• Solstrålen85

Hur ska få ordning på vår dotters sömn.

Vi har en dotter på 6 månader snart. Kan börja med att från hon var 1 vecka gammal till 3 månader gammal har hon haft kolik.

Sen hon föddes har hon inte kunnat somna på egen hand, vi har antingen fått gå runt med henne, jag har fått amma henne till sömns, hon somnar i bil och vagn.
    Genom att hon haft kolik har det blivit väldigt mycket närhet.
    Hon har sovit och sover fortfarande med mig sen födseln, hon vaknar flera ggr per natt och det enda som får henne att somna om är att ge henne bröstet. Dock somnar hon inte längre med att ge bröstet på kvällen, utan då får vi gå runt med henne tills hon somnar, sen får vi lägga henne bredvid mig.

På dagarna sover hon väldigt oregelbundet, hon kanske är nöjd och glad i ca två timmar som högst, sen ska det sovas en timme, vaken två timmar, sova en timme. Jag tycker det vore bättre för henne om hon kanske kunde sova lite mer sammanhängande, att hon sover ett par timmar i sträck kanske?
    Hur ska vi få henne till att göra det?

Och hur kan man få henne till att kanske somna själv? Och sova på nätterna?
    Hon sover ju bra på nätterna så men det börjar bli lite jobbigt det här med att hon ska vakna och snutta.

Hon tar inte napp.
    Och jag känner att jag är lite emot det här med fem minuters metoden, jag klarar inte av när hon ligger och blir helt hysterisk.
    Vi har också börjat med lite mat, men enbart smakisar än så länge, hon äter inget helt mål ännu.

Vore väldigt glad för lite råd.

• Svar på tråden Hur ska få ordning på vår dotters sömn.
  • Barnpsykologen

Hej, att hon ligger bredvid dig och är van att ta bröstet när hon vaknar gör att när hon vaknar till så vill hon ha sitt bröst (som en napp) Det blir svårt att vänja henne av med detta om hon ligger hos dig. Alternativet är att hon sover i egen säng och när hon vaknar så får pappa hjälpa henne att somna om. Det blir lite skrik till en början, men går över. Det andra är att hon sover hos dig, men att du slutar amma. Det blir då också så att pappa får ta henne när hon vaknar. Det brukar vara lättast så eftersom hon känner lukten av dig som förknippas med bröstet.  Att hon börjar äta mer på kvällen kan också göra att hon sover bättre. Ammar du helt, kan det vara så att hon behöver gröt eller välling innan hon somnar.

Glad midsommar  hälsar Anneli

Svar på tråden Hur ska få ordning på vår dotters sömn.