Floff skrev 2009-06-16 12:40:59 följande:
Nej, väldigt sällan. Håller mig därifrån om jag kan. De Lidl-butiker jag varit inne i har varit smutsiga, ofräscha, massor av flugor och allmänt äckliga. För oss gäller bara Willys.
Och hos oss är det tvärtom, fräschast på Lidl...Sämst grönsaker på Willys. Stor del av Willy med skräpsaker ("10 kr lådor") och alla jättelika pallar... Leverantörerna är även på willy udda hos oss.
Airlee, när det gäller konstigt sortiment så är det inte lika stor del av sortimentt som pushas kontinuerligt i reklamen. Men reklamkostnaden för indviduella varor hamnar till slut som en tilläggskostnad på den leverantörens sortiment. Så köper du dolomiovaror eller liknande som pushas (genom PR) mycket så känner du igen sortimentet men du får betala en högre kostnad!
En del av varorna är säkerligen bättre än Ica/WillYs/Coops vanliga varianter ( typ korvar med högre kötthalt osv)... Själva ideen med no-name produkter är ju att man inte skall betala andras reklamkostnad, samt att affären skall kunna byta leverantör utan att ändra förpackningens design. Många av "märkena" är ju påhittade av LIDL och motsvarar tex ICAs egna märke eller Coops egna märken, men med "påhittade" varu märken. Vilket är mer säljande än att sälja alla i en Blåvit desgn... Det finns självklart även dåliga varor hos Lidl... Men oberoende konsumenttester visar ju då och då att Lidl faktiskt lyckas... En del av varorna tillverkas ju av de "vanliga märkena i grunden alternativt hos sådana märken som är ledande ute i europa( man vill ha volyme men inte kosta på reklamkostnaden för att puscha varan i ett nytt land).
Men man måste ju våga testa för att hitta (liksom hos ICA/Coop) sina favoriter.
Självklart är ju dessutom inte LIDL tänkt som en affär man skall kunna hitta allt i utan det krävs komplement handling i annan butik...