Hjärtattack = hjärtinfarkt?
Folk använder sig av ordet hjärtattack men vad betyder det? Vad attackeras hjärtat av?
Folk använder sig av ordet hjärtattack men vad betyder det? Vad attackeras hjärtat av?
en ven som skjuter embolier på hjärtat?? hahaha
Jag tror att användningen av ordet hjärtattack kommer från engelskans heart attack, men att det numera går lika bra att säga i sverige som hjärtinfarkt.
Ingenting som attackerar hjärtat förstås. Precis lika lite som någonting i kroppen blir attackerat under en panikattack.
Har jag också funderat på.. så, när man får en hjärnINFARKT så borde man kunna få en hjärnATTACK också då? Eller?
Hjärtinfarkt är synonymt med hjärtattack och beror på ischemi i hjärtmuskeln. Den vanligaste orsaken är plack i kranskärlen.
Vad gäller "hjärtattack" kan "attack" -delen härledas till "anfall av sjukdom" d.v.s "anfall av hjärtsjukdom" då det från början inte var klarlagt exakt vad som hände med hjärtat. Inom medicin pratar man om "anfall" av sjukdomar (gallstensanfall, malariaanfall o.s.v) men det är oftare i syftet om vad som attackeras, inte vad som attackerar.
Hjärtattack är ett folkligt uttryck av äldre ursprung som används för diverse tillstånd av typen hastigt påkommande smärta i hjärttrakten med följande sjuklighet. Det är naturligtvis ett oprecist uttryck och jag ser inget fel i det. Tycker det är värre när specifika /medicin/uttryck p g a folks önskan att "tala fint" sprider sig i samhället med en ickekorrekt eller begränsat korrekt innebörd. (se ex "senil", "fibromyalgi" eller "Alzheimer"). I infarktens fall har de mycket etablerade folkliga likhetstecknen mellan det tidigare "hjärtattack" och "hjärtinfarkt" inneburit dels att det blir onödigt svårt för många att ta till sig info om infarkter på andra ställen än i hjärtat och dels att "infarkt" osakligt används om ex kärlkrampsattacker.
Inom sjukvården är hjärtattack inget vedertaget begrepp och jag vet aldrig vad jag skall lägga för innebörd i ordet när jag hör det på jobbet (exempel, patient som frågan om ärftlighet svarar "min pappa fick en hjärtattack"). Tror att de flesta menar hjärtinfarkt, men har också hört det användas om hjärtstillestånd, förmaksflimmer och annat. Lurigt.
Jaghopparhögt:
Nja, i och med att hjärtattack inte är en medicinsk term utan ett begrepp som används "ute bland folk", så kan man aldrig vara helt säker på vad just den personen menar..... Hjärtattack kan alltså vara vad som helst som har med hjärtat att göra. Ordet används som sagt aldrig inom sjukvården eftersom det inte betyder någonting.