• Ankissen

Aj min tå!!!

Aj, jag sparkade i min tå jättehårt i en pall i morse. Den gör superont och är blå både på översidan och undersidan. Kan man underlätta på något sätt? Vet inte om den är bruten, men även om den är det, så gör man väl inget åt brutna tår? Jag kan knappt gå, haltar som en gammal tant...

• Svar på tråden Aj min tå!!!
  • Tussi80

Sorry men de skulle nog bara skratta åt en om man kom till sjukan med en bruten tå. Jag gjorde presic samma sak för några år sedan och vet presic hur ont det gör. var helt blå över hela översidan av foten, bara för en tå. Jag tejpade bara ihop den med tån som låg bredvid så den skulle ligga på plats. Mest ont gjorde det första dagen men sen avtog det lite till dagen efter. Men ont gjorde det säker över en månad. Kanske någon alvedon eller något skulle hjälpa.

• lövet2

Hej, kompis!
    Om den pekar åt fel håll, så bör du gå till doktorn för att den inte ska läka fel. Annars gör du så att du tejpar ihop tån med närmaste frisk tå. Då får du stöd och stadga för den brutna tån och kan gå lättare. Behåll tejpen även när du sover, och så byter du så ofta som det behövs.
    Är det lilltån, så kan du räkna med att halta i en månad, men om det är någon annan tå så brukar det ta längre tid.

*haltar vidare med den brutna lilltån*

You can have me ...
  • Ankissen
    lövet2 skrev 2009-06-10 18:42:23 följande:
    Hej, kompis! Om den pekar åt fel håll, så bör du gå till doktorn för att den inte ska läka fel. Annars gör du så att du tejpar ihop tån med närmaste frisk tå. Då får du stöd och stadga för den brutna tån och kan gå lättare. Behåll tejpen även när du sover, och så byter du så ofta som det behövs. Är det lilltån, så kan du räkna med att halta i en månad, men om det är någon annan tå så brukar det ta längre tid. *haltar vidare med den brutna lilltån*
    Turligt nog för mig då så är det lilltån! Har du oxå brutit av din alltså, Lövet?!
    Fy, känner mig så dum. Får halta till apoteket i morgon och köpa tejp. Ska ta ett plåster ikväll som ersättare.
    Tussi80 skrev 2009-06-10 18:42:16 följande:
    Sorry men de skulle nog bara skratta åt en om man kom till sjukan med en bruten tå. Jag gjorde presic samma sak för några år sedan och vet presic hur ont det gör. var helt blå över hela översidan av foten, bara för en tå. Jag tejpade bara ihop den med tån som låg bredvid så den skulle ligga på plats. Mest ont gjorde det första dagen men sen avtog det lite till dagen efter. Men ont gjorde det säker över en månad. Kanske någon alvedon eller något skulle hjälpa.
    Skönt att höra att värken går över successivt. Nu har jag vidrigt ont, men det kan jag stå ut med om det går över...
  • Tussi80
    Ankissen skrev 2009-06-10 19:08:50 följande:
    Turligt nog för mig då så är det lilltån! Har du oxå brutit av din alltså, Lövet?! Fy, känner mig så dum. Får halta till apoteket i morgon och köpa tejp. Ska ta ett plåster ikväll som ersättare. Skönt att höra att värken går över successivt. Nu har jag vidrigt ont, men det kan jag stå ut med om det går över...
    Ja det gör ju såå sjukt ont, kan inte förstå att en lilltå kan kännas så mycket när den annars bara sitter där o inte gör någon nytta. Jag kände mig helt förlamad i hela kroppen när min lilltå gick av
  • Ankissen
    Tussi80 skrev 2009-06-10 19:12:50 följande:
    Ja det gör ju såå sjukt ont, kan inte förstå att en lilltå kan kännas så mycket när den annars bara sitter där o inte gör någon nytta. Jag kände mig helt förlamad i hela kroppen när min lilltå gick av
    Precis så känner jag med. Det bara bultar i tå-aset. För den delen är det ju svårt att säga om den är bruten eller inte. Hur vet man det? Den är blå nästan hela den och gör vrålont. Vet att man ska kolla om man kan röra kroppsdelen eller inte, men ärligt, hur mycket kan man röra en lilltå redan från början? Dessutom gör det så ont att jag inte kan röra den, men det är svårt att säga om det bara beror på smärtan eller på nåt annat.
  • Tussi80
    Ankissen skrev 2009-06-10 20:12:35 följande:
    Precis så känner jag med. Det bara bultar i tå-aset. För den delen är det ju svårt att säga om den är bruten eller inte. Hur vet man det? Den är blå nästan hela den och gör vrålont. Vet att man ska kolla om man kan röra kroppsdelen eller inte, men ärligt, hur mycket kan man röra en lilltå redan från början? Dessutom gör det så ont att jag inte kan röra den, men det är svårt att säga om det bara beror på smärtan eller på nåt annat.
    ja du lilltån kan man väl röra utåt lite kanske men det ska du nog inte pröva nu kanske. Antar att den är bruten eller sprucken då det gör så ont. Jag får fortfarande ont idag när jag trycker på stället där den gick av. Den kommer nog alltid att vara lite missbildad men som sagt, lilltån e ju inte till för något alls, man kö
    änner den ju inte ens först man har brutit den. Hmm att jag inte tänkte på att amputering kanske skulle ha tagit bort smärtan fortare
  • Ankissen
    Tussi80 skrev 2009-06-10 20:23:27 följande:
    ja du lilltån kan man väl röra utåt lite kanske men det ska du nog inte pröva nu kanske. Antar att den är bruten eller sprucken då det gör så ont. Jag får fortfarande ont idag när jag trycker på stället där den gick av. Den kommer nog alltid att vara lite missbildad men som sagt, lilltån e ju inte till för något alls, man kö änner den ju inte ens först man har brutit den. Hmm att jag inte tänkte på att amputering kanske skulle ha tagit bort smärtan fortare
    Haha, ja, amputering känns som ett lockande alternativ just nu. Att det ska vara så svårt att gå med ond lilltå, som bara sitter där och fladdrar med... Bävar för att sova i natt, med en liten sexveckors bebis bredvid mig.
  • arianne03

Jag vred min lilltå ur led en gång, så jag sympatiserar med dig! Men kan du öht gå så är det nog ingen ide att åka in. Tejpa som flera sagt är bra! Ta även värktabletter, för mig krävdes typ 1 g alvedon...

• emme 86

Jag bröt tån för ett par månader sedan o den pekade åt helt fel håll så jag fick åka in så läkaren fick fixa de. Han tejpade o rekomenderade träskor, dem är stabila o ej böjliga i sulan så tån rubbas inte, funkade jättebra på mig då jag inte ens kunde sätta hälen i golvet innan jag var påväg att gå under utan dem.
    Så mitt tips är Träskor!

• lövet2

Det var 4:e gången jag bröt samma tå, så jag börjar bli van!
    Gör så här: Sätt dig på en stol och lägg upp fötterna på en stol framför dig (barfota). Försök först röra den friska lilltån och notera hur det känns. Sedan försöker du röra den brutna lilltån. Går den att röra (utan hjälp utifrån förstås), så är den inte bruten. När den är av, så blir det en sorts avkapad känsla mellan musklerna ovanför som ivrigt försöker få tån att röra sig, och själva tån.

You can have me ...
  • Tussi80
    Ankissen skrev 2009-06-10 20:31:30 följande:
    Haha, ja, amputering känns som ett lockande alternativ just nu. Att det ska vara så svårt att gå med ond lilltå, som bara sitter där och fladdrar med... Bävar för att sova i natt, med en liten sexveckors bebis bredvid mig.
    Ojdå så liten så ska lilltån börja krångla. Nä sånt har man inte tid med då. Hoppas att ammningen fungerar bra så du bara behöver sätta dig upp i sängen när lillen ska ha mat i natt så att du slipper halta upp. Men vad jag kommer ihåg så gjorde det inte lika ont andra dagen. Hoppas natten går bra ändå annars får du väl åka till farbror doktorn i morgon o fråga om han helt enkelt kan ta bort tån
  • Ankissen

Pust, trots bultande tå kunde jag ändå somna och sova i natt. Bebis ammar jag liggande i sängen och hon samsover med mig så jag behövde inte vandra runt och fixa med henne. Nu känns tån (peppar, peppar) något bättre och det är liite lättare att gå.

Lövet: Provade ditt tips och jag kan röra tån pyttelite. Känns som om den dock är så svullen att det inte går mer än just väldigt lite. Den kanske inte är bruten då, utan stukad/vrickad/sprucken eller nåt. Hoppas...

• Ankissen
    Tussi80 skrev 2009-06-19 23:11:42 följande:
    Hur går det med tån??
    Jo, den gör fortfarande ont, men är mycket bättre. Jag kan röra på den , så den är inte av i allafall. Får nog leva med att lilla tån mår lite dåligt en period nu...
  • Tussi80

Kanske sprucken men det känns väl säkert likadant, ja det e väl bara att tejpa fast den och stå ut ett tag. Konstigt att det ska ta så lång tid att läka

• Analoga

Nej, de gör inget åt brutna tår. Jag ramlade och gjorde illa min stortå för 3 månader sedan. Den blev lilasvart och var väldigt öm, så efter några dagar sökte jag akuten och fick den röntgad och påtittad. Det var faktiskt en liten skelettskada, men absolut inget gjordes åt det. Det skulle självläka. Har fortfarande liiite ont nu 3 mån efter så det tar nog sin lilla tid!

Svar på tråden Aj min tå!!!