• Lije

Hur får jag min hund att sluta pipa?

Vi har en pinscher på ett år, han piper så fort han blir glad, upphetsad, nervös, orolig eller rädd. Hemma går det relativt bra även om han kan låta där också ibland.

Han piper så fort vi kommer utanför gården, åker vi bil håller han sig lugn i bilen med så fort han hoppar ur den så börjas det igen.
    Åker vi bort till folk håller han på så, det är bara om vi tar med den äldre hunden som han är lugnare, men även då så kan han börja.

Vi håller på att bli tokiga på hans pipande, så alla tips uppskattas.

• Svar på tråden Hur får jag min hund att sluta pipa?
  • Kinya

Pipa? Menar du att det är ett skällande som går över i skrikande eller går runt och piper allmänt?

Han behöver kanske lära sig att lugna ner sig även när det händer spännande saker? Prova att bryta hans beteende genom att avleda uppmärksamheten.

• Lije
    Kinya skrev 2009-06-11 11:10:37 följande:
    Pipa? Menar du att det är ett skällande som går över i skrikande eller går runt och piper allmänt?Han behöver kanske lära sig att lugna ner sig även när det händer spännande saker? Prova att bryta hans beteende genom att avleda uppmärksamheten.
    nej, ha skäller nästan aldrig, vi har försökt med avledning men det är nästan som att man inte får kontakt med honom när han börjar pipa, det är speciellt mycket när vi är borta.
  • Lokatt

passivitetsträna!
    Och sen korrigera pipning följt av att du visa vad han ska göra, vara lugn.

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Kinya

Men pipandet är istället för skällandet?

Jag träffade en liten hund (border terrier) som skrek så fort hon blev upphetsad. Hon skällde aldrig utan skrek av upphetsning istället. T.ex. när hon skulle träna, vilket hon älskade.

Passivitetsträning låter som en bra idé. På något sätt måste ni bryta hundens besatthet när den börjar med sitt pipande. Ni måste få kontakt med hunden även då.

• Lije

Sassa82. nej, jag tror inte att pipandet är istället för skällandet, ska vi ut kan han börja pipa bara vi öppnar bildörren, när han går, ibland vankar han runt här hemma oxå och piper, då söker han dock gärna kontakt oss.

Vi var hos veterinären för spruta i förrgår och han pep konstant, när vi kom ut därifrån efter 20 min så kändes det som han tagit all enrgi ifrån mig och kört över mig med en ångväldt. Måste säga att det kan bli mycket påfrestande.

Tack för tipsen om passivitetsträning, vi håller på lite med det men skall definitivt jobba hårdare på det.

• busigaberta

Pinschern är i regel en ganska så pipig ras mitt tips är oxå att passivitets träna så mycket som möjligt.

• hmcc

Förstår vad du går igenom.

Vi passar en borderterrier ibland och han piper oavbrutet, ibland tom på natten.

Han är van att vara hos oss och mina hundar är helt lugna men han kan ändå inte coola ner helt.

Han ser inte stressad ut men pipet kommer vid minsta upphetsning oavsett vad det gäller.

Jag avskyr ljudet men det går inte att säga till honom eftersom han inte vet om det, han får helt enkelt träna på att ha tråkigt hemma hos oss.

Men som sagt jag förstår att det är tufft för dig.

• hmcc

Du gör ingenting.

Enklaste saken i världen hunden eller du ska bara inte göra nåt bara ha tråkigt.

Låter löjligt men det är det som folk glömmer träna.

Svar på tråden Hur får jag min hund att sluta pipa?