Inlägg från: Utopia |Visa alla inlägg
  • Utopia

Allmän värnplikt

En del anser ju att man växer väldigt som människa av att göra lumpen. Att det är en bra tid för att man måste ta ansvar, vara med om en massa nytt, utvecklas. Ett år som alltså inte är bortslösat personligen. Och det är ju bra.

MEN jag tycker ABSOLUT inte att det bara ska vara för män! Jag kan bara inte fatta att det är kvar som det är idag och är bara för män och frivilligt för kvinnor - i sverige Men det visar ju på hur låångsamt utvecklingen går även här och hur jobbigt det tydligen är att vara konsekvent med principer och att förändra saker på landsnivå, för hela landet.

I tyskland har de en väldigt intressant lösning på det. Där får man välja militärtjänst eller socialtjänst eller vad man nu kallar det. Man får då istället jobba med gamla eller sjuka människor i 1 år. Och DET är en erfarenhet utan like!!! Min kille växte säkert en tio år mentalt efter det året. Han jobbade inom hemtjänsten och åkte runt och tog hand om gamla. Sen träffades de ofta, "civilservice-arna" och pratade om hur det gick och så, för det vara tungt mentalt, och det kan man förstå. Men de lärde sig massor. Jag skulle gärna ha gjort något sånt här. En insats som är lärorik.

Detta är något jag tycker vi skulle kunna fundera över. Det blir arbete gjort, som behövs, och som är en erfarenhet. Man ersätter inte de andra som jobbar med det, för man har ju inte samma kunskap och erfarenhet. Det går iof åt ett år, men om det är samma för alla...? Fast det blir det ju inte för utländska medborgare. Hm. Jag vet inte hur de löst detta i tyskland, men där är det alltså bara männen som måste göra detta och välja. Men här skulle det vara alla tycker jag. Vad säger ni?

• Utopia

sukkubus->"Merit eller inte. Inte fan kan man tvinga på någon att kasta bort ett år, om man själv anser det bortkastat, för att det är en merit??"

En del anser nog att 9 år i skolan är bortkastat, men de blir likväl tvingade. Bara det är lika för alla tycker jag, sen är det en smaksak hur många år och med vadå man stödjer.

• Utopia

sukkubus->

Apropå vara borta, min kille gjorde sin civiltjänst där han bodde och bodde hemma under tiden. I sin hemby och i byarna runt omkring. Det var som ett vanligt jobb. Det är inget måste att göra civiltjänst nån annanstans, det är ju bara dumt. Bättre där man bor och känner miljön och kanske till och med människorna.

Svar på tråden Allmän värnplikt