• Anonym

Mulliga tjejer - hur fixar ni till er inför fest?

Jag ska på examensmiddag ikväll och jag känner mig bara så ledsen Jag har några kilon för mycket och ser rätt "alldaglig" ut, och det är jag helt okej med till vardags, men när jag ska ut så vill jag ju känna mig fin och se fin ut.
    Problemet är att jag känner mig utklädd och dum när jag försöker piffa till mig
    Typ: "Här kommer tjockisen och försöker se snygg ut...."

Så nu vill jag ha råd och tips av andra mulliga tjejer; hur klär du dig/sminkar dig/fixar håret när du går på fest? Jag fattar förstås att ni väl gör ungefär som alla andra , men jag vill gärna ha lite inspiration!

Det vore kul om ni skrev vilken kroppsfom ni har också och hur ni ser ut annars! Själv ser jag ut såhär i kroppen: lång med 10 kilos övervikt som sitter kring magen och rumpan. Sen är jag brunett med blågröna ögon.

• Svar på tråden Mulliga tjejer - hur fixar ni till er inför fest?
  • BlommyNess12

Jag har väl ungefär 15 kg övervikt (har gått ner fem kilo, woho!) som är jämt fördelat över kroppen. Har insett att jag inte alls är lika stor och fet som jag trott hela tiden, utan att jag bara ser mullig ut.

Hur jag gör? Precis som när jag var smal. Hittar kläder i garderoben, lånar av någon eller köper nytt som jag känner mig fin i!

Brukar börja såhär
    Öppnar en vinflaska och sitter och tjatar med vem man nu ska gå ut med
    efter 1-2 glas vin så går man in i badrummet, klär om och sminkar sig (det hela går oftast på 5-15 minuter) medan vi fortsätter dricka vin.

Efter att vi klätt på oss och förfestat i allt som allt 2-3 timmar brukar vi bege oss dit vi ska.

• Anonym

160 cm, 70 kg, borde väga 58 kg, allt extra på magen, ser väldigt gravid ut.

Jag har köpt trosor och "cykelbyxa"underkläder som håller in magen lite. Sedan någon trevlig kjol eller klänning, nu när magen är så stor blir det oftast kjol. En lost hängande blus och en kavaj.
    Smink: brun maskara, brun eyeliner, ett trevligt läppstift och kanske lite ögonskugga (beige, brun, guld).Är jag riktigt duktig har jag på läppenna också. Gick till Bodyshop för några år sedan och fick en vardags och en festsminkning på mig, och köpte en del av de produkterna/nyanserna.

• BlommyNess12

Tips: Välj sånt som passar din kroppsform, då blir man snygg, även om det är på mode med en viss urringning kanske det inte passar just dig, då blir det inte snyggt hur mycket mode det än är och hur snyggt den än må vara på galgen.

Ha ett brutalt ärligt smakråd med dig när du provar kläder. Mina vänner + min sambo är guld värda eftersom de verkligen berättar för mig om mina lår ser ihoptryckta ut i de där jeansen osv.. Och när jag hittar något som passar bra så vet jag att de talar sanning när de säger det.

• Lolalee

hej! åh va ja känner igen mig! jag är kort 158cm med ca 15 kg övervikt mest på mage lår o armar (åh va ja hatar mina armar) har page silvervitt hår och klarblå ögon. alltså, när jag ska snygga till mig så brukar ja ta det jag trivs i..typ som sist jag,sambon o ett kompisgäng tog nån bira på stan så tog ja på mig ett par jeans,ett D&G linne, en turkos bolero, svarta skinnstövlar och min klassiker den gråa skinnjackan. fick höra hela kvällen hur snygg ja vara och att jag såg "chic" ut
    jag tycker inte att du ska överklä dig bara för en examensmiddag. om du är bekväm så märks det på dig och bara det är vackert

• Anonym

Gå till cubus!finns en mörkblå klänning där super fin, tub top upp till och "hackig! ner till, går långt ner. den är lite mörkblå och lite smått orange har jag för mig.ta svarta leggings under och en svart bolero över!krulla håret eller platta?
    svarta detaljer tex örhängen och halsband!

min väninna väger en bit över hundra men jädrar vad hon fixar sig fint!!!hon köpte klänningen!super nice!

• LBochDS

vadddå tjockisen som försöker se snygg ut!! Ge dig!!!

Du kan va jävligt snygg trots att du är tjock, rund, mullig! Det är i såna fall just det du ska framhäva....är själv mullig & tycker att kvinnor SKA ha former... Det finns inget snyggare än en mullig tjej med självförtroende... DET ÄR SNYGGT! Det kan räcka med parfym, ett par örhänge som bara du har, eller en uringning som visar precis lagom...
    Gå till festen & njut!

• BigBeauty

Hej
    Jag har ett antal kg i övervikt, typ 30+. Det mesta sitter fram på magen för mig... Jag försöker framhäva det jag är nöjd med.. T ex framhäva mina ögon eller mina läppar, ha snygg urringning. Ha kläder jag trivs i o bekväma skor.

Tror inte folk tänker att du spökar ut dig osv. Ett tips generellt kan vara att testa och leka lite hemma när du inte ska ut. Prova dig fram.
    Vissa saker ser hemskt ut o andra kanske man inte tänkt på att man kunde fixa sig så..

Lycka till! Tror du kommer bli jättefin. Hoppas du får en trevlig kväll
    =)

• Anonym

Jag brukar också tyvärr tänka så där ibland, typ här kommer den tjocka tjejen och hon har gjort patetiska försöka att se bättre ut.

Men så får vi inte tänka! Det är bara vårt dåliga självförtroende som spelar in, jag brukar säga det till min man när jag känner så och han brukar bli upprörd på mig. Han tycker att jag är den finaste i världen

Jag brukar klä mig i kläder jag känner mig bekväm och snygg i, gärna något som jag ser slankare ut i. Jag sminkar mig alltid till vardags och har ungefär samma sminkning då jag ska på fest, kanske jag lägger på lite extra mascara eller ögonskugga men i stort så ser jag likadan ut. Tror verkligen att det är viktigt att det inte skiljer sig så mycket från hur man ser ut annars, då är det nog större risk att osäkerheten sätter in. Håret låter jag vara som jag alltid har det, långt och utsläppt, det trivs jag bäst i.

Mitt råd till dig är att du använder dig av sånt du känner dig fin i. Om du inte brukar sminka dig så mycket till vardags, eller om du vill sminka dig mer när det är festligheter på gång så kan du väl öva lite innan du ska bort ? Sminka dig när du bara är hemma en kväll, sminka dig på olika vis och känn efter om det känns naturligt. Samma sak med kläder, testa olika klädesplagg och känn efter vad du trivs bäst i och vad du tycker är snyggast i spegeln. Tror att du om verkligen känner dig bekväm i dig själv så kommer inte de dumma tankarna smygande att du är utklädd. Trivs man med sig själv så syns det.

• Anonym

Tack för era svar!

Jag funderar på tre outfits till ikväll:

1. Svart kostym (som jag vet sitter skitbra och döljer mina problemområden, men jag är rädd att det blir för trist)

2. Svart kavaj, topp, jeans, boots och bälte med stort spänne. (kanske för "rockigt" för en fin middag, men det är kläder jag känner mig bekväm i)

3. Spetslinne, retro-skinnjacka i ljusbrunt, jeans och bruna sandaler plus stort halsband (för hippieaktigt?)

Vad tycker ni?

• Lolalee

nummer två låter skitbra TS!!

Svar på tråden Mulliga tjejer - hur fixar ni till er inför fest?