, hon vägde dock lite mer när hon föddes 3850 och var 49 cm.
    Hon gick ner litegrann men inte så mycket, men första gången på bvc var hon 9 dagar och vägde då 3820, när hon var två veckor vägde hon 3865 vilket bara är 45 g på 5 dagar...
    det var flera veckor i rad hon bara ökade 40-80 g.
    vi fick gå på täta besök och en läkare fick titta på henne och ta urinprov så hon inte hade urinvägsinfektion.
    hon åt som hon skulle och var pigg, men ökade inte i vikt bara... jag som mamma var ju jätte stressad och tänkte bara på att hon skulle äta hela tiden vilket är extremt jobbigt när man har två större barn som också vill ha ens tid.
    jag skrev upp allt hon åt så jag skulle ha koll på det... men det har fortsatt att gå ganska trögt, hon är nu 3 månader och väger nu 5740 och är 63 cm, så det går ju uppåt =)
    först nu har väl jag börjat släppa oron lite men det har varit tufft, även om hon verkade pigg och glad så trodde jag ju hela tiden att hon var sjuk.
    men enligt bvc är hon frisk och det får man ju tro på =)
    hoppas det går bra för dig... och din lilla =)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 ♥¸.?°´¯) ♥
  • bebis maj 12
    Ell skrev 2009-06-14 19:14:32 följande:
    Vad skönt! Matar du oftare nu eller hur blev det?
    Jag började ge varannan timma..men efter ett dygn så började han äta mer vid varje mål,nu äter han 75-90 ml var tredje timma..de tycker jag känns rimligt...Ska vägas på torsdag..
Svar på tråden Min bebis går ej upp i vikt..Fler??