• MammaTillJennifer

Vad göra med köttfärs?

Nu har jag tagit fram en köttfärs från frysen. Vad ska jag göra med den? Är så trött på köttfärssås, som man alltid gör. Kom med förslag tack

• Svar på tråden Vad göra med köttfärs?
  • Tigra79

Köttfärs i Ugn
    4 pers

Ingredienser:
    ? 500 g köttfärs
    ? 1 gul lök
    ? 1 tsk salt
    ? 1 kryddmått nymalet svartpeppar
    ? 3 dl vispgrädde eller Créme Fraiche
    ? 1 dl chilisås
    ? 2 tsk curry

Beskrivning:
    Fräs färs och lök. Krydda med salt och peppar. Lägg sedan över färsröran i en ugnssäker form. Blanda chilisås, grädde och curry. Häll sedan såsen över färsen och gratinera i 250 grader 10-15 minuter. Servera med ris.

Tips: Vispa gärna grädden och bottna med ett lager kokt ris.

Smaklig måltid!

• Tigra79

Godaste Tacopajen
    4 pers

Pajdeg:
    4 dl mjöl
    50 g margarin
    2 tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    1½ dl mjölk

Blanda ingredienserna och tryck ut degen i en form. Grädda på 225° i 10 min.

Fyllning:
    500 g köttfärs
    1 lök
    1 påse tacokrydda
    1 dl vatten

Bryn färsen med löken och tillsätt tacokryddan + vatten. Lägg fyllningen i botten på pajformen.

Sås:
    4 hackade tomater
    2 dl crème fraiche
    4 msk majonnäs
    1 krm vitpeppar
    2 dl riven ost

Blanda ingredienserna och bred ut över fyllningen i formen. Grädda i ytterligare 10-15 min på 250°.

• Fridolino

världens enklaste och godaste köttfärslipma:

500g köttfärs
    1 lätt créme fraiche

1 pkt fransk löksoppa

Blanda allt, ha i en form och in i ugnen på 175g i 45 min, asgott med gräddsås och potatis. Vi äter den ofta hemma hos oss :)

• MiaL

biff, egna köttbullar, gratäng m potatis, , piroger, järpar, tacos.. blablabla..

• sophiekall

Idag ska jag göra lasagne, ganska trist, men gott!

• Aiwendil

Köttfärspaj är ju sååå gott. Gärna med tacokryddor i också!

• Bettiz

Något som är gott och som barnen älskar är en variant på köttfärssås. Jag bryner köttfärs och lök, har i paprika och banan . Kryddar med vitlök, curry, salt och peppar, ev lite fond. Låt puttra lite. Avslutar med grädde/matlagningsgrädde och kokar upp, låt ev koka ihop lite. Krydda ev med mer curry. Servera till ris.

• tisteln

Köttfärspaj - åhh, lyx!! Tråkigt bara att min man inte gillar paj, så det blir aldrig att jag gör den - smarrig med ägg, grädde, svamp och massor av persilja.. Nu blev jag sugen...

• MrsSöderbönan

Åh, nu kom jag på en sak jag ska göra nästa gång med köttfärs, som jag inte gjort på evigheter: Cottage pie. Köttfärs med potatismostäcke och gratinera i ugnen. Hittade t.ex. detta recept:

www.tasteline.com/Recept/Real_cottage_pie

Man kan variera och ha mer grönsaker i som man gillar, t.ex. ärtor, squasch, paprika osv.

Sedan brukar min pappa göra köttfärslimpa i lergryta. Blir oerhört saftigt. Han har gjort en variant med fetaost och oliver bland annat....

• tisteln

Jo, man kan ju piffa till köttfärssåsen lite också - har alltid i en massa rivna morötter, gärna majs och svamp också.

• Wednesday85
    Fridolino skrev 2009-06-11 13:32:15 följande:
    världens enklaste och godaste köttfärslipma:500g köttfärs1 lätt créme fraiche
    1 pkt fransk löksoppa

Blanda allt, ha i en form och in i ugnen på 175g i 45 min, asgott med gräddsås och potatis. Vi äter den ofta hemma hos oss :)
    Hur gör du gräddsåsen till köttfärslimpan, eller köper du pulversås?
  • Empan81

Köttfärs steks ihop med mycket Dijonsenap o lite Cr Fraiche. Servera med pasta

• Falumamman

viltfärsbiff med lingonsås. skitgott!!!

~ Prinsessa 05 ~ Prins 08 ~
Svar på tråden Vad göra med köttfärs?