Inlägg från: mamma2002 |Visa alla inlägg
  • mamma2002

Gastric bypass=Gbp

Hejsan alla!
    Här är jag med.. i nya tråden :) Allt väl?

• mamma2002
    finskaflikkan skrev 2009-06-14 14:25:23 följande:
    Halloj... Tänkte bara hör med er op:ade om de finns nå speciell mat ni antingen inte kan ätaa alls längre eller som har en konstig bismak när ni äter de jämfört med innan operation? För alla mejeriprodukter, som mjölk, glass, risifrutti, mjukost som jag smakat på nu efter op har alla en konstig bismak... usch... Kommer de vara så föralltid? =/
    Det enda som hänt mig är att jag blivit känslig mot laktos produkter. Kan ha grädde i maten men kan inte äta fil, yougurt mm
    Men det e helt ok.. Kan käka ost iaf ;)
  • mamma2002
    Smetanina skrev 2009-06-21 10:48:30 följande:
    Hej!JAg ska opas om 1 vecka.. Så nervöst. Jag har lite undringar.Hur måde ni efter operation?På en skala hur ont hade ni?Hade ni några kompikationer efter?Finns det något som ni kan tipsa mig om? Ja några saker jag bör tänka på.Är som sagt super nervös och tycker detta är läskigt som 17.
    Det kommer gå som på räls :) Det är en smärt lindrig operation jag hade inte alls mycket ont efter min op. Men däremot gjorde det omt då all luft som de under operationen smäller i dig ska ut och den inte alltid vill ut när du själv vill. Bara att gå gå gå och prutta som bara den. Det var det enda som jag upplevde jobbigt!
    Jag opades den 6 april i år och mår toppen har tappat ca 22kg nu :) Gjorde titt hål.
    Åker på semester snart och det ska bli såååå skönt att kunna sitta mer ordentligt i flyget och kunna fälla ner brickan utan att behöva hålla andan i en timme hahahahahaahahah.
    Fråga bara om du undrar mer :) / lindus
  • mamma2002

Hejsa alla!

Gud vad det e skönt att kunna handla i en "vanilg" kläd butik och kunna hitta fina tröjer utan att se ut som ett tält :) Idag köpte jag en vanlig L- tröja ioch det kändes toppen. Dyrt blir det att tappa kilon men det e det verkligen värt :) Ligger nu på en stl 46-48 och det är toppen, kommer inte ihåg sist jag hade detta:) Brukar ligga på en 52-54 annars :) NICE!
    Men: Igår käkade jag en halv glass ute på ett cafe, sen tog det inte mer en 1h så fick jag hem och sitta på toa (tappade nog 1kg) hahahahahaha klarar bara inte av mjölk produkter längre. Får hålla mig till isglassarna fram över,,

Hur e det för er andra? Klarar ni mjölk?
    jag kan äta det mesta (även omyttigt) utan problem men inte mjölk..

ha d gott alla! =KRAMAR=

• mamma2002

ericas mamma skrev 2009-07-19 12:09:30 följande:

när drack ni alkolhol för första gången efter op? och hur gick det. Ungefär hur mycket alkohol kan ni dricka nu?Vill ju gärna kunna festa sen även fast man är opad
    Jag har varit opad nu i 3 månader och jag har tagit en drink på semester resan och det gick hur bra som helst!
    Inte lullig eller något alls. men mer har det inte blivigt! Ska ut på fredag och då tänkte jag ta mig en öl, återkommer efter det hahahahahaah

Ha d gott alla!
  • mamma2002
    cattis83 skrev 2009-08-19 15:01:29 följande:
    ville bara berätta att jag har gått ner 15.4 kg sen den 20/5-09
    Grattis riktigt kul! Härligt med viktnedgång :)

Själv står jag still, tråkigt men det är så ibland..
    Har tappat runt 26kg sedan April :) Bara att kämpa på :)
  • mamma2002
    cattis83 skrev 2009-08-19 16:47:26 följande:
    har du gjort op? själv ska jag göra de om 1½ vecka
    ja jag opades den 6:e april känns superbra!
  • mamma2002
    cattis83 skrev 2009-08-19 17:21:33 följande:
    själv e man lite nervös håller ju på med flytet nu och så har jag blivti sjuk oxå feber och ont i halsen (min son har oxå det) jobbig man är ju inte så sugen på å "äta"då men man måste ju få i sig allt och vattnet oxå men det är jobbigt när man inte är hungrig trodde flytet skulle bli jobbig men än så länge går det bra har ju halflytit i nästa tre månader kankse därför ändrat om min kost mm ja bara babalar lite skit hehhe
    Oj vad långt flyt, har du gjort det själv eller har läkaren sagt att du ska flyta så länge, sj flöt jag bara 1månad innan min operation, jag tyckte oxå att det gick ganska bra, men oj vad gott det var med den första knäckemackan en vecka efter min operation MUMS kommer ihåg den ännu :)
    Halsen går över se till att vara frisk på din operationsdag bara! :)
  • mamma2002

The Black Lady skrev 2009-08-19 17:38:27 följande:

Idag var jag på kirurgen och blev gopdkänd för op Jag blev lovad att vara opad innan nästa sommar, här är det obligatoriskt med viktgrupper innan op, men det känns superbra!SÅ GLAD
    Grattis vad skoj! :)
  • mamma2002

precis som allt här i livet finns det komplikationer som KAN uppstå, även med andra operationer. Hade läkarna inte tyckt att det "var värt" denna operations modellen och de eventuella biverkningar som jag åter igen säger KAN uppstå hade de absolut inte utfört dessa.

Pikapika vill väl med att informera tror jag, men när man väl bestämt sig för en GBP och varit på information så har man ganska bra koll :)
    Självklart finns det alltid fall där det händer mer.

Trevlig helg!

• mamma2002
    1975 skrev 2009-08-22 12:43:32 följande:
    Ärligt!!! Ska jag bli rädd nu?? Nu har jag börjat tvivla igen!!tredje dagen på flytet det går si så där, jag äter inget men jag får inte i mig flytet. Jag dricker en jävla massa vatten,te men nu börjar jag att känna mig jäkligt matt och det börjar komma huvudvärk.
    bara att hålla ut, du klarar det! Drick mer vatten om du har huvudvärk...
    Vad dricker du för något? Själv drack jag endast de färdiga shakerna från naturdiet
    4 om dagen det gick bra!

Efter en vecka kommer du att känna dig starkare, det är de första dagarna som är tuffa! Då får du massa adrenalin i kroppen eftersom du går på svält diet, och sen känns det som du kan hålla på hur länge som helst!
    Håll ut belöningen kommer ju snart!
  • mamma2002

L i n n skrev 2009-08-23 07:16:02 följande:

Gomorron!Idag landande jag på -35 kg jämt.
    Grattis ! Roligt för dig!
    Ha en toppen dag :) =KRAM= på dig!
  • mamma2002

En lite fråga till er som också är opade!

det var för ca 4,5 månader sedan jag opererades och jag undrar hur länge era platåer hållt i sig då ni haft dem :) Jag tycker inte det hände mycket alls nu men så vet jag att det kan vara ;(
    Hade varit intressant att höra hur lång tid ni andra stod stilla,

Tack på förhand! =KRAMEN= på er alla!

• mamma2002

Hedde73

Kul att du hittat hit!

Vänte tiden är olika beoende på vilket sjukhus du nu är på själv opererades jag i södertälje och där är väntetiden inte så länge! Från att jag själv tog kontakt med vårdcentralen till operationsbordet
    (där imellan olika läkarbesök och informationsmöte) tog det 10 månader :)

Hör med läkaren om man kan ställa sig på väntelista över hela landet eller hur det fungerar!
    Håller tummarna för dig! Lycka till!

• mamma2002
    vänat skrev 2009-08-23 09:56:04 följande:
    jag har haft flera plåater på vägen de har vara allt från någon vecka upp till 3,5månder för mig då jag haft mina plaåter.
    Visst e det tråkigt! Man tycker ju att det borde hända mer, men man är väl för ivrig man får ju tänka på helheten istället. Men jag tror att jag ska ta bort min våg istället nu, jag blir nog lite för ivrig med mitt vägande. De som inte sett mig sedan semestern säger att jag blivit smalare medans vågen den just står still...

Nu åker den ut!! :)

Fler som känner igen sig?
  • mamma2002
    lindarius skrev 2009-08-26 14:44:20 följande:
    Amanda 050303 skrev 2009-08-26 11:34:01 följande:
    Hej då var man hemkommen efter en lyckad operation.Kom in i måndags blev opererad mellan 11-12 den tog en timme. Fick 5 titthål och vaknade på uppvaket kl:13.00. Trodde jag skulle ha skit ont och vara helt mörbultad. Men jag mådde hur bra som helst. Hade knappt något ont. Kändes bara som amn had elite träningsvärk i musklerna innanför. Jag var uppe på fötterna relativt snabbt och vandrade runt där på uppvaknings avdelningen där jag sov kvar första natten. Fick dricka 2 dl vatten under hela den dagen. Sen blev jag flyttad till avdelningen morgonen efter och fick där dricka 1 liter vätska under dagen i form av saft, juice, buljonger, the vatten eller kaffe. Det gick väldigt bra för mig .. Man känner sig lite gasig och uppsvälld första dagarna. Blir lite fisig kan man säga. A med facit i hand så har det avrit onödigt att varait så orolig och nojig som jag varit inför operationen. Hade förväntatt mig mycket mer smärta och att det skulle vara mycket jobbigare efteråt. Men det är ju kul att man blev glatt överraskad åt andra hållet..Super nöjd är jag. Men visst det spänner lite i magen när jag äter och man hinner inte mer än avsluta det ena målet nästan förrens man sak börja på nästa...
    Grattis till en lyckad operation, välkommen över till andra sidan :) =KRAM=
  • mamma2002
    myskatt skrev 2009-09-02 17:28:17 följande:
    Nej jag dricker aldrig till maten, blir inte torrt. Skulle säkert kunna men jag vill inte eftersom det inte rekomenderas.Soppan brukar jag äta först, sen macka och ev pannkaka.
    Ja jag är på samma längd som dig! Jag dricker aldrig till maten, jag gjorden misstaget en gång utan att tänka mig för och klunkade, oj det satte magen i rullning kan man säga, sen mådde jag konstigt en stund.
  • mamma2002
    1975 skrev 2009-09-02 16:13:01 följande:
    Jaha nu har st:göran ringt, dom bokade in 24 sept för op. Dom sa att dom hade en tid den 10/9 men om jag hostar det minsta så vägrar dom opa. Så därför vart det den 24 istället. Ska till doktorn på VC i morgon, har fått tok ont i armen till råga på allt och vänster öra. Fortfarande dunder förkyld och tok hostig, jag fasar för att gå och jobba igen jag är jätte rädd att jag åker på nåt annat skit igen. Min kollega ringde mig och sa kom för guds skull inte tbx nu innan op, Barnen är tok förkylda.Jag ska prata med doktorn i morgon så får vi se hur dom gör.Ringde dietisten hon tyckte att jag skulle fortsätta att äta flytande tills op. HELVETE HELLER!!!!! Tre veckor till!!!!! NEJ NU FÅR DET VARA NOG!!!!Jag kommer att äta flytande men jag kommer att byta ut ena flytet mot riktigt bra mat. sen två veckor innan ska jag flyta igen..
    Grattis till tiden. Se till att hålla dig frisk! ja våra barn på jobbet är oxå tok förkylda. Sånna tider nu :! Host och nys hela dagarna. Inte lätt att vara liten :)
  • mamma2002
    Moka skrev 2009-09-07 08:00:12 följande:
    God morgon på er!Har inte hunnit vara så aktiv här det senaste, men NU ÄR DET DAGS!! Idag skrivs jag in på Carlanderska och i morgon blir jag opad som nr 2, troligen på förmiddagen någon gång.Skriver och berättar så fort jag är någorlunda fit for fight igen.Håll gärna tummarna för mig, för morgondagen kommer definitivt att vara en av mitt livs mest jobbiga dagar!!
    Det kommer gå super bra! Vet hur du känner nu, jag var inte så stöddig dagen då det gällde. allt kommer gå bra!
    Good luck! Tummen upp! Bara positiva reaktioner efteråt för mig iaf :)
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp