Vad göra med köttfärs?
Nu har jag tagit fram en köttfärs från frysen. Vad ska jag göra med den? Är så trött på köttfärssås, som man alltid gör. Kom med förslag tack
Nu har jag tagit fram en köttfärs från frysen. Vad ska jag göra med den? Är så trött på köttfärssås, som man alltid gör. Kom med förslag tack
Köttfärs i Ugn
4 pers
Ingredienser:
? 500 g köttfärs
? 1 gul lök
? 1 tsk salt
? 1 kryddmått nymalet svartpeppar
? 3 dl vispgrädde eller Créme Fraiche
? 1 dl chilisås
? 2 tsk curry
Beskrivning:
Fräs färs och lök. Krydda med salt och peppar. Lägg sedan över färsröran i en ugnssäker form. Blanda chilisås, grädde och curry. Häll sedan såsen över färsen och gratinera i 250 grader 10-15 minuter. Servera med ris.
Tips: Vispa gärna grädden och bottna med ett lager kokt ris.
Smaklig måltid!
köttbullar, köttfärslimpa, chili con carne
Godaste Tacopajen
4 pers
Pajdeg:
4 dl mjöl
50 g margarin
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1½ dl mjölk
Blanda ingredienserna och tryck ut degen i en form. Grädda på 225° i 10 min.
Fyllning:
500 g köttfärs
1 lök
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
Bryn färsen med löken och tillsätt tacokryddan + vatten. Lägg fyllningen i botten på pajformen.
Sås:
4 hackade tomater
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
1 krm vitpeppar
2 dl riven ost
Blanda ingredienserna och bred ut över fyllningen i formen. Grädda i ytterligare 10-15 min på 250°.
världens enklaste och godaste köttfärslipma:
500g köttfärs
1 lätt créme fraiche
1 pkt fransk löksoppa
Blanda allt, ha i en form och in i ugnen på 175g i 45 min, asgott med gräddsås och potatis. Vi äter den ofta hemma hos oss :)
Hemmagjorda köttbullar... Sååå gott ju :)
biff, egna köttbullar, gratäng m potatis, , piroger, järpar, tacos.. blablabla..
Idag ska jag göra lasagne, ganska trist, men gott!
Köttfärspaj är ju sååå gott. Gärna med tacokryddor i också!
Något som är gott och som barnen älskar är en variant på köttfärssås. Jag bryner köttfärs och lök, har i paprika och banan . Kryddar med vitlök, curry, salt och peppar, ev lite fond. Låt puttra lite. Avslutar med grädde/matlagningsgrädde och kokar upp, låt ev koka ihop lite. Krydda ev med mer curry. Servera till ris.
Köttfärspaj - åhh, lyx!! Tråkigt bara att min man inte gillar paj, så det blir aldrig att jag gör den - smarrig med ägg, grädde, svamp och massor av persilja.. Nu blev jag sugen...
Åh, nu kom jag på en sak jag ska göra nästa gång med köttfärs, som jag inte gjort på evigheter: Cottage pie. Köttfärs med potatismostäcke och gratinera i ugnen. Hittade t.ex. detta recept:
www.tasteline.com/Recept/Real_cottage_pie
Man kan variera och ha mer grönsaker i som man gillar, t.ex. ärtor, squasch, paprika osv.
Sedan brukar min pappa göra köttfärslimpa i lergryta. Blir oerhört saftigt. Han har gjort en variant med fetaost och oliver bland annat....
Jo, man kan ju piffa till köttfärssåsen lite också - har alltid i en massa rivna morötter, gärna majs och svamp också.
Köttfärs steks ihop med mycket Dijonsenap o lite Cr Fraiche. Servera med pasta
viltfärsbiff med lingonsås. skitgott!!!
tänkte skriva det silvia79 skrev först, köttfärs i ugn är blixtergott!!!!