Min knäskål har hoppat ur led säkert 20 ggr, både när jag idrottat och när jag stått och gått på stan. För mig är det inte så illa när det händer, jag drar tillbaka den och biter ihop de där första minuterna av smärta.
Vissa gånger har knäkapsel och led gått sönder och då har de fått tappa det svullna knät på ledvätska. Andra gånger har de röntgat, lindat knät och sedan har jag fått hoppa på kryckor ett tag. När jag var 16 pratade de om att operera knät och korta lederna, men berättade i samma andetag att om luxation händer igen så ökar risken att jag får steloperera knät i framtiden. Jag tackade nej till op...
Numera åker jag inte ens in och kollar knät när det händer. Vet att det det blir lite skrapsår på baksidan av knäskålen, vilket gör att knät gnisslar i ett par veckor, men det är allt. Är så van att jag inte bryr mig så mycket om det.
Jag har gått i sjukgymnastik och fick träna upp muskeln på insidan av knät. Det hjälpte inte så mycket. Hade knäskydd i flera år, men upplevde inte att det hjälpte så mycket heller. Var mest ivägen.
Nu var det ett par år sedan det hände senast och jag hoppas jag vuxit ifrån problemet.