• Anonym

Hur länge kan man göra abort?

Alltså när är sista veckan för abort?

Är det vecka 16 eller är det senare?

Vet att man kan få göra senare om tex barnet har kromosom fel osv.. men menar alltså i vanliga fall?

Har en bekant som är gravid i 3e månaden & frågade mej ,jag svarade v 16 men vart osäker om det verkligen var så?

Någon som har någon erfarenhet av detta & vet?

• Svar på tråden Hur länge kan man göra abort?
  • Anonym

När jag gjorde en abort för ett par månader sedan gjordes den i 13+0 och det var sista dagen för kirurgisk abort på den kliniken.

• BlivandeUngMamma

Eftersom jag länge funderade på abort så vet jag en hel del om det :3
    (Gick aldrig igenom det) ;)

I Sverige är aborten fri tills vecka 18 (18 fulla veckor)
    Därefter måste man ha tillstånd att göra abort.

Men det krävs inte så himla mkt för att få tillstånd. Min brors flickväns kompis upptäckte sin graviditet i 20e veckan, fick tillstånd och gjorde en abort.

• Shadilly
    BlivandeUngMamma skrev 2009-06-15 02:03:21 följande:
    Eftersom jag länge funderade på abort så vet jag en hel del om det :3 (Gick aldrig igenom det) ;) I Sverige är aborten fri tills vecka 18 (18 fulla veckor) Därefter måste man ha tillstånd att göra abort. Men det krävs inte så himla mkt för att få tillstånd. Min brors flickväns kompis upptäckte sin graviditet i 20e veckan, fick tillstånd och gjorde en abort.
    Det krävs en hel del för att få tillstånd. Din brors flickväns kompis kanske inte vill vräka ut en massa känsliga privata detaljer för kreti och pleti, utan bara säger att hon fick tillstånd lätt.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Anonym
    Eftersom jag länge funderade på abort så vet jag en hel del om det :3(Gick aldrig igenom det) ;)I Sverige är aborten fri tills vecka 18 (18 fulla veckor)Därefter måste man ha tillstånd att göra abort.Men det krävs inte så himla mkt för att få tillstånd. Min brors flickväns kompis upptäckte sin graviditet i 20e veckan, fick tillstånd och gjorde en abort.
    Fy så hemskt att göra abort i v 20 :O ,det måste ta mycket på phsyket..
  • grodanboll85
    Eftersom jag länge funderade på abort så vet jag en hel del om det :3(Gick aldrig igenom det) ;)I Sverige är aborten fri tills vecka 18 (18 fulla veckor)Därefter måste man ha tillstånd att göra abort.Men det krävs inte så himla mkt för att få tillstånd. Min brors flickväns kompis upptäckte sin graviditet i 20e veckan, fick tillstånd och gjorde en abort.
    då måste hon fått genomgått sin abort pga medicinska själ.
  • grodanboll85
    Anonym skrev 2009-06-15 10:41:56 följande:
    Tänker mer på hur det tar på barnet. Tragiskt och vidrigt att det går. Ett färdigt barn...
    de måste ha varit av medicinska själ kompisen fick genomgå en sen abort, hon kanske inte har talat om allt hur de liger till utan bara sakt att hon fick de lätt fast de va något annat.
  • Anonym
    grodanboll85 skrev 2009-06-15 10:48:43 följande:
    de måste ha varit av medicinska själ kompisen fick genomgå en sen abort, hon kanske inte har talat om allt hur de liger till utan bara sakt att hon fick de lätt fast de va något annat.
    Sant...
  • bakeacake
    Anonym skrev 2009-06-11 13:33:29 följande:
    precis, efter vecka 9 får man föda fram barnet. dvs man får riktiga värkar och sedan får man krysta ut de.
    vad har du fått de ifrån? ja gjorde abort i v 10 och gjorde en kirurgisk abort.. ja sövdes ner och fostret togs ut...
  • BlivandeUngMamma

Ja, jag vet ju inte riktigt. men visst är det endel som måste diskuteras innan man får göra abort så sent :/

• BlivandeUngMamma

Nej, hon var inte redo. Lidingö tjej som festar varje helg och visste säkert inte vem pappan var heller.

Svar på tråden Hur länge kan man göra abort?