• mosterYster

Handlar du på Lidl?

Airlee skrev 2009-06-16 13:06:39 följande:
    Nu var det längesen jag var inne så det har kanske blivit annorlunda och bättre, men när jag var där så hade de blandat hej vilt så att det låg typ läsglasögon, leksaker och en massa annat krafs bland matvarorna, ingen logik och ingen ordning. Och så såg förpackningarna konstiga och "billiga" ut.
    Hehe, ja där ser man. Jag lånar lokisses ord litegrann: Lidl är inte en renodlad mataffär, mer ett varuhus. De har sina specialerbjudanden i montrar i mitten av affären. Kan ju hända att de första Lidlbutikerna i Sverige inte hade sån bra koll på hur det skulle vara i början.

Alla Lidl jag varit inne i är väldigt logiska. Man måste bara förstå tänket. Och att välja bort en vara för att förpackningen ser konstig (?) och billig ut är ju dumt... jag menar, tex svenska produkter förpackas på ett sätt vi är vana vid (för övrigt finns även många av dessa på svenska Lidl nu) de på Lidl har inte LIKADANA förpackningar, varför är det "billigt"? Tyskarna skulle säkert tyckla att vi är "jättebilliga" som har Bregott i 600-g-storpackspaket! Här i Tyskland finns motsvarande endast i 250-gramspaket. Med gulddekor.
  • mosterYster
    SVejsan skrev 2009-06-16 13:32:38 följande:
    Och hos oss är det tvärtom, fräschast på Lidl...Sämst grönsaker på Willys. Stor del av Willy med skräpsaker ("10 kr lådor") och alla jättelika pallar... Leverantörerna är även på willy udda hos oss. Airlee, när det gäller konstigt sortiment så är det inte lika stor del av sortimentt som pushas kontinuerligt i reklamen. Men reklamkostnaden för indviduella varor hamnar till slut som en tilläggskostnad på den leverantörens sortiment. Så köper du dolomiovaror eller liknande som pushas (genom PR) mycket så känner du igen sortimentet men du får betala en högre kostnad! En del av varorna är säkerligen bättre än Ica/WillYs/Coops vanliga varianter ( typ korvar med högre kötthalt osv)... Själva ideen med no-name produkter är ju att man inte skall betala andras reklamkostnad, samt att affären skall kunna byta leverantör utan att ändra förpackningens design. Många av "märkena" är ju påhittade av LIDL och motsvarar tex ICAs egna märke eller Coops egna märken, men med "påhittade" varu märken. Vilket är mer säljande än att sälja alla i en Blåvit desgn... Det finns självklart även dåliga varor hos Lidl... Men oberoende konsumenttester visar ju då och då att Lidl faktiskt lyckas... En del av varorna tillverkas ju av de "vanliga märkena i grunden alternativt hos sådana märken som är ledande ute i europa( man vill ha volyme men inte kosta på reklamkostnaden för att puscha varan i ett nytt land). Men man måste ju våga testa för att hitta (liksom hos ICA/Coop) sina favoriter. Självklart är ju dessutom inte LIDL tänkt som en affär man skall kunna hitta allt i utan det krävs komplement handling i annan butik...
    Oh ja, är ingen korvälskare, men deras tyska korvar är solklart bättre än vanliga svenska. Nürnberger, mmmmmm!
  • mosterYster
    SVejsan skrev 2009-06-16 13:40:05 följande:
    Ibland så tycker jag synd om folk som tycker att "Scan", Lithells, Pågens, Kungsörnen är namn på högkvalitativa matvaror... Jag skulle snarare säga att en del av dom överlever för de traditionellt köpts ("mamma gjorde det..."), alternativt lever för att mn gör massivt med relam kring varumärkena...
    Precis.

Jag har dessutom fått öva rejält på att hitta de livsmedel jag behöver fast under ett helt nytt märke (och vilket märke som är bäst etc etc) sen jag flyttade till Tyskland...

Kaviar och sill köper vi på IKEA, sen är det haferflocken, milch, streichkäse och annat på inköpslistan. Och inte lär jag hitta Kungsörnen, Milko eller Kavli här inte.
  • mosterYster
    Airlee skrev 2009-06-16 13:46:00 följande:
    Haha, nej. Men att handla är ändå något man gör så pass ofta (och som redan i sig är så tråkigt) att jag föredrar att göra det så enkelt och tidseffektivt som möjligt. Det är väl inte konstigt?
    Jag bodde i Sverige när Lidl kom, jag tyckte rentav det var KUL att gå där och handla just för att det fanns så mycket nytt att prova!

Men sån är jag, ständigt nyfiken...
  • mosterYster
    Drakgrodan skrev 2009-06-16 18:56:21 följande:
    Ett nöje när vi är utomlands är att bara slinka in på en stormarknad och kolla vad man käkar i andra länder... Knäppt kanske men kul tycker jag!
    Älskar jag också att göra!
  • mosterYster
    sensibel skrev 2009-06-18 08:27:20 följande:
    Du bor i tyskland va? finns w5 maskindiskpulver kvar på Lidl i Tyskland? här har dom tagit bort den!
    Kan kolla nästa gång vi är där
  • mosterYster

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-28 15:23:10 följande:

För att jag väljer att handla kvalitets produkter istället, och väljer att handla allt på samma ställe. Lidl har säkert jättebra och billiga tyska sockerkaks mixar, men varför skulle jag vilja ha sånt? Sen lite för att dom kommer sluta sälja mat när spritmonopolet försvinner, alla Lidl kommer bli lågprisvaruhus för öl, vin & sprit.
    1. Sockerkaksmix är något jag ALDRIG köpt på Lidl. Jag vill inte heller ha sånt. Tips: du BEHÖVER inte köpa tyska sockerkaksmixar. Det är bara att gå förbi den hyllan.

2. Lidl finns även här i Tyskland (surprise?) Här är sprithyllan på Lidl mycket mindre än i andra affärer, konstigt nog. För den delen, du tror inte att ICA och Coop m fl kommer att ta in alkohol när monopolet släpps? Typ, billiga varianter av vodka och Bailys? Nähä nä.

I rest my case.
  • mosterYster
    hyperballad skrev 2009-06-28 16:19:02 följande:
    oj detta var visst känsligt. ts frågade om man handlar på lidl, man svarar om man gör det eller ej. ni som tycks gilla lidl varför känner ni behov av att försvara er?
    Det är inget försvar. Men när folk påstår så konstiga saker, känner i alla fall jag att det är dags att berätta att de har FEL.

Om någon svarade NEJ på frågan "Gillar du att åka utomlands?" och motiverade detta med att det inte gick att få ätbar mat utanför Sverige, skulle jag också börja argumentera. Om man däremot skriver "jag gillar inte att resa" eller dylikt så är det en annan sak.

Jag ville bara bemöta alla knasiga påståenden om Lidl. Inte "försvara mig" (försvara vaddå förresten?)
  • mosterYster

Det är ju ingen idé att komma med fakta. Vissa har bestämt sig för att Lidl är "ofräscht" (???) och vägrar handla deras "märkliga EU-producerade varor". Låt bli då. Jag och lokisse (och nån mer tror jag) bor i Tyskland och vet att Lidl inte är en lågpriskedja av typen ÖB som man hittar i Sverige. De har bra prisvärd mat, billig alkohol om man bara ska ha groggvirke (vem använder 20-årig whisky för drinkar, tex?) och en del saker som är jättebra. Kryddkvarnar för 1 ? tex, dessa finns även på Rewe (motsvarar ICA ungefär) för 4 ?. Och är inte ens lika bra. Så alla gör som de vill, jag handlar mina favoritprodukter från Lidl och är tacksam för att de finns. Dessutom har de erbjudanden som de köpt in till bra pris och kan sälja superbilligt.

Att Lidl skulle sluta med mat när monopolet släpps är bara idiotiskt att påstå. Coop, ICA, Hemköp, Vivo och Willys kommer samtliga att köpa in billiga märkeskopior att konkurrera med. Sen kan man välja vilken prisklass man vill lägga sig på, som sagt, till groggvirke funkar fulwhisky utmärkt medan jag gärna lägger lite extra på vinflaskan.

Fattar inte varför man gnäller på utökade valmöjligheter?

• mosterYster
    Åsa skrev 2009-06-28 21:49:06 följande:
    mosterYster: Jag har inget emot Lidl men tror att slopat alkoholmonopol innebär sämre valmöjligheter. Systembolaget har ett enormt utbud, till och med utan beställningsvarorna MYCKET större än man träffar på i en ordinär mellanstor stad där alkoholen är fri och de flesta handlarna bara tar hem lågprisprodukter och bara specialbutiker i storstäderna har finare varor. Dessutom samlat på ett ställe som finns tillgängligt nästan överallt, på mindre orter genom ombud. Nu är inte jag den som lider mest om alkoholsortimentet minskar men konsekvenserna för den som vill ha annat än whiskykopior och femtiolapps rödvin är ganska klara.
    Grejen är väl att fulwhisky och fulrom inte är lika billigt på bolaget. Ska man bara blanda ut det så är det ju cool att köpa billiga saker.

PS: det fins även ok vin på Lidl - och jag är k-r-ä-s-e-n...
  • mosterYster
    lokisse skrev 2009-06-29 11:08:04 följande:
    nja jag tror inte att systemnbolaget gar i stopet för att monopolen gar ut... och om det nu skulle gjöra det tror jag inte att det beror pa enbart lidl utan mer pa tex ica maxi och liknande dom lär ju även dom ha ett billigt sortiment och att alla sma närbutiker har vin och öl och sprit....
    my point exactly!
  • mosterYster
    mooogn skrev 2009-06-29 11:59:02 följande:
    Den här sommaren handlas det på Lidl.
    de har mkt bra saker att grilla!
  • mosterYster
    Åsa skrev 2009-06-29 19:34:14 följande:
    Det kan säkert stämma men min poäng är att ett slopat alkoholmonopol inte medför större valmöjligheter vad gäller sorters alkohol, bara vad gäller inköpsställe. Du och lokisse tror (?) att Systembolaget fortsätter sin verksamhet även om alkoholförsäljningen släpps fri. Jag kan inte se någon anledning till detta. Vilka länder med fri alkoholförsäljning har därutöver ett "halvstatligt" försäljningsställe som måste hålla "allt" i lager? Svårt att jämföra iofs när det gäller länder som aldrig haft ett alkoholmonopol typ Sverige och Finland. Kanske har Lidl vin du gillar mosterYster men folk har ju olika smak. Hur många sorters alkohol för de? Inte ens ordinära spanska kvartersvinbutiker behöver ha mer än något hundratal är min (iofs begränsade) erfarenhet och jag har hört vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder.
    Skrev ovan att jag är rätt kräsen. Ja visst kan vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder, men jag beklagar mig endast över att det inte går att köpa lite medelbra vin till grillfesten utan att köa i 20 minuter på bolaget.

Här i Tyskland finns också vinhandlare. De har oftast fantastiska, utsedda viner. Man väljer sig några ställen man gillar, sedan åker man dit några ggr/år och handlar på sig vin . Om man nu har det intresset.

Annars handlar man vin och öl på Toom, Aldi - eller Lidl.
  • mosterYster

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-30 08:43:28 följande:

Jag bojkottar inte Lidl bara för att dom kommer sälja billig tysk weissbier på burk snart utan för att jag gillar att handla mina "vane" varor och allt på samma ställe, som nån sa tidigare t.ex jag skulle Aldrig köpa en Ketchup som va "made in EU for Lidl" tyvärr, spelar ingen roll om den kostar 1:- och Heinz kostar 20:- skulle köpa Heinz iallafall. så :) fehrstehen?
    OK. Just ketchup kann ich verstehe efter som tysk ketchup (oftast curryketchup *blä*) inte är så god. Jag köper också Heinz. Men väldigt många tyska produkter är väldigt mycket bättre än de svenska "vanevarorna".
  • mosterYster
    lokisse skrev 2009-06-29 22:43:34 följande:
    eller sa aker man direkt till vingarden nagra ganger per ar helt mysigt!
    Oh ja!
  • mosterYster
    lokisse skrev 2009-06-30 09:47:42 följande:
    weisbeir pa burk!!! kan ju tala om att oftast är made in eu för lidle märkes produkter sqa det kan vara heinz i flaskan. det finns en cod pa etiketten med ett numer om det är samma som heinz sa är det heinz som gjort den...
    Lidls "egna" märken är oftast hur bra som helst! Men den där curryketchupen är läskig. Tror inte att den säljs på Lidl doch.
  • mosterYster
    Juppjupp skrev 2009-07-02 09:06:40 följande:
    Nej. Aldrig. Mest på grund av att deras affärsidé bygger på att vara billiga. Jag prioriterar kvalitet, helst närodlat och ekologiskt.
    Jag ser inte poängen i att handla på ett ställe därför att deras affärsidé är att vara dyrare än nödvändigt? Om det inte handlar om att man viss visa att man har RÅD.

Betalar hellre mindre i affären och lägger pengarna på restaurangbesök och goda viner. .
Svar på tråden Handlar du på Lidl?