• Anonym (Bjuden)

Tycker du det är snålt eller okej?

Vi är bjudna på en studentfest.

Middagen ska hållas på en restaurang.

Mamman till killen som tar studenten är ganska snål. Jag har känt henne i några år, och vet "hur hon funkar".

I inbjudan står bara "välkommen att fira Xs student på..."
    Där står inget om det skulle vara till självkostnadspris.

Tror ni det är tänkt att alla ska betala sin egen middag, eller att hon betalar för alla?
    Om man har studentfest på en restaurang, är det tänkt att familjen till studenten betalar för alla gästerna? Hur tänker ni?

Vi har inga problem med att själva betala för vår mat. Jag undrar mest hur andra tänker kring detta.

Är det rimligt att begära att de inbjudna till en studentfest själva tar sin nota, eller är det något som man blir bjuden på?

• Svar på tråden Tycker du det är snålt eller okej?
  • Anonym (23)

Jag hade utgått från att det varit till självkostnadspris. Men kan tycka att om man blir inbjuden till studentfest så är det dom som ska bjuda på middagen.

• Anonym (Bjuden)

Anonym (23) skrev 2009-06-11 14:57:12 följande:

Jag hade utgått från att det varit till självkostnadspris. Men kan tycka att om man blir inbjuden till studentfest så är det dom som ska bjuda på middagen.
    Ja jag har ju utgått ifrån att vi själva ska betala. Och det kan vi ju göra.

Jag har mest en känsla av att personen i fråga haft denna tankegången:

"Om vi har festen hemma måste jag betala allt, om vi går ut på restaurang tar alla sin egen nota".
  • ebben

ja,jag hade nog förberett mig att betala själv!
    Men däremot borde det faktiskt framgå i inbjudan! otroligt fräckt om det inte står o att ni måste betala själva!

• Anonym (23)

Ja det är väldigt snålt att av värdinnan att tänka så tycker jag. Personligen tycker jag inte överhuvudtaget att en studentmiddag platsar på en resturang. Tycker det ska vara partytält och kallskuret:)

• Anonym (tvärtom)

Fast jag hade faktiskt tagit fr givet att de betalar.
    Om man bjuder in någon till någontin, tex stundfest, så BJUDER man ju in dom. Då skall man ju inte betala själv. Skall man stå för både present och mant då.
    Nej, det tycker jag dom skall betala, har dom inte råd får dom väl ha en enkel mottagning hemma.

• Ilonasmamma

jag hade utgått från att det bjuds på mat och nån dryck till maten.

har aldrig behövt betala nåt på nån student ', och är det så ska det stå på inbjudan.

hon kke bara har hyrt restuarangen och har gjort tex egen smörgåstårta elelr buffe och tagit med. Bara för att man hyr en restuarang så betyder det inte att det är från den menyn man ska äta vissa hyr bara ut lokal och personal, beror lite på.

• Anonym (23)

Anonym (tvärtom) skrev 2009-06-11 15:03:06 följande:

Fast jag hade faktiskt tagit fr givet att de betalar.Om man bjuder in någon till någontin, tex stundfest, så BJUDER man ju in dom. Då skall man ju inte betala själv. Skall man stå för både present och mant då.Nej, det tycker jag dom skall betala, har dom inte råd får dom väl ha en enkel mottagning hemma.
    Ja jag håller med, jag tycker det är skillnad om någon fyller år för då blir ju själva resenten att gå ut på middag men studentfest? Nä inte om ska köpa present med och sen betala mat själv. Blir ju dubbelt så dyrt.
  • Anonym (Bjuden)

Kan ju tillägga att jag är beredd på att betala imorgon. Så det i sig är inget problem.

Däremot tycker jag att det är otroligt fräckt om man inte skriver i inbjudan "vi ses på den o den restaurangen till självkostnadspris" /Eller hur man nu vill formulera det hela.

Jag anser mig vara bjuden, alltså ska de stå för maten.

Har aldrig varit på en större fest där jag ska betala för mitt eget.

Kan nog även ha att göra med att jag alltid ger så mkt själv, bjuder på andra. Så jag reagerar nog extra hårt när snåla människor gör såhär.

• Smurfen70

Jag hade också tagit för givet att de bjuder på maten när de bjudit in mig till en fest. Känns för mig väldigt udda att gästerna skall behöva betala för sig själva om man inte kommit överens om det tillsammans före.
    Har de inte råd med maten på restaurangen kanske de skulle valt ett billigare alternativ fast verkar ju som de bara är snåla.

I dagsläget med ekonomin som råder så kan man verkligen inte anta att alla gäster har råd att gå på restaurang och betala själva både mat och även en present till huvudpersonen.

Kanske lite "pinsamt" men kan du fråga dem hur de tänkt innan. Ni hade ju inga problem med betalningen men dukan ju höra tex. om de tar kort eller om du måste ta ut kontanter. Då kommer du ju få svar på hur de tänkt.

• Anonym (Bjuden)
    Smurfen70 skrev 2009-06-11 15:14:59 följande:
    höra tex. om de tar kort eller om du måste ta ut kontanter. Då kommer du ju få svar på hur de tänkt.
    Så smart! Hade jag inte ens tänkt på!

Vad skulle man göra utan FL?

Festen är imorgon, så jag får väl återkomma efteråt. Ska bli spännande och se imorgon...
  • Menhir

Hör av dig om hur det blev!

Jag hade tolkat det som att de bjöd på notan även om jag skulle tycka det var lite märkligt för en student.

Även för mig är studentfirande mer hemlagad buffé än tjusig restaurang.

Hoppas det blir trevligt i morgon!!

• vadvetjag

Klart att inte ni ska betala. Men eftersom du känner henne...... ja då kan man kanske fundera.
    Har själv haft mina båda barns dop på restaurang. Vi meddelade de inbjudna att mat och 1 st vatten/läsk/lättöl, samt tårta och kaffe bjuds det på MEN... att vill man ha något annat till maten eller till kaffet i finns det att köpa.

Men helt klart ska detta informeras i inbjudan.

• Aprilia77

Jag blev bjuden på 25-årsfest på en restaurang en gång. Jag köpte fin och dyr present till födelsedagsbarnet. Det visade sig att vi fick betala vår egen nota och jag tyckte att det var skamligt!

• vadvetjag

verkligen skamligt

Aprilia77 skrev 2009-06-11 15:39:42 följande:
    Jag blev bjuden på 25-årsfest på en restaurang en gång. Jag köpte fin och dyr present till födelsedagsbarnet. Det visade sig att vi fick betala vår egen nota och jag tyckte att det var skamligt!
Svar på tråden Tycker du det är snålt eller okej?