• Batseba

Bit & pottfråga.

Jag har två funderingar kring min 3 åriga son.

Det första är hur man ska få honom att sluta bita sin lillasyster som är 1 år?
    Han och lillasyster kan sitta och leka ihop och helt plötsligt så slänger han sig över henne och biter henne. Eller om hon står upp så puttar han omkull henne. Varför gör vissa barn så? Han visar ju inte på något sätt att han är arg när han biter henne, snarare tvärtom.
    Det känns som att vad vi än gör så hjälper det inte. Han fortsätter att bita henne.

Det andra jag funderar på är potträning. Han är som sagt var 3 år i sommar och visar inte mycket intresse till att bli blöjfri.
    Gick ganska bra att kissa på pottan tills lillasyster kom till världen.
    Går det att motivera de små till att kissa på potta/toa eller är det bara till att vänta tills han själv kommer och säger att han inte vill ha blöja mer?

Tack på förhand! /Karin.

• Svar på tråden Bit & pottfråga.
  • Barnpsykologen

Hej, angående bit frågan, se gärna mina andra svar i ämnet.

Potträningen måste initieras av er. Passa på nu när det är sommar och det är lättare att vara utan blöja. Att kissa i en buske är också att träna. Det som tränas är medvetenheten av kroppens signaler om att det är dags att kissa.  Beröm mycket och låt honom gå utan blöja så mycket som möjligt. När ni ser att han kissar gör honom medveten om detta om ni hinner  lyft honom åt sidan och visa på vad han gör och vattna gräset eller busken med kisset.

Skön sommar /Anneli

Svar på tråden Bit & pottfråga.