• agent007

Nån mer med knä ur led!?

Igår vred jag knät ur led, inte mysigt! Någon mer som gjort det och vilken behandling fick ni? Detta var 2a gången för mig och VC var inte speciellt intresserade av att hjälpa mig "vi kan inte göra nåt" utan det enda de sa var jag kunde ringa sjukgymnast. Ska göra det för detta vill jag inte vara med om fler gånger!

• Svar på tråden Nån mer med knä ur led!?
  • Rose2008

Hur gick det till? Jag har gjort det vid flera tillfällen och vet hur fruktansvärt smärtsamt det är. Vid de flesta tillfällena har det kommit i rätt läge av sig själv, men första gången tog det 5-10 minuter innan "hjälp" kom till platsen och jag var såååå nära att svimma.

Någon gång vill jag minnas att behandlingen varit smärtstillande läkemedel och helgipsat ben under några veckor. Andra gånger har det behandlats med nonchalans. Ringde till vårdcentralen två dagar efter själva händelsen, och de frågade om benet fortfarande var ur led. Haha, då hade väl ingen varit vid medvetande? Du bör kunna kräva att bli röntgad, åtminstone!

Efter många års vana vill jag verkligen uppmana till sjukgymnastik! Att börja styrketräna benen/knäna är räddningen till ditt problem. Du måste styrka upp knäna och det finns inga genvägar förutom de övningar som sjukgymnasten kan ge dig! Eller någon annan som har vana och kunskap av styrketräning! Själv vägrar jag sluta med krävande sporter för knäna, utan håller bland annat på med Squash . (inte så lämpligt för de med knäproblem) Dina problem kräver KNÄSKYDD, men de är guld värda och du kan hålla på med nästan vad som helst efter att du har styrkt dina knän!

• agent007

Tack för svaret!
    Första gången blev det ambulans och de drog rätt benet. Då blev det röntgen på akuten som inte visade någon fraktur, fick knät lindat och sedan åka hem. Läkaren sa att jag skulle få remiss till sjukgymnastik då uppbyggnad av muskler var bästa metoden för att slippa få det igen då ett en gång luxerat knä lättare går ur led igen. Väl hemma väntade jag på remissen som aldrig kom och knät blev ju bra och allt rann ut i sanden, jag tänkte det var en ren olyckshändelse, jag hade ju gjort en idiotisk vridning/tänjning då det hoppat ur. Men nu hände det ju igen fast med andra knät! Den här gången vet jag knappt vad jag gjorde, måste ju ha vridit mig, men absolut ingen idiotgrej det är det som känns så otäckt.
    Har ringt och ställt mig i kö till sjukgymnastik och även hört mig för med ett privat ställe. Där tog de inte emot fler nu inför semestern men har jag inte hört nåt från vanliga sjukvården ska jag vända mig dit igen i augusti. Har även bestämt mig för att ringa och kräva tid hos min vanliga läkare plus ortoped om några veckor när jag förhoppningsvis är starkare och mår bättre i knät och få en ordentlig utredning. Har tänkt tillbaka på "mitt liv" och insett jag nog alltid haft lite problem med fötterna ifall det är därifrån problemet egentligen kommer så det ska jag också ta tag i. Jag hoppas jag lyckas få ordning på detta för jag vill ABSOLUT INTE vara med om detta igen!!!!!!! Hemsk hemsk smärta..

• Rose2008

Jag vet! Stå på dig! Tror garanterat att det kommer att kännas stabilare när du har styrkt upp knäna. Lycka till!

• Cremo

Min knäskål har hoppat ur led säkert 20 ggr, både när jag idrottat och när jag stått och gått på stan. För mig är det inte så illa när det händer, jag drar tillbaka den och biter ihop de där första minuterna av smärta.

Vissa gånger har knäkapsel och led gått sönder och då har de fått tappa det svullna knät på ledvätska. Andra gånger har de röntgat, lindat knät och sedan har jag fått hoppa på kryckor ett tag. När jag var 16 pratade de om att operera knät och korta lederna, men berättade i samma andetag att om luxation händer igen så ökar risken att jag får steloperera knät i framtiden. Jag tackade nej till op...

Numera åker jag inte ens in och kollar knät när det händer. Vet att det det blir lite skrapsår på baksidan av knäskålen, vilket gör att knät gnisslar i ett par veckor, men det är allt. Är så van att jag inte bryr mig så mycket om det.

Jag har gått i sjukgymnastik och fick träna upp muskeln på insidan av knät. Det hjälpte inte så mycket. Hade knäskydd i flera år, men upplevde inte att det hjälpte så mycket heller. Var mest ivägen.

Nu var det ett par år sedan det hände senast och jag hoppas jag vuxit ifrån problemet.

• agent007

Ja hoppas ni inte behöver känna på detta igen, Cremo och Rose2o08 - och jag! Synd att sjukgymnastik inte hjälpte dig Cremo, det är ju det jag trott mest på, att uppbyggnad av musklerna hjälper och stödjer. Har nu fått veta att en av mina kusiner oxå haft samma problem och tom blivit opererad för det (fast utan att det hjälpt så värst) det visste jag inte, så kanske är det lite släktbundet.

Svar på tråden Nån mer med knä ur led!?