• Berni

Fostervatten prov svullen nacke på bebis UL

Igår gjorde jag UL och dem kollade extra noga eftersom jag har en pojke sen tidigare med en tarmsjukdom, jag hoppades på allting skulle vara ok och tom att det skulle vara en samma sjukdom för då kunde jag förbereda mig till det.
    Min största rädsla var just att dem skulle upptäcka något annat allvarligt fel ... det visade sig att bebisen har lite svullen backom nacken som det kan tolkas som ette kromosom avvikelse, så jag bestämde mig för foster vatten prov vilket gjorde jag idag.
    Är skit rädd först o framst att det skulle bli ett missfall pga av tagning av prov och sen för svaret om det, är det något allvarligt fel måste jag ta beslut att avbryta graviditeten omgående eftersom jag är ganska långt gången.

Är det någon som har också fått en liknande besked vid UL och sen tagit fostervatten prov och det har visat sig allting bra?

Behöver lite ljus i väntan på svar!

Tack!

• Svar på tråden Fostervatten prov svullen nacke på bebis UL
  • LJ87

men även om de är ett kromosomfel så behöver man ju inte avbryta gravididteten... de vanligaste kromosomfelet är ju att barnet får downs syndrom o de e ju ingen farlig sjukdom idag... men visst valet gör man själv.. ville bara säg att de inte är ett måste att avbryta graviditeten är ju inget jätte livxhotande fel på bebisen isåfall...

• Berni

Nej det vet jag... men just nu känns det sånt
    har du erfarenhet av fostervattenprov?

• LJ87

nej de har ja tyvärr inte... men ja har läst en kurs om obstetrik (läran om gravididtet & förlossning), ja läser till syrra nämligen.. o där fick vi lära oss att de är ungefär 0,5-1% risk att de blir missfall eller fel på fostret vid ett fostervattenprov.. så de e inte jättestor risk,... =)
    däremot ska ja själv ta fostervattenprov den dagen ja själv är gravid för att hitta eventuella fel, även om det inte alltid är felen upptäcks ändå... ca 80% av alla eventuella fel upptäcks med ett fostervattenprov...

• Berni

Jag vet att ingenting är 100% säkert, men som sagt jag vet inte om jag klarar av att ha ett sjuk barn igen, inte minst min förhållande...
    Nu är det bara och vänta jag försöker att tänka positiv och att det ska komma en positiv besked men man kan aldrig vara säkert eftersom det finn en anledning att på ultraljudet kunde dem se svullnaden på nacken och oftast det är kopplad till en sjukdom....

Nu är det bara och vänta!

• LJ87

önskar dig all lycka till o ja har full förståelse för att du gör en abort om de visar sig vara något fel... men som sagt håller alla tummarna att de ska visa på en frisk bebis med en brottarnacke ;)

• Berni

Tackar jag hoppas med att han har brottarnacke :)

• Hawa

Hej min barn är bara 13 veckor o nu de kollat att barnet har vatten i nacken 6 ml . O jag vet inte ska vi abort eller om barnet född hur bli det alltså jag vet inte faktiskt vad händer menet hur barn blir det ? Kan jag för hjälp . , är det farligt , hur blir det kan hänga huvudet eller kan går eller måste sitter i rullstolen i hela livet

Svar på tråden Fostervatten prov svullen nacke på bebis UL