• SVejsan

Handlar du på Lidl?

En glad tjej skrev 2009-06-11 09:12:25 följande:
    Jag handlar på ICA Maxi och där finns toaletter. Jag tycker man kan göra undantag när det gäller små barn.
    Ett ICA maxi är inte en servicebutik... Och har i de flesta fall separata kundtoaletter

Detta är skillnaden...

Och går du till ett litet ICA som endast har personaltoaletter så hoppas jag att du inte får låna deras toalett heller, eftersom där riskerar (liksom restauranger med enbart personaltoalett) anmärkningar från hälsovårdsinspektören om de kommer på det... Har med att de hanterar matvaror... Och man måste kunna reglerna kring mathantering för att komma in bakom.
  • SVejsan
    Floff skrev 2009-06-16 12:40:59 följande:
    Nej, väldigt sällan. Håller mig därifrån om jag kan. De Lidl-butiker jag varit inne i har varit smutsiga, ofräscha, massor av flugor och allmänt äckliga. För oss gäller bara Willys.
    Och hos oss är det tvärtom, fräschast på Lidl...Sämst grönsaker på Willys. Stor del av Willy med skräpsaker ("10 kr lådor") och alla jättelika pallar... Leverantörerna är även på willy udda hos oss.

Airlee, när det gäller konstigt sortiment så är det inte lika stor del av sortimentt som pushas kontinuerligt i reklamen. Men reklamkostnaden för indviduella varor hamnar till slut som en tilläggskostnad på den leverantörens sortiment. Så köper du dolomiovaror eller liknande som pushas (genom PR) mycket så känner du igen sortimentet men du får betala en högre kostnad!
    En del av varorna är säkerligen bättre än Ica/WillYs/Coops vanliga varianter ( typ korvar med högre kötthalt osv)... Själva ideen med no-name produkter är ju att man inte skall betala andras reklamkostnad, samt att affären skall kunna byta leverantör utan att ändra förpackningens design. Många av "märkena" är ju påhittade av LIDL och motsvarar tex ICAs egna märke eller Coops egna märken, men med "påhittade" varu märken. Vilket är mer säljande än att sälja alla i en Blåvit desgn... Det finns självklart även dåliga varor hos Lidl... Men oberoende konsumenttester visar ju då och då att Lidl faktiskt lyckas... En del av varorna tillverkas ju av de "vanliga märkena i grunden alternativt hos sådana märken som är ledande ute i europa( man vill ha volyme men inte kosta på reklamkostnaden för att puscha varan i ett nytt land).
    Men man måste ju våga testa för att hitta (liksom hos ICA/Coop) sina favoriter.

Självklart är ju dessutom inte LIDL tänkt som en affär man skall kunna hitta allt i utan det krävs komplement handling i annan butik...
  • SVejsan
    mosterYster skrev 2009-06-16 13:28:40 följande:
    Hehe, ja där ser man. Jag lånar lokisses ord litegrann: Lidl är inte en renodlad mataffär, mer ett varuhus. De har sina specialerbjudanden i montrar i mitten av affären. Kan ju hända att de första Lidlbutikerna i Sverige inte hade sån bra koll på hur det skulle vara i början. Alla Lidl jag varit inne i är väldigt logiska. Man måste bara förstå tänket. Och att välja bort en vara för att förpackningen ser konstig (?) och billig ut är ju dumt... jag menar, tex svenska produkter förpackas på ett sätt vi är vana vid (för övrigt finns även många av dessa på svenska Lidl nu) de på Lidl har inte LIKADANA förpackningar, varför är det "billigt"? Tyskarna skulle säkert tyckla att vi är "jättebilliga" som har Bregott i 600-g-storpackspaket! Här i Tyskland finns motsvarande endast i 250-gramspaket. Med gulddekor.
    Specialerbjudandena (prylarna) har säkerligen en mycket lägre marginal än i andra butiker, för de har enbart funnits av en anledning: De skall få in folk i butiken! Stora inköp, men inte så mycket i varje butik och exponeringen gör att de ändå får slut på lockprodukten. Och du köper något annat(/prövar något nytt)...
  • SVejsan

Ibland så tycker jag synd om folk som tycker att "Scan", Lithells, Pågens, Kungsörnen är namn på högkvalitativa matvaror... Jag skulle snarare säga att en del av dom överlever för de traditionellt köpts ("mamma gjorde det..."), alternativt lever för att mn gör massivt med relam kring varumärkena...

• SVejsan
    Airlee skrev 2009-06-16 13:36:54 följande:
    Ja men det är det som är grejen, jag betalar hellre en högre kostnad för bekvämligheten av att slippa testa en massa alternativ för att se om de är bra, och handla i olika affärer. Jag ser det inte som en onödig kostnad utan ett pris jag betalar för tid och smidighet.
    Jaha du menar, att alltid gå till korvkiosken på hörnet är smidigare än att äta grekiskt eller sushi. Och så spar det tid ... Typ?
  • SVejsan
    Airlee skrev 2009-06-16 13:46:00 följande:
    Haha, nej. Men att handla är ändå något man gör så pass ofta (och som redan i sig är så tråkigt) att jag föredrar att göra det så enkelt och tidseffektivt som möjligt. Det är väl inte konstigt?
    Nja, jag är öppen för nyheter, och tycker att det är roligt att köpa nya sorter/fabrikat, och om det dessutom kan bli billigare... Jag har en bunt varor som är bättre/mer prisvärda på lidl än på ICA. Lidl kanske man handlar på typ varannan vecka. Kommer inte vara en sådan som rekommenderar Kungsörnen ...

Delikatesser över disk köper jag man dock inte av uppenbara skäl på lidl (ingen disk )
  • SVejsan
    Hedebris skrev 2009-06-16 14:15:24 följande:
    jag älskar kungsörnen. en av de få pastasorter min son kan äta
    Men jag älskar pasta som är gjord med ägg i ... Och tycker att det är stor skillnad mot Kungsörnens.
    Helst färsk skall den vara... Och har man provat Spätzle eller äkta handgjorda Gnocci ("potatisbaserad pasta" - dock inte lidl) . Då kan man inte säga att kungsörnen är bra.
    Men det är bra att du tycker den är bra och din son av överkänslighetsskäl hittat en past som han kan äta...
  • SVejsan
    Fidget skrev 2009-06-16 22:22:19 följande:
    Nej, aldrig! De har hyffsad parmesan, men jag köper hellre en schysst bit på Coop när det är billigt. Skulle aldrig stödja deras personalpolitik eller inställning till anpassade butiker för ex. ergonomi, handikapp, barn mm.
    Var vänlig utveckla detta... För min uppfattning är:

Personalpolitik - är helt OK enligt handels (har anpassats till gällande regler) - Butikschefer är dock individer...

Ergonomi? Butiksbiträdena har nu fått vanliga band, Varorna har dessutom till skillnad från vanliga butiker stora och långa EAN (streckkoder) i jämförelse med ICA och COOP där de måste vrida på varorna mer. Coop har djupare kyldiskar och högre hyllor...

Handikapp: alla butiker har liknande uppbyggnad, lägre hyllor än de flesta andra affärer jag handlar i. Och stora breda gångar. Coop har djupare kyldiskar och högre hyllor... Dessutom fler "tillbud" som står i gångarna...

Barn ?? : antar att det var om toaletter? Det finns inte i andra butiker av samma storlek heller...
  • SVejsan
    Ejin skrev 2009-06-17 20:57:10 följande:
    DU har inte rätt i dina påstående... du snackar skit... lidl har kollektivavtal i alla sina butiker... vanligt jäkla handelsavtal..... Lidls lager är som vilket annat lager som helst.. ingen skillnad alls,,, (har jobbat på netto och kan jämnföra och har dessutom sambo som jobbar på ica) de där med streckoderna fattar jag inget av vad som är problemet... dom gör ju så att de går enklare att scanna så man slipper lyfta på varan och därför slipper belasta handlederna...Kom tillbaks när du har lite koll och sluta sprid lögner du inte vet nått om...

Tack Ejin, precis vad jag menade.

Ean är standardiserat och utförda på ett visst sätt hos ICA /coop osv. Men hos Lidl så är de utdragna just för att förbättra ergonomi och och att det skall gå smidigare att scanna... Och Lidl sätter upp dessa krav till sina leverantörer av Lidls egna varumärken. Självklart så kan de inte påverka tex Lätta eller Malaco.

Intressant att Fidget gör sådana bedömningar om lastytor osv... Skulle innebära att hon inte handlar i massor av butiker även ICA och Coop. Om man skall titta på lagret... Inte en kläd eller matbutik i tätorterna, där det är enormt vktigt att hålla nere ytor.
  • SVejsan
    Fidget skrev 2009-06-18 12:57:47 följande:
    Ejin och SVejsan - jag jobbar med livsmedel, har gjort flera inspektioner på Lidl, och alla andra kedjor, och nej jag kommer aldrig att stödja den verksamheten.
    Därför är det intressant att du tex inte noterat streckkoders utformande kan variera samt eller hur man tar in egna varumärken... Inte heller vilka avtal handels har...
    Självklart så uppfyller ju LIDL de lagliga delarna annars skulle de föreläggas att förändra det. (Liksom tex ICA gjort med ompaketeringen av gamla livsmedel)...
Svar på tråden Handlar du på Lidl?