trots
Hej
Hur bemöter man treårs trotsen på bästa sätt? Jag är ensamstånde mamma till tvillingpojkar på 3,5år. Jag vill inte hålla på och bråka om allting utan ha tydliga gränser och rätt "verktyg" att använda. några tips?
Hej
Hur bemöter man treårs trotsen på bästa sätt? Jag är ensamstånde mamma till tvillingpojkar på 3,5år. Jag vill inte hålla på och bråka om allting utan ha tydliga gränser och rätt "verktyg" att använda. några tips?
Hej, du har rätt i att tydliga gränser är jätte viktigt. Att bråka är tråkigt och kräver massa energi som du behöver till annat. Välj dina krig. Ha några regler som du tycker är extra viktiga och håll dig till dom. Att ha tvillingar kräver extra mycket, det kan vara så att du får lätta på kraven. Att treåringar trotsar hör till. Ordet trots låter väldigt negativt, jag skulle hellre säga att de otåligt upptäcker världen, men att det inte har förmågan att klara det själv och blir då frustrerad. När det finns tid, så låt dem pröva sitt sätt även om det tar längre tid. Genom att uppmuntra dem för saker som de gör bra kan dëras uppmärksamhet riktas mot det som du vill istället för något som de fått för sig. Exempel: Kalle vill hoppa i en vattenpöl och mamma vill inte att han ska bli blöt när han ska till förskolan. Istället för att ta kampen om att lämna vattenpölen, så säger mamma" du som är så duktig på att hitta vägen till dagis kan väl visa mig, tror du att du kan hitta vägen aldeles själv?" Kalle blir viktig och säger " jag kan vägen" Mamm ser förvånad ut ojar sig och står i. Kalle går stolt först med mamma somhela tiden påtalar vad han kan och vilken tur hon har som har en så bra vägvisare. Kalle har glömt vattenpölen för något mycket viktigare och större utmaning.
Lycka till/Anneli