Inlägg från: Felicia6 |Visa alla inlägg
  • Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • Felicia6
    finskaflikkan skrev 2009-06-14 21:31:33 följande:
    Jag blir tokig snart... Åt såna där färdigköpta plättar (2st) med lite glass och jag fick panikont i magen och tarmarna och bodde på toan i ca 30min efter... sen den insidenten har jag haft småont i magen hela tiden... E de nåt jag ska oroa mig för? Har bara druckit vatten, varm choklad och ätit sparris soppa och 1varmkorv efter de... De liksom moler och värker i magen och tarmarna! Usch.
    Kan vara att du inte riktigt tål mjölk-produkter också..

Är väl en del i plättar, och massa i glass.. Och väldigt mkt i varm choklad oxå..

Har du märkt något sånt innan?
  • Felicia6
    finskaflikkan skrev 2009-06-14 21:44:35 följande:
    Jag vet att jag hade mkt problem med laktos när jag va gravid, fick köra med Valios låglaktos och de hjälpte då... Men efter förlossningen vart de bättre igen och jag återgick till vanliga produkter...
    Ja, men då är det nästan garanterat det... Många får problem med laktos efter operationen som inte har haft några tendenser alls till det innan.. o har du då haft problem redan innan så har du säkert fått det nu oxå.,,

För en del så minskar det mer och mer ju längre tiden går efter open, men för vissa så är dom överkänsliga resten av livet mot det.

Prova byt ut laktosen och se om du mår bättre efter några dagar utan
  • Felicia6

Åhh.. en polare kom förbi med ett par jeans hennes syrra skulle slänga och guuud, jag älskar dom
    Jag ser migsjälv som smal tom då jag har på mig dom (om man bortser från hänget som väller ut på kortet, orkade inte fixa så jag "trollade" bort hänget)

Måste dela med mig

• Felicia6
    Moj Katile skrev 2009-06-17 14:48:16 följande:
    Om ni vill se hur jag ser ut efter de kilona jag gått ner hittills så finns bilder på min blogg: mojkatile.blogspot.com
    Jättestor skillnad. Ett tips bara

Klistra ihop bilderna brevid varann till en ny bild.. Då kommer du se ännu mer skillnaden
  • Felicia6
    sussiesnus skrev 2009-06-17 13:14:28 följande:
    Felicia: Skitsnyggt! Ja när man har tightare byxor så syns det nog mer att man är smal... Gillar dock lite rynk och plufs i kläder än så länge-men sen så... ;)
    Jag gillar oxå sånt men inte i samma utsträckning som då jag var som störst för jag har märkt att kläderna sitter mkt finare på mig då jag inte har dom så plufsigt
  • Felicia6
    snart3barnsmamma skrev 2009-06-17 13:41:00 följande:
    FeliciaGlömde helt bort att säga...va fin du var i byxorna, *drömmer mig bort* snart, snart kanske man är på väg åt rätt håll med vikten
    Tack va snällt

Jaa, klart det blir så
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp