• Annaloo

Är det skadligt?

Jag har en son som är snart 11 månader gammal. Min svärmor, som är hos oss minst en gång i veckan,  säger nästan alltid "Nej, så är det inte" eller "Du ha fel" så fort jag säger någonting om sonen.
    Exempel: Jag säger "Han börjar bli trött"  och hon säger "nej det gör han inte alls".
    Jag säger: "Han har fått lite utslag på kinden", hon säger "nej han har inga utslag". och så är det med i stort sett allt jag säger.

Min fråga är egentligen två. Är det "skadligt" för honom att ständigt få höra farmor säga till mamma att hon har fel eller är det bara besvärligt, och NÄR börjar det bli riktigt besvärligt?
    Egentligen är väl frågan hur länge jag kan vänta med att ta tag i det...

• Svar på tråden Är det skadligt?
  • Barnpsykologen

Hej, vänta inte alls. Du ska inte ifrågasättas inför barnet (inte inför någon) Barnet känner att det finns en osäkerhet och med tiden får barnet också en uppfattning om att det är ok att kritisera andra människor på det viset. Barn härmar de vuxnas sätt att kommunicera med varandra.

Förhoppningsvis tänker inte din svärmor på sitt sätt och vill ändra på detta. Det betyder ju inte att hon kan ge sina råd och synpunkter på ett annat sätt. Prata med din man det är ju hans mamma, han kanske kan ge stöd.

Ta tag i det/ Anneli

Svar på tråden Är det skadligt?