Inlägg från: hedde73 |Visa alla inlägg
  • hedde73

Gastric bypass=Gbp

Hej.

Har läst igenom de sista 50 sidorna av denna tråden, men hoppas att någon kan ge mig en sammanfattning om vad som gäller.
    Saken är den att jag nyligen blivit inskriven på Obesitas mottagningen på Sahlgrenska och har bara läkarbesöket kvar innan det är dags för behandling. Efter att ha pratat med dietisten och de andra sköterskorna så frågar dom hela tiden om jag kan tänka mig operation, eftersom jag har sagt att jag är öppen för alla förslag. Enligt dom så uppfyller jag iaf alla kriterier för att få en operation.
    Har ett BMI på nästan 43, diabetes, flera olika viktnedgångar som sedan resulterat i att jag gått upp till en högra vikt än vad jag hade innan viktnedgång.
    Min fråga är nu. Om jag nu får en remiss till operation av läkaren när jag träffar honom den 4/9 så är det ju flera års väntetid på sahlgrenska. Vad är då mina chanser att jag kan få operation på annat håll?
    Och hur går man isåfall till väga för att söka sig till annat sjukhus?
    Hur länge är det troligt att man får vänta på operation då?
    Jag har ju tänkt att börja med en 12 veckors period på pulver om läkaren nu tycker att det verkar vara ett vettigt alternativ.

• hedde73

Hej igen.

Tack för alla snabba svar. Jag får helt enkelt höra med läkaren när jag skall dit o säga att jag vill ha en remiss till operation, för om jag väl får det så skall jag (som jag förstått det) kunna åberopa vårdgarantin o då kanske gå en operation på annan ort, typ Ersta då. Det viktigaste är väl att få en remiss till att börja med?

• hedde73

En sista fråga bara. Om läkaren skriver en remiss åt mig b
    när jag är där den 4/9. Hur lång tid tar det sedan innan jag får svar på remissen?
    Det enda jag skall prata med läkaren om är att jag vill ha en remiss till en operation, sedan tar jag det med vårdgarantin när jag får svar på remissen?
    Men jag kan också ta kontakt själv med något annat ställe genom valfrihet genom vården och får då stå för alla omkostnader kring operationen som resor, övernattningar osv? Har jag förstått det hela rätt då? :)

• hedde73
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-23 10:56:46 följande:
    För mig tog det bara 2veckor med remissvar, men har hört att det är mkt längre på sahlgrenska just nu, men är du inte inskriven på obesitas kliniken redan, förstod jag dig fel? Ja med valfrihet i vården - inga betalda resor Vårdgaranti - betalda resor Dock är det nog bäst att påminna de på vårdslussen om det för du behöver ett kvitto från sjukhuset som ska skickas till sjukresekontoret sedan.
    Jo, jag är inskriven på obesitas kliniken. Gör det någon skillnad vad det gäller väntetider och så eller hur menar du?
  • hedde73

Tänkte samla alla mina frågor i ett inlägg o då som en liten enkät. Jag hoppas att många vill svara, då jag verkligen skulle vilja få svar på dom. Även om du inte kan svara på alla frågor, svara gärna på de du kan.

* Hur lång tid tog det för dig från det att du fått din remiss, tills dess att du blev opererad?

* Hur mycket övervikt hade du innan operation?

* Hur lång tid tog det för dig att nå ner till din målvikt efter operation alt. hur mycket har du gått ner i vikt sedan din operation?

* Var gjorde du din operation och hur upplevde du just det stället?

* För dig som gått ner i vikt: Hur upplever du det att äta mindre osv, känner du sug efter saker o ting som du åt innan operation?

Hoppas som sagt ni har möjlighet att fråga på iaf några frågor.

• hedde73

Tack för jättemånga o intressanta svar, tar gärna emot fler. :)

Om man väljer valfrihet inom vården, vad är det då man får stå för? Resor, ev. övernattningar är det något mer?

• hedde73

Hur länge ligger man inlagd på sjukhuset? Är det en vanlig titthålsoperation? Hur länge brukar man bli sjukskriven efteråt?

• hedde73
    cattis83 skrev 2009-08-30 07:17:17 följande:
    idag kl 13 åker jag in till norttälje lägs in i dag och sen operation i morogn bitti fattar nog inte att det är min tur än men det ska bli så himla underbart att börja sitt nya och sundare liv. jobbigt bara att lämna min lilla familj hoppas jag får några rumskompisar som man kan snacka skit med nä nu är det paknings dax hör av mig så fort jag kommit hem.
    Lycka till! :)
  • hedde73

På fredag skall jag träffa läkaren på Överviktsenheten på Sahlgrenska. Har nu bestämt mig att jag vill ha en remiss till operation. Skall jag bara meddela honom det då? Vet inte exakt vilka kreterier man skall uppfylla, men jag tror att jag är en given kandidat för operation. Har ett BMI på 43, flera halvlyckade försöka tt gå ner i vikt under flera år, men aldrig lyckats behålla vikten. Nyligen blivit diagnostiserad med typ 2 diabetes.
    Tanken är ju dock att jag förmodligen skall gå på 12 veckor pulver på överviktsenheten, vilket naturligtvis kommer att innebära att jag kommer gå ner en hel del i vikt och då samtidigt få ett lägre BMI. Är detta något som påverkar chanserna till operation? Verkar ju konstigt isåfall.

• hedde73
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-31 14:19:34 följande:
    Lycka till nu hos läkarn, det kommer att gå bra! Berätta gärna hur det gick sen, ok?
    Jag kommer absolut meddela hur det har gått o försöka hänga i tråden så mycket jag kan. :)
    Nu funderar jag bara på hur det fungerar när jag är hos läkaren. Får jag med mig en remiss redan då, eller hur funknar det? Får jag besked efter ett par veckor via post? Är väldigt dålig på hur det funkar det här med remiss, så någon får gärna berätta för mig hur tillvägagagången är.
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp