• Hedebris
    TereseA skrev 2009-06-13 09:38:40 följande:
    lidl har kycklingfile som fått bäst i test..
    ok? hur stor procent vatten är det i den, hur stora filéer? är det från frigående kycklingar?

det är sådant som är viktigt för mig iaf.. inte priset
  • Hedebris

okej, själv köper jag bara kronfågeln. testade guldfågeln, men blev grymt besviken..

har testat alla lågprisvarianterna också.. men jag kallar inte det kyckling... som sagt... 80% kyckling... det innebär nästan 20% vatten och salt och socker och annat skit.

• Hedebris
    TereseA skrev 2009-06-13 10:31:41 följande:
    f*n vad vi är bortskämda egentligen.Finns folk runt om i världen som inte äns ha råd med mat..el har tillgång till en sådan affär..finns dem som dödar för att få lite mat, svenskar är tydligen för fina för att köpa billigare mat.Billigare mat behöver inte alltid menas med dålig mat.Vi ska vara glda att vi kan äta oss mätta. Jag ska iallafall lära min son att uppskatta all mat oavsett prislappen.
    bortskämd? för att man väljer kvalitet?

klart jag kan äta lågpris"kyckling" men jag kallar det inte kyckling.
  • Hedebris
    TereseA skrev 2009-06-13 10:36:45 följande:
    ja,,kan nog kalla det bortskämd...att man bara väljer det bästa..och inte verka uppskatta mindre.."kvalite"
    varför ska man frivilligt välja saker med sämre kvalitet?

jag vill att mina barn ska få så bra råvaror som möligt och vill kunna förklara för dem att vi gör ett aktivt val att köpa kycklingar som haft ett bra liv och inte stampat på varandra i en liten bur eller en överfylld lada.
  • Hedebris

det finns ägg på mitt icamaxi från frigående utehöns iaf.

och står det att kycklingarna får gå ute vid fint väder på paketerna jag köper så litar jag på det.

Ejin skrev 2009-06-13 10:42:23 följande:
    typ alla kycklingar lever under taskiga förhållanden... Även om dom går fria inne så lever dom ett kass liv endå.... Och antalet kycklingar som går runt och pickar på en gård utomhus är nog försvinnande litet i det här landet så den kycklingen lär du nog inte få tag på iaf...
  • Hedebris
    TereseA skrev 2009-06-13 10:42:51 följande:
    fast vi vet inte om dem är sämre bara för att dem te.x är billigare och köpt på lidl. Vi kan ju inte alltid veta vilka som är bra el inte..
    det är bara att läsa på pakteten.. står det inget om hur de haft det så har de med all sannolikhet inte haft det bra.

det är dyrt att ta bra hand om sina djur.. alltså kostar det om man ska ha djur som haft det bra
  • Hedebris
    Ejin skrev 2009-06-13 10:53:53 följande:
    de hör nog till ovanligheten...jag kan ju inte sätta mej i bilen och åka upp till ditt ica för att köpa ett paket ägg direkt...
    nej, men jag kan det :) Det ligger ganska nära :D
  • Hedebris

ja, de ägg vi köper är från frigående utehöns som äter ekologiskt foder.

ja, där finns ibland.. men inte alltid frigående ekologiska utekycklingar.. men inte alltid.

• Hedebris

köper det bästa som finns för tillfället

försöka köpa kött från den lilla gården i landskona med för att få närproducerat. :D

• Hedebris
    Zimlis skrev 2009-06-16 12:24:06 följande:
    Nä det är ju sant, sen kan man ju åka på kontroll med och då måste man ju packa upp alla varor igen och sen packa ned dom igen kontroller har en märklig vana att infalla om jag storhandlar själv - väldigt irriterande
    på vårt ica maxi så erbjuder sig personalen alltid att hjälpa att packa ner igen om man fått kontroll
  • Hedebris
    Zimlis skrev 2009-06-16 12:34:21 följande:
    Vart ligger "vårt" ica då - jag har fått hjälp en gång, men det va för att jag hade supermycket och personalen hade inget bättre för sej just då
    sorry, ica maxi på ystadvägen i malmö
Svar på tråden Handlar du på Lidl?