Diskmaskinen läcker!!
Jag satte på en diskmaskin för ett tag sen sen nu gick jag in i köket & såg att det va vatten över precis hela jävla golvet!
Vad ska jag göra? Jag vet ingenting om sånt här så jag hoppas att jag kan få några bra svar av er.
Jag satte på en diskmaskin för ett tag sen sen nu gick jag in i köket & såg att det va vatten över precis hela jävla golvet!
Vad ska jag göra? Jag vet ingenting om sånt här så jag hoppas att jag kan få några bra svar av er.
Kolla slangarna, för ett par månader sedan upptäckte jag samma sak. Visade sig att det var en liten husmus som våldgästat oss och gnagat hål på en slang. Annars får ni väl lämna in den.
Stopp i maskinens avlopp, alternativt har tömningspumpen pajjat.
Torka upp innan det rinner ner till grannen (om ni har nån under)
Börja med att plocka ur den och kolla filtret i botten, brukar gå att fiska upp lätt, kanske proppfullt med gamla makaroner och fiskbullar ;)
Hoppas det, annars är det något värre knas.
okej, ska ta & göra det, nej gamla matrester är det inte, sånt rensas bort efter varje diskning om dte nu har kommit nått där, brukar skölja av allt innan jag lägger i det i den.
Vart ska man lämna in den i såna fall?
& torkat har jag gjort där jag kommer åt. vår spis är lite konstig pga dom förra husvärdarna så man får inte ut den så lätt, man måste vara 2 så jag måste vänta tills sambon kommer hem med det.
Lämna in? ja det beror väl på vart/när den är inhandlad, är den mer än 10år är det kanske billigare och bättre att investera i en ny?
Min kära fru spräckte spishällen på vår gamla spis, den skadan gick på hemförsäkringen (om vi ville) 3500:- i självrisk, byte av häll 3000:-, ny spis 7500:- och våran va runt 10år så det blev en ny...
Vi fick ett läckage på vår alldeles nya diskmaskin pga att en packning som satt på utsidan, precis mittemot en lampa som sitter på insidan, hade pajat. Reparatören undrade om vi kanske hade lämnat luckan öppen en längre tid (det hade vi inte), värmen från lampan kan skada packningen tydligen.
Ring till tillverkaren och be om hjälp annars, de kan antingen ge tips över telefon eller så skickar de ut en reparatör. Gratis om maskinen fortfarande är under garanti, annars kostar det väl någon tusenlapp för arbetet + kostnad för eventuella reservdelar.
vår maskin är dessvärre inte så värst ny, Vi fick den av en bekant för ungefär 7månader sen för dom köpte en ny, men den har fungerat utan problem fram tills nu.
Jag öppnade diskmaskinen & skulle kolla i den så såg jag att det inte ens hade kommit in nått vatten i den. den va snustorr men ändå är det från den det har kommit vatten, förstår ingenting..
& det är inte direkt så att man kan kasta ut ett x antal tusen bara så där, det är bara min sambo som jobbar så den möjligheten finns inte just nu.
Hur gick det?
Vi hade likadant förra veckan, o vi hade bara en fett "propp i rörena som ick att spola bort med varmt vamrt vatten. O då försvann allt o vi kunde fortsätta : )
Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-13 00:56:59 följande:
Vår maskin gick sönder för några månader sedan. Var vatten över hela köksgolvet. Var en spricka i en av slangarna på baksidan (gammal plast). Hade säkert gått att byta slang - men maskinen var ca 10 år gammal, så vi köpte ny istället.