9 månader extrema nacksmärtor, naprapaten säger överrörlig men det måste vara något mer, vad tror ni?
Okej. Jag har under hela mitt liv aldrig någonsinn haft problem med nacken, aldrig ont, aldrig skadat den, ingenting. Kanske haft lite ont någon enstaka gång om jag sovit fel. Men så en morgon för 9 månader sedan vaknade jag på morgonen men pangbommonstervärk i hela nacken. Tänkte att jag just sovit fel och det går över. Men det gjorde det inte. För varje dag blev det värre och värre och var som allra värst om kvällarna då jag inte kunde sitta upp utan bara ligga ner och gråta. Jag gick till VC som tittade lite, frågade om jag hade problem med struma för jag var bred över halsen, kollade journalen som visade att jag hade normal ämnesomsättning, gav mig värktabletter och sa "fundera på sjukgymnastik", tack och hej.
Efter 2 månader fick jag kontakt med en naprapat som jag gick till. Jag hade då ont på båda sidor om macken, från bakhuvudet, ned över hela nacken, hela axlar, skuldror, rygg ner till svanken. Eftersom jag haft ont så länge och automatiskt spänt mig var ena muskeln helt låst, vilket han åtgärdade och så började jag gå dit en gång i veckan då han behandlade mig. Smärtan släppte mer och mer och vi kom fram till att det var muskeln som går från bakhuvudet, ner på nacen och ut i skuldran på höger sida somvar problemet. Allt annat kom för att jag spände mig. Så det är den muskeln jag har problem med. Nu 7 månader senare har jag fortfarande ont, men inte så jag gråter. Jag äter fortfarande värktabletter regelbundet och smärtan är vissa dagar ganska lätt och vissa dagar värre.
Naprapatens förklaring på detta var att jag är överrörlig vilket är 90% av tjejers skäl till nackbesvär sa han, och att jag måste träna upp mina nackmuskler så de blir starkare och därmed gör mig mindre överrörlig i nacken. Jag måste lära mig att gå rätt, andas rätt, sova rätt, ha rätt hållning osv. Samt träna enligt hans anvisningar med hantlar var 3-4 dag.
Nu har vi kommit till den punkt där han inte hjälper mig mer. Utan jag har blivit så pass bra som han kan göra mig och nu ska jag bara vänta och se.
Jag känner att har man aldrig någonsinn haft problem med nacken, och det kommer pang bom akut över en natt, då måste det vara något annat än överrörlig med för svaga nackmuskler!
I samband med att detta kom tränade jag på gym, helt nybörjare och helt fel, styrketräning. Min känsla är att jag har skadat muskeln under träningen, men jag vet inte...
Vad tror ni? Kan naprapaten ha rätt eller låter det rimligt att det är något annat? Jag känner att 1 gång i veckan, i 7 månader, 400 spänn åt gången är en jävlar massa pengar för att inte bli frisk!
Vad tror ni?