Inlägg från: Impega |Visa alla inlägg
  • Impega

mask jätteofta?

Man ska avmaska vid behov... Finns test att köpa på apoteket om man är osäker på om katten har mask eller inte.

Risken vid för mycket avmaskande är att man får maskar som är resistenta mot medlet och då omöjliga att bli av med.

• Impega
    sanna88a skrev 2009-06-12 09:58:18 följande:
    jag avmaskar endast då jag har sett att han har mask.
    Prova lite olika medel och se om det hjälper... Finns numera droppar man kan ge mot mask. Man droppar det i nacken/ryggen och så ska det fungera. Har inte provat medlet själv än men har ett utskrivet recept som jag tänkte hämta ut nån dag.
  • Impega
    sanna88a skrev 2009-06-12 11:26:07 följande:
    men hur kan droppar i nacken hjälpa mot mask? dem får ju mask av tex råttor och sånt.. jag vet att droppar i nacken kan hjälpa mot fästingar (frontline) men aldrig hört talas om att det hjälper mot mask. undrar hur det går till
    Det ska hjälpa iallafall.. enligt veterinären.. Jag har ingen aning om hur det fungerar dock.

Ja det finns mot fästingar o annan ohyra och numera även mot inälvsparasiter.
  • Impega
    Angel1978 skrev 2009-06-12 11:30:08 följande:
    Jag avmaskar ett par tre gånger om året i förebyggande syfte, för jag tycker det är synd att de ska få mask. Vi har Axilur som jag ger i spruta direkt i munnen eller i fodret..en liten fråga, är det nån som vet hur tidigt man ska börja med avmaskning? Är det först vid 6 månader? Får de i sig medlet när de diar om jag avmaskar mamman?
    Man ska börja med avmaska när man tror katten har mask, oavsett ålder.
Svar på tråden mask jätteofta?